Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av nilzon73
Att bilhandlare kan ljuga rakt av i sina bilannonser och sen säga att dom har reserverad sig för felskrivningar är helt åt helvete fel. Om man är en seriös bilhandlare så vet man för fan vad man säljer anser jag och säkert många andra med. Det ljugs om full servicebok, att bilen är svensksåld osv. Och när en bilhandlare säljer en bil för kunds räkning utan garantier så kan det inte vara annat än skit dom säljer. Hur fan skulle det vara om Forex växlar pengar åt en kund och sen visar det sig att pengarna är falska. SKROTA ALLA DESSA BILFIRMOR OCH BILARNA MED SÅ VI SLIPPER DESSA LURENDREJARE I VÅRT FÖRE DETTA UNDERBARA LAND.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Men de seriösa friskriver väl sig med? Och att sälja en bil för en kunds räkning utan garanti så kan det visst vara en bra bil, ägaren har kanske insisterat på detta sätt att sälja sin bil.
av blådåren
Då kan vi passa på att lagstifta mot alla oseriösa köpare, samt alla "sissta pris kååmpis?" :lol: :wink:
av Lövet
Det spelar ingen roll att en bil säljs för kunds räkning - bilfirman är skyldig att stå för alla garantier ändå. Är bilen annonserad av handlaren och säljs i dennes lokaler gäller samma garantier ändå. Detta styrs av lagstiftning, det är inget bilhandlaren kan välja själv.

Bilhandlare som antyder att garantier inte gäller för förmedlade bilar ska man aldrig handla av.
Användarvisningsbild
av wissel
Så länge det finns kunder som har teflonhjärnor, så länge kommer vi att ha dessa "handlare".
8)
av Droopy
nu är det väl inet bara bilhandlare som "ljuger" i sina annonser, och vad det gäller teflonhjärnor så har nog alla nångång blivit lurade av någon nasare, så teflonhjärna är vi allihopa ibland.
av Darklady
Köpte en "Rostfri" 343a av en kompis . när jag skulle ta ur mattan för rengöring följde golvet med. Såna kompisar klarar jag mej utan. Det var inte ens helt mellan rosthålen. :-O)
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev:nu är det väl inet bara bilhandlare som "ljuger" i sina annonser, och vad det gäller teflonhjärnor så har nog alla nångång blivit lurade av någon nasare, så teflonhjärna är vi allihopa ibland.
Det beror på var man gör affärer tror jag. Vad jag vet har jag aldrig blivit lurad i någon bilaffär. Jag gör nämligen inte affärer med någon jag inte litar på. Jag går hellre därifrån. Det finns så mycket bilar "därute" att man inte behöver chansa. :idea:
Användarvisningsbild
av joel80
andreas_lofgren skrev:Det spelar ingen roll att en bil säljs för kunds räkning - bilfirman är skyldig att stå för alla garantier ändå. Är bilen annonserad av handlaren och säljs i dennes lokaler gäller samma garantier ändå. Detta styrs av lagstiftning, det är inget bilhandlaren kan välja själv.

Bilhandlare som antyder att garantier inte gäller för förmedlade bilar ska man aldrig handla av.

Garantier behöver ingen skicka med.. det är helt frivilligt av säljarna/firmorna. (De seriösa brukar ändå oftast skicka med garantier på några månader i allafall på begagnat) Däremot har man alltid rätt att reklamera om man köpt från en bilfirma/företag. Det är det som styrs av lagstiftningen och troligen det du menar, (konsumentköplagen) för den går inte att förhandla bort.

Ibland använder sig dock firmor av garantierna som ursäkt för att inte avhjälpa fel som uppstått efter att garantierna gått ut, även fast de ingår i det som enligt lag ska kunna reklameras. Kommer man in efter 4 månader med något fel som finns på bilen, och bara haft garanti på 2-3 månader kan det bli diskussion, även fast man har konsumentköplagen på sin sida.
av Andis
Håller med bil handel har varit något som så kallade häst handlare har gillat att bluffa sig fram i. Trist. Förstår att dom inte kan sälja saker dom går back på och i presad pris krig kanske man får ge avkall på garanti åtaganden men det ska då framföras samt framföras vad priset skulle bli med garanti. Nu brukar ju dom här garantierna för begagnade bilar vara mer eller mindre vattentäta för bilfirman. Gäller ju oftast bara störe saker som databox haveri vevaxeln går av trots att olja var i motorn.
Men trist när med alla dessa som inte ens är intresserade av att försöka vara ärliga utan bara rena blåsningar från start till mål.

För övrigt i bil annonser.

Tycker den här raden. "Friskriver sig för eventuella tryckfel i texten" är lite onödig alla företag skriver den på allt reklam eller bil annons.

Borrde gå att lagstifta in den i stället. För att hålla på och skriva det på allt ändå.

Samt vända på det åt andra hållet allt för många helt fel skrivna saker kan leda till åtgärd. Böter annons förbud för villseledande annonsering eller liknade. Men mindre fel skrivningar får man ta vid eventuellt köp eller kontrakts skrivande.

Lite sunt förnuft helt enkelt.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]