Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

ja utrustningen för göra en hjulinställning är inte gratis och eftersom så få lämnar in gör det så kostar det en slant. Tycker inte 1000 är dyrt det tar ju en dryga timma rigga utrustningen och ev justera. Är bra mycket dyrare byta sneslitna däck och fel hjulinställning sliter på hjullager mm
tänker inte ens kommentera frågan från T.S, det är under min nivå
1000kr är ju billigt för en riktig fyrhjulsinställning, Utrustningarna som används idag kostar som redan nämnts en hel del samt att det tar tid att montera upp allt.

För 20 år sedan såg jag hur man gjorde på en av stockholms största märkesverkstäder och det var i princip att lägga en planka framför bilen och mäta och seden rulla bilen och mäta igen, Hur man nu kunde få några vettiga värden från det men det var säkert billigt.
Utvecklingen har som tur är gått framåt.
EN TIMME för att rigga? Jag har gjort det flertal gånger när jag bodde i Mexico(vägarna elaka i djungeln) och det tar ju bara runt 15-20 min max att utföra hela proceduren. Inklusive ev justeringar.
Med finfin modern lasergrunka eller vad det nu är. Utskrift lämnas precis som i Sverige.
Maskinen ser identisk ut

Kanske är av samma anledning som metalliclack - folk är villiga att betala. Vansinne
NayaBeach skrev:I Sverige...?

Ibland över tusen kronor!
Ska du skriva att det är dyrt i Sverige kan det ju vara kul och veta vad du jämför med för land.

Sen kan du jämföra några saker för att förstå varför det skiljer mellan varor och tjänster i olika länder. (Jämfört med Mexico så är skattetrycket dubbelt så högt i Sverige)

1. Skillnad i lön för de som utför arbetet.
2. Kostnaden för ett företag att ha anställda.
3. Lagar som ställer krav blir också en kostnad, tex arbetsmiljö.
4. Kvaliteten på arbetet. Kvaliteten på utrustningen.

Plus massa annat, och en sak är ju såklart möjligheten att ta ett visst pris, tex priset på det som blir fel om man inte utför arbetet korrekt, tex däcken gör ju att folk kanske mer gärna gör det för ett visst pris till skillnad från länder där det inte kostar så mycket med däck osv osv osv..
Ytterligare, det står ju vem som helst fritt att köpa den utrustning som krävs för att göra inställningen, så om det vore "stora pengar" för det i företagen som utför det så skulle det snabbt poppa upp massa nya företag som konkurrerar med lägre pris..
20 minuter`? Först stämpla på jobbet snabb provkörning sen köra in bilen på lyften. Sen ska du hitta rätt bil i datorn skriva in reg nr . Kontrollera så det inte är glapp någonstans!!!. Sen på med alla plattor under hjulen och mäthuvudena och vrida ratten hö/vä sen låsa den. Läsa av värdena. Börja justera BAK om det är möjligt sen justera fram. skriv ut värdena . provkör bilen så ratten är rak och allt känns bra.

Visst man kan skita i testköra och bara kasta in bilen på lyften skita i kolla glapp snabbjustera ställa ut den på gården kasta papprena i sätet KLAR :|
Inte undra på att så få väljer göra en hjulinställning när många verkstäder inte förklarar för kunderna vad siffrorna betyder..

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?

Blev det något köp. Funderar sjä[…]