Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Den där rubriken var inte lätt att få till och få fram budskapet så jag förklarar igen.

Vi pratar om gamla 10+ år bilar och hur mycket dom släpper ut och att vi måste skrota och köpa nytt.
Men när exempelvis Volvo producerar en ny bil vad har den släppt ut fram till det att jag hämtar den hos återförsäljaren?
Det är barnhänder i en gruva i Afrika som skall få fram ädelmetallar, stenkol som bryts för att få elektricitet till smältugnarna.
Från berg, till kvarn vidare till förädling och tillslut efter ytterligare några turer valsverket som sen skickar plåt som skall stansas och trimmas.
Olja pumpas upp för att förädlas till plaster som klär både in och utsida på våra bilar.
Listan kan göras lång, men jag mig veterligen har aldrig sett en siffra på detta.
Är det så att jag kan köra min Volvo V70 -04 i 6 månader eller 25 år innan miljön når break even jämfört med en ny bil?
Mkt intressant frågeställning! Vem vet, kanske miljön skulle mått bättre om fler åkt i lite äldre bilar? För de nyare bilarna inbjuder ju till mer bilåkning än en äldre. Nu säger jag inte att många ägnar sig åt nöjesåkning.

Men det är nog mer troligt att man nöjesåker mer i en bil som är mer bekväm och drar mindre bränsle.
Hur mycket utsläpp som genereras genom nytillverkning av en personbil varierar mycket beroende på vem man frågar. Det är mycket svårt att beräkna exakt och det finns många olika definitioner på vad som ska ingå i beräkningen. Men en sak är säker: det är absolut inga obetydliga siffror det handlar om.

En sak som inte hörs så ofta i debatten är hur mycket utsläpp som genereras av batteritillverkningen för elbilar. Inte heller hörs så mycket om de utsläpp som framställningen av elenergin orsakar. De varierar mycket beroende på land. Det finns gott om länder i Europa som inte ska ha elbilar jämfört med snåla fossilbränslebilar om lägre CO2-utsläpp eftersträvas. Kalkylen försämras dessutom kraftigt av batteritillverkningen.

Hur länge man kan köra en redan tillverkad bil innan "break even" uppnås mot att istället köpa en nytillverkad snålare bil är svårt att räkna ut. En viktig sak är nog tidshorisonten och vad man har tänkt sig när den gamla bilen trots allt är utsliten så det inte går att köra längre. Nya bilar är faktiskt inte så mycket snålare än äldre bilar i praktiken. Angivna förbrukningsiffror i körcykeln är i många fall i underkant för nya bilar. Och nya bilar väger i regel mera när samma bilklasser jämförs och har mer energislukande komfortutrustning.

Spontant känns det som att en äldre redan tillverkad bil som inte drar alltför mycket bränsle åtminstone CO2-mässigt borde löna sig att slita ut innan den ersätts av en likvärdig bil i samma storleksklass. Men många föredrar att jämföra äpplen och päron och då kan man uppnå vilket resultat man nu önskar av jämförelsen.
Camel skrev:Spontant känns det som att en äldre redan tillverkad bil som inte drar alltför mycket bränsle åtminstone CO2-mässigt borde löna sig att slita ut innan den ersätts av en likvärdig bil i samma storleksklass. Men många föredrar att jämföra äpplen och päron och då kan man uppnå vilket resultat man nu önskar av jämförelsen.
Men om man tar med variabeln, att råka ut för en olycka i en äldre bil kontra en ny krocksäkrare bil. Vilket blir bäst totalt för samhället, frågan är väldigt intressant men väldigt svår att svara på. Det blir likadant när man funderar på närproducerad vs. importerad mat. Eller när en yngre människa blir skadad i en olycka, jämfört med en pensionär. I en samhällsekonomisk kalkyl är den yngre människan värd mer pengar än den äldre. Cyniskt men sant, därför blir frågeställningen omöjlig att svara på. Men troligtvis blir en modern bil med låga utsläpp och hög krocksäkerhet bäst för samhället.
Jag avsåg endast utsläppen i min jämförelse. En ekonomisk jämförelse blir en helt annan diskussion.
Ja, man kommer att fundera mycket när en sån här frågeställning kommer upp. Bara det med närproducerat kontra import. Mkt extra utsläpp för att tjäna några spänn här och där. Men och andra sidan mycket volym som flyttas samtidigt med fartyg osv. Så utslaget på ett paket livsmedel etc kanske det inte blir mycket om man räknar på det?
Intressant frågeställning.. min tanke är att även om jag byter ut min bil från säg 2004 till en ny från 2014 så kommer inte den från 2004 att skrotas utan den används av nån som byter ut sin ännu äldre bil, till nån som byter till den från en ännu äldre.. Vet inte vad snittåldern för skrotade bilar är, men är den fortfarande så pass långt bak att många av bilarna inte har katalysatorer pch släpper ut rätt mkt skit blir kalkylen kanske annorlunda.
Undrar hur många mil man måste köra med en ny bil för att energiåtgången från tillverkningen ska ha tjänats in.
joel80 skrev:Undrar hur många mil man måste köra med en ny bil för att energiåtgången från tillverkningen ska ha tjänats in.
Jag har hört att det går åt ungefär lika mycket energi att tillverka en bil som det går åt att köra 10.000 mil.

Om den nya bilen är 20% snålare så behöver du alltså köra minst 50.000 mil innan det är break-even och du börjar spara något.
Fast jämför man hur mycket energi det går åt måste man också jämföra vilket energislag som går åt när man tillverkar bilen. Troligen är det rätt så "klimatsmart" att tillverka en bil i Sverige med våra låga CO2-utsläpp på el. Då kör man nog ikapp utsläppen betydligt fortare, då man inte behöver köra igen hela energikostnaden för att det ska gå jämnt ut utsläppsmässigt.
Anledningen till att jag tog upp ämnet är att i helgen satt jag hos en kompis och lyssnade på en diskussion kring elbilar.
Det hävdades att batteripaketet i elbilen var såpass energikrävande och smutsigt att ta fram att en elbil rent miljömässigt aldrig kan löna sig.
Nu är elbilarna fortfarande i en utvecklingsfas där nya lösningar kommer hela tiden så jag tycker inte att dom är så intressanta att ta upp.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]