Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det finns väl kanske sätt att få den att i allafall ha ett bättre skydd. Svensk bilvård är på mig och har ringt ett par gånger och vill sälja på mig en rostskyddsbehandling. Jag är lite tveksam då det kostar rätt mycket. Deras Optimabehandling skulle dom ha 8990kr för. (I Gävle) Den ska ha ett fullt skydd i 7 år säger dom..
En behandling ett snäpp under det kostar ca 6200kr.. också mycket pengar. Osäker på om man får tillbaka det vid en försäljning.. fast man kanske slipper nån framtida rostreparation.. Sen fanns det nån till som typ bara behandlar balkarna/underredet för 4990kr..

http://www.svensk-bilvard.se/

Är det någon som har erfarenhet av dem eller någon annan firma som gör sånt?
Ska det vara någon ide rostskydda bilen så ska det göras innan den tas ut i trafik när bilen är klipp ny. Jag titta under en ny Toyota och drivaxlar mm är ju f*n rostiga från stunden bilen stått i väntan på levereras till landet den ska till. Pappa brukar lämna in sina bilar men inte fått en krona extra för det vid inbyte. Ska man behålla bilen 2-3 år känns det ju bortkastat
Är det bara ytrost slipar nog de flesta firmor som behandlar bort det först.. dom ovan går bl.a in med högtryck inne i balkarna och blåser rent.
Har rosten tagit fäste måste det vara svårare..
Det intressanta är det finstilta och alla friskrivningar.
Skulle nog hellre importera en liter blymönja från Polen och trycka dit själv än att betala 9000:- för något som aldrig går att få ut ersättning för.
Våra bilar rostar inte de första sju åren och en normal bilägare rostskyddar inte bilen när den är tio år gammal.

Visst är det underbart att se att folk sköter om sina bilar, men jag tror att det är lönlöst rent ekonomiskt.
Gäller det en veteranbil så är det annorlunda, men min V70 -04 är inte där än.
Nexus skrev:Ska det vara någon ide rostskydda bilen så ska det göras innan den tas ut i trafik när bilen är klipp ny. Jag titta under en ny Toyota och drivaxlar mm är ju f*n rostiga från stunden bilen stått i väntan på levereras till landet den ska till. Pappa brukar lämna in sina bilar men inte fått en krona extra för det vid inbyte. Ska man behålla bilen 2-3 år känns det ju bortkastat
Sök på nätet så hittar du bilder på hur bilarna ser ut undertill när dom lastas av från båtarna. Rosten börjar så fort dom lämnat fabriken och att dom transporteras med båt gör det inte bättre.
Ytrosten på drivaxlar, länkarmar, avgassystem och liknande är knappast något att bry sig om.
Livslängden mekaniskt är långt under den som rosten behöver för att äta sig in och tvinga dig byta.
Men bottenplatta, balkar och hjulhus skall man hålla lite koll på naturligtvis.
av umekille
Det beror ju förståss också hur bilen sköts och hur den körs efter en behandling.
Att tro att en engångsbehandling för dyra pengar gör bilen odödlig.
Jag har sett bilar under som sett hela o fina ut men en spricka i underredsmassan
som inte underhållits har gjort att en stor bit under den försvunnit i rost.
Kompis sprutade tunn olja blandat med diesel varje vår på sin gamla opel kadett -83
undertill och det som till slut fick den på skroten för något år sen var inte rosten i alla fall.
skall duscha mina Volvobilar med biltemas linoljebaserade under till sommaren då förlänger
jag nog livet på dem i rosthänseende 5-6 år till.
av Mwi
joel80 skrev:Är det bara ytrost slipar nog de flesta firmor som behandlar bort det först.. dom ovan går bl.a in med högtryck inne i balkarna och blåser rent.
Har rosten tagit fäste måste det vara svårare..
Fundera på följande.
Om man använder högtryckstvätt inne i balkarna, hur lång tid tar det innan det blir torrt?
Volvo V70 är Sveriges vanligaste bil, hur många upprostade V70 brukar du se?
Tror det är bättre att skänka 8990:- till valfri hjälporganisation, det kommer att göra större nytta :-)-)
Oftast handlar det ju om yttre påverkan om vi snackar rost på nyare bilar, det är sällan det rostar inifrån utan handlar mer om stenskott, lampor och stötfångare som kan ligga och gnida av lacken osv som resulterar i rostangrepp.
I mina ögon är det totalt bortkastade pengar att göra en sk rostskyddsbehandling, i de flesta fall öser dom på en massa dynga på yttre delar som inte har någon funktion alls utan enbart för att folk ska se att dom fått nåt för pengarna.
Dessutom retar det gallfeber på de mekanikerna som ska tvingas jobba med bilar som är nerkladdade med skiten.

Vi kan ta min 855GLT 1996 som exempel, den är inte rostskyddsbehandlad efter den lämnade fabriken och den enda rosten som finns på bilen överhuvudtaget handlar om yttre påverkan, dvs lister som skaver hål på lacken, stenskott osv.
Tror inte ägare av nyare Volvo behöver oroa sig, för det lär ju inte gå tillbaks till hur det var på de äldre bilarna ;)
Mwi.. det gällde i och för sig inte min V70 utan våran Huyndai i30 från 2008. Dom behöver ha bilen i 3 dagar för en sån behandling då dom har den "på tork" i ett dygn efter spolningen. Men jag kommer inte lägga så mycket pengar på den bilen.. Blir det något blir det en av de billigare.. men det känns också lite bortkastat. Tror man får mer tillbaka om man lägger ett par tusenlappar på rejäl polerning och vaxning och håller lacken fin. (Nej jag gör det inte själv då jag inte har kunskapen, och det verkar som att man faktiskt kan göra rätt mycket fel och ha fel utrustning när man polerar...)

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]