Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Hejsan!
Jag och en kompis satt och diskuterade lite kring släpvagnsvikter och bra dragbilar. Men när vi diskuterat kring detta en stund förklarade han "att det spelar ju egentligen ingen roll vilken bil man har, plockar man av regplåtarna från släpet och hänger på en LGF-skylt får man dra hur tungt släp man vill eftersom det då blir ett efterfordon." Dessutom menade han också på att man kunde lasta släpet hur mycket man ville, eftersom släpet då inte har nån viktbegränsning :|

Jag tycker detta låter väldigt konstigt. Enligt honom kan man alltså ta sin lilla Golf, koppla världens husvagn och tuffa på semester (i 30 km/h ) 8) förutsatt att man snott regskylten och hängt på LGF-skylt. Men vagnen blir ju inte precis lättare för det och maximal dragvikt och lastvikt har man ju ändå på bilen..

Stämmer detta verkligen? Hade varit roligt att kunna kasta stenhårda fakta i hans ansikte :-)-) Och har han rätt har jag ju alltid lärt mig nåt nytt.
Användarvisningsbild
av joel80
Dragfordonet, alltså lilla golfen i ditt exempel, bestämmer alltså hur mycket efterfordonet får väga.. "Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt."

Sen är det ju frågan om det är så lagligt att framföra ett registrerat fordon/släp utan skylt och sätta en LGF-skylt på istället. Enklare att bara vara olaglig genom att köra med övervikt då.. så slipper man krångla och köra i 30km/h också.
av Amarace
Och för att förtydliga, en vanlig släpvagn kan ALDRIG bli ett efterfordon.
Användarvisningsbild
av lennarte
joel80 skrev:Sen är det ju frågan om det är så lagligt att framföra ett registrerat fordon/släp utan skylt och sätta en LGF-skylt på istället. Enklare att bara vara olaglig genom att köra med övervikt då.. så slipper man krångla och köra i 30km/h också.
Vad som gäller är vad som står på registreringsbeviset. "Går" man utanför det kan det räknas som olovlig körning. Ett oregistrerat fordon får inte framföras på allmän väg. Du kan få "bogsera" ett oregistrerat fordon på allmän väg, men då med "fast stång", dit räknas inte dragstången på en bromsad släpvagn. Det finns vissa undantag (det finns det alltid) om bl.a (hemmabyggda) båttrailers som får "tillfälligt framföras kortare sträcka på allmän väg". Annars är "regeln" att du får inte lasta någonting på/i fordonet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Efterfordon får heller aldrig ha lastlåda typ. Det kan bara vara båtvagn, kompressorvagn etc. Alltså stora verktyg på hjul eller "specialtransport" (läs båtvagn).

Man kan ALDRIG ta bort skyltar på normala släpvagnar och sätta på en LGF skylt.

Länken Variosboy postade kan du slänga i ansittet på din ovetande kompis. Allt annat är olovlig körning.
av Amarace
Även en DOlly för att transportera/bärga bilar räknas som efterfordon (av nån anledning nämns det sällan).

Lennarte, det är skillnad på övervikt och olovlig körning.
Övervikt är när släpet får dras efter bilen med det körkort du har, men har för mycket lastvikt jämfört med var det får lastas med.
Olovlig körning blir det när släpet inte får dras efter bilen med det körkort du har.
Enkelt :)
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Tack så mycket för informationen!
Jag tror att min kompis tänkte så att om man tog bort reg-plåten så kan inte polisen kolla upp vad släpet väger eller vad det får lasta. Dock frågade jag honom om vad som händer om man helt tydligt drar något alldeles för tungt och polisen bestämmer sig för att väga fordonet. Men nej, det skulle inte betyda något, gör man som han säger gör man rätt och behöver inte oroa sig. (Gäller för övrigt ofta annars också, har lärt mig ta hans ord med en nypa salt :roll: ).
MartinS skrev: Länken Variosboy postade kan du slänga i ansittet på din ovetande kompis. Allt annat är olovlig körning.
Kan du lita på att jag ska göra! :mrgreen:
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av joel80
Eller så skickar du honom bara en länk till tråden! ;)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Även en DOlly för att transportera/bärga bilar räknas som efterfordon (av nån anledning nämns det sällan).
Just Dollykärra är ju ett "specialfordon" som jag vet av erfarenhet att Farbror Blå ofta har synpunkter på, men rent "teoretiskt" är ju detta att "bogsera med fast stång"
Amarace skrev:Lennarte, det är skillnad på övervikt och olovlig körning.
Övervikt är när släpet får dras efter bilen med det körkort du har, men har för mycket lastvikt jämfört med var det får lastas med.
Har du bara "B" kort kan överlast lätt bli olovlig körning (kommer kanske över 3500kg tågvikt). Vilket är ganska lätt att göra med en Volvo V70 bl.a

Mvh
Lennart

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]