Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tänkte höra om den ständiga frågan. Olja, vart ska man köpa den? Törs man köra Biltema? Går ju så mycket myter om just Biltema olja. Eller bör man köpa en dyrare olja? Tänkte byta olja i mellan två servicear själv, eftersom det snart ska ut och stånkas husvagn.

Någon som har några bra tips på inköpsställen? Skiljer ju otroligt mycket i pris.

Har märkt att om man tittar på färddatorn så säger den att oljenivån är "OK", och på intervallet i displayen visar den att oljan är ganska precis max. Kollade även på oljestickan (Se tidigare tråd...) om nivån. Och den ligger väldigt nära max. Har hört att för hög oljenivå är livsfarligt i de femcylindriga dieslarna och därför undrar jag lite varför nivån är så pass hög. (Bilia i segeltorp som gjort senaste servicen.)

Skall vara:
Oljekvalitet: ACEA A5/B5
Viskositet: SAE 0W–30
levoil.de
mapodo.de

Annars funkar Biltema hur bra som helst. Klassningarna på deras 5w30 är bättre än bilen kräver.
andreas_lofgren skrev:levoil.de
mapodo.de

Annars funkar Biltema hur bra som helst. Klassningarna på deras 5w30 är bättre än bilen kräver.
5W30 får inte användas i D5244 öht, är något med spelet mellan kolvring och cylinderväggen.
Spännande. Mekonomen exempelvis rekommenderar den viskositeten om du peter in ett regnummer tillhörande en sådan.
Skönt för dig: Jag fick problem efter sista bytet att V70 börja ticka några sec vid varje start. Bytte olja och det försvann. Testa sen olja från samma dunk på min 740 och den ticka som fan hela tiden ....sen dess aldrig mera biltema olja. :x

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]