Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av yuphin
För första gången besoktade jag bilen hos Dekra, mest pga att de hade en tid på kort varsel. Vilken skillnad från gamla Bilprovningen? Allt tog 10 minuter. Man gjorde en kort provkörning, 1 minut. Sen kollade man strålkastarna för att avsluta med att montera den avtagbara dragkroken och en snabb visuell kontroll under bilen. Inga bromstester (förutom den korta provkörningen), ingen avläsning av felkoder, ingen koll av bilbälten.
Mina bromsar "skriker" när jag bromsar och jag frågade efter att bilen var godkänt om han hade märkt nåt eunder provkörningen eller den visuella kontrollen sp sa han att man kan inte se bromserna pga hjulsidorna och de tar man inte bort på besiktningen.
Kanske helt korrekt utfört besiktning enligt EU reglerna, men både dyrare och en mycket sämre besiktning än man fick på Bilprovningen.
Sen är det ju så att några på en besiktning bara hoppas få bilen godkänt utan tanke på att bilen skall vara säker och fungera som den skall. Då verkar Dekra vara ett bra alternativ!
Användarvisningsbild
av MartinS
Man kan väl misstänka att han gjorde alternativt bromstest på väg, många AWD bilar gör man det på. En del för att de inte klarar rullarna och andra för att besiktningsmannen tycker det är enklare.
Detta var nog inte korrekt, Bla. bilen skall lyftas, bromsar, bromsslangar, fjädrar mm.mm skall kollas, bilen skall "skakas" för att se styr/spindelleder, bussningar, generella OBD2 koder skall avläsas(miljökrav).
Volvo XC70 2008 kan köras i bromsbänk, dock med tändning avstängd.
Avgasvärden skall kollas.
Huven skall öppnas.
mm.mm
av yuphin
Martinhellström skrev:Detta var nog inte korrekt, Bla. bilen skall lyftas, bromsar, bromsslangar, fjädrar mm.mm skall kollas, bilen skall "skakas" för att se styr/spindelleder, bussningar, generella OBD2 koder skall avläsas(miljökrav).
Volvo XC70 2008 kan köras i bromsbänk, dock med tändning avstängd.
Avgasvärden skall kollas.
Huven skall öppnas.
mm.mm
Bilen lyftes, han slog lite lätt i hjulen. Annars bara visuell kontroll.Huven öppnades.
Inga koder lästes av, inga avgasvärden kontrollerades. Bromsbänk användes inte.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Inte direkt överraskande att nya aktörer ger ut blanka papper, de har ett rykte att tänka på. Om nåt år när det har gjorts stickprov och sånt så kommer det säkert att bli hårdare.
Det är långt ifrån alla som fattar varför man gör en kontrollbesiktning tyvärr, många vill bara igenom utan några konstigheter.
av Lövet
Det där låter exakt som mina senaste besök hos Bilprovningen. Allt klart på runt 10 minuter. Ingen koll av felkoder. Dock besök på bromsbänk. Provkörning runt huset, max 1 minut.
av osla
har då aldrig tagit mer än 10 minuter för mig på sbp. dock har det nu blivit opus men märker ingen skillnad, man får alltid minst 1 tvåa hur fan man än gör, så klaga inte på att du fick UA
Användarvisningsbild
av wissel
En undran bara !
Min XC90 skall den på bromsrullarna eller är det manuell test som gäller ?
Snart besiktningsdax därav frågan ?!
av osla
wissel skrev:En undran bara !
Min XC90 skall den på bromsrullarna eller är det manuell test som gäller ?
Snart besiktningsdax därav frågan ?!
jag hade inte tyckt om om dom körde den i rullarna, oavsett om den kanske klarar det så är det ändå inte bra om halva drivlinan snurrar men andra står still
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]