Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Någon som har erfarenhet av export till annat EU-land?
Jag skulle behöva lite råd. En kille i Danmark vill köpa en bil av mig.
Vad jag läst mig till verkar det som att jag ska avregistrera fordonet för export genom att skicka in del 2 av registreringsbeviset till Transportstyrelsen. Samtidigt verkar det som att jag behöver skicka med köparen bägge delarna för att han ska kunna registrera in bilen. Det i sig känns ju inte heller jättebra, att lämna i från sig både bil och papper.

Själva betalningsprocessen känns också osäker. Kan man växla in ~35000 danska kronor hur som helst till SEK?

Vill inte bli stående utan både bil och pengar, med en bil registrerad på mig som inte finns i Sverige...
Tacksam för alla tips :)
Användarvisningsbild
av Alfredo
Har den erfarengeten som utländsk köpare att säljaren är lite rädd att sälja sin bil till utland, verkar ha lättat lite på sista åren.
av Arnold
Utan att veta något om omständigheterna så tycker jag att du ska försäkra dig om att det inte är en bluff. Har han svarat på din annons eller har ni träffats? Det händer en del bedrägerier med folk från andra länder som vill köpa bilar.
Användarvisningsbild
av wissel
Upplagt för en riktig blåsning tycker jag. Be honom att åka till dig,
betala bilen kontant. Sedan får han väl göra vad han vill med den. DU POSTAR själv Ägarbytet.
Om inte så NIX till affär.
Användarvisningsbild
av RMH
Köparen kommer hämta bilen och betala kontant i SEK. Annars skickar jag absolut inte i väg bilen!
Processen kring export inom EU-land känns lite oklar.

Vad jag förstår ska jag skicka in den blåa delen och avregistrera bilen.
Men, vad jag också tror är att jag måste skicka med bägge delar av regbeviset för att köparen ska kunna registrera bilen i Danmark?

Vill inte riskera att stå kvar som ägare på bilen! Kan det räcka att ta en kopia av regbeviset och skicka in till Transportstyrelsen? Och är det min uppgift att plocka av regskyltar eller gör danskarna det?
av LarsBd
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/ skrev:För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:

Anmälan om avregistrering på grund av export
en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
fordonets registreringsskyltar.
Det betyder att du inte får lämna ifrån dig registreringsskyltarna eller del 2 av fordonets registreringsbevis (som köparen kan behöva för att kunna registrera bilen i annat land).

Kontakta transportstyrelsen och fråga hur detta ska gå till, här får du bara mer eller mindre gissningar. Fråga även köparen vad han behöver i pappersväg först.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har sålt en till norge, han fick del 1 och ett kvitto på bilen, tullade in den, åkte hem och registrerade den, skickade plåtarna till transportstyrelsen, och det var det.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]