Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Satt och tittade i "Bygg din Volvo" för att se om V70 D4 var en "Miljöbil". Såg då i specifikationen att det fanns dels med "Däcksbegränsning" som var "miljöbil", dels utan "Däcksbegränsning" som inte var det. Hur skall det fungera i verkligheten. Det finns väl få som köper utan däcksbegränsning. Det blir väl att man köper med däcksbegränsning och byter hjul efter leverans. :?:
av Lövet
Så har det alltid varit. Lite samma sak som att det går alldeles utmärkt att köra en miljöbil på fel bränsle. Politiklarv som inte har någon betydelse i verkligheten.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Skillnaden är att på en bil med begränsning så kan du bli underkänd vid besiktning. Men har än så länge inte hört någon som åkt dit på det..
av Lövet
Extremt osannolikt. Vi hade ju under en period nyligen specificerade däcksstorlekar i regbevisen även på vanliga bilar. Nån som vet någon som behövt besikta om pga det?
Användarvisningsbild
av SvenB
Men jag tycker det verkar vara lite skillnad nu. Min bil levererades med 17 tumshjul. Dessa var ju inte med i miljöklassningen förmodar jag, utan det var förmodligen lättrullande 15 tumshjul. Men nu ser det ut som att det vid leveransen avgörs om bilen kvalar in som "miljöbil" beroende på däcksbegränsning, om man tittar på "Bygg din Volvo".
Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:Men jag tycker det verkar vara lite skillnad nu. Min bil levererades med 17 tumshjul. Dessa var ju inte med i miljöklassningen förmodar jag, utan det var förmodligen lättrullande 15 tumshjul. Men nu ser det ut som att det vid leveransen avgörs om bilen kvalar in som "miljöbil" beroende på däcksbegränsning, om man tittar på "Bygg din Volvo".
Hjulen ingår i certifieringen, din V50 klarade 120 gramsgränsen som gällde då med 17" och den däckbredd som satt på. Du kunde dock inte få den klassad med 18"...och det var inte diametern som var det stora problemet utan bredden på däcken, 18" hade mer gummi-

Exakt var gränsen går för V70 vet jag inte men den V40 jag kör sedan några veckor tillbaka har 17" från fabrik och är skattebefriad i och med att den klarar 88-gramsgränsen, inga paket med större fälgar finns till D2 men väljer du en T3 så innehåller t.ex premiumpaketet 18"..
Det är max 205:or som gäller på den bilen och då är det max 17x7" fälgar

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Tack Funk :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3