Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Hej

päronen var o hälsade på en sväng för några dagar sedan. När de skulle åka hem upptäckte de, efter ca 9 km, att det rök från vänster framhjul, så de antog att oket hängt sig.
De beställde tid för bromsoksbyte då de inte vågar att någon "icke bilmekaniker" tittar på det. Verkstan konstaterade att det var slangen som var för trång eller täppt, så de bytte slangen och beläggen.
Hämtade ut bilen och provkörde ca 7-8 km. Väl tillbaka på parkeringen kände jag på båda hjulen och nu är båda naven varma, riktigt varma. Gick inte hålla i hjulbultarna.
Blir inte klok på problemet.....om de konstaterat att oket inte släpper och gissar att slängen är problemet och byter den och problemet kvarstår.......
mina funderingar går nu i banorna om det kan vara bromsservon som inte släpper???
Problemet är att jag inte får "titta" på bilen själv, utan det måste ske på verkstad enligt päronens önskemål.

tips och ideer någon? :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Får du inte ens titta på den så får dom väl lösa det själva känner jag.. men men..

Rullar bilen lätt? Om du kör sakta sakta och trampar ner kopplingen, stannar bilen då, och nyper den liksom till precis innan den stannar?
I så fall ligger ju bromsen på, och orsaken till det måste man ju såklart titta på bilen för att kunna avgöra. det kan ju vara allt möjligt.
de har lånat V70'n hem och deras bil är här, de bor 3 timmar bort.
Det jag märker främst är att motorn inte klarar få bilen i rullning på tomgång. dör direkt både i 1:an och back. går inte ens att backa bilen på tomgång.

ska gå ut o kolla lite på den o se om den nyper när jag trycker ner kopplingen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du kört 7 - 8 km och och provat bromsarna ordentligt några gånger så blir det ordentligt varmt. Prova att hissa upp ett hjul och kolla om det rullar lätt. Att bromsslangar tätnat är inget ovanligt det händer då och då, men något ovanligare är att huvudcylindern kan "krånglar". Då brukar det bli värre och värre för att till sist inte gå att flytta bilen. Jag tror nog mest på att det är "normal" varmgång, alternativt att bromsoken börjar bli "lite trötta", bilen är ju trots allt några år gammal.

Mvh
Lennart
bilen rullar lätt utan att rycka till det sista när kopplingen trycks ner.
Nu funkar vänster sida, den som krånglade från början, utan att bli varm och höger sida är fortfarande lite varm trots att jag undvikit att bromsa.....fel som vandrar....ny provtur i morgon
Användarvisningsbild
av Nexus
har de bytt klossar kommer kolven i ett annat läge. Säg att kolven var rostig i ytterkant på slitna beläggen så har den ytan nu kommit längre in i oket och ska passera tätningsringen då går det trögt.
Man ska kunna trycka in kolven lätt om oket fungerar som det ska... Synd du inte får röra bilen annars testa bryt in kolven med en stor mejsel. Går ej det då kärvar oket.
nu verkar det funka iaf. blir fortfarande lite varmt på båda sidorna, men det blir nog bra till slut.
halvljuset la av på ena sidan, tog ut och resistansmätte lampan och den är fortfarande hel.
japanska 80-talsbilar.......suck....
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?