Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Läser med förvåning om trådskapares väntan på att beställa bil till dess VEA kommer i den modell och utförande man vill köpa. Samtidigt läser jag i andra trådar om den femcylindriga Volvomotors förträfflighet. Där håller jag med. Jag har tillryggalagt många mil med den motorn, hundra tusen mil drygt. Varför inte suga på den "gamla karamellen" så länge det går :?:
av Droopy
Det är väl alltid roligt med något nytt, om jag själv skulle beställa ny bil i dag så skulle jag ochså vänta på VEA bara för att få något nytt att testa, om det sedan blir bättre i verklighteten det vet jag inet förens efteråt.
av Primus
Tjaa.. B20 var en fin motor. B18 kanske var ännu bättre? Det handlar helt enkelt om att förtag som inte utvecklas dör.

Vad gäller själva motorn så verkar Volvo ha träffat rätt på det som just nu är viktigt. Den kommer vara billig att tillverka, den drar lite bränsle och ger hög effekt per cl/bränsle. Vad mer kan man begära? Jo, körbart och även där verkar de som testat nöjda.

Om man läser inlägg från de som testat slås jag av att många kritiserar motorljudet. Det är mycket förvånande för mig. Nog för att jag gillar en fint motorljud men jag kunde inte drömma om att det skulle vara så många som prioriterar det så högt. Men troligen är den ca 0,001% av köparna som tänker så. Och bland de 0,001% så finns antagligen relativt många på olika motorforum.. :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
Det som talar emot femman (och andra gamla konstruktioner) att den inte klarar Euro6 och efterkommande avgaskrav utan stora omkonstruktioner kanske... samt att man måste sänka utsläppen över hela försäljningsprogrammet på grund av framtida (redan etablerade) krav.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo visst måste ett företag utvecklas. Men min tanke var att vissa låter bli att köpa en bil med en beprövad och populär motor i väntan på att modellen skall få VEA. De modeller som har gamla femman kvar, uppfyller ju nuvarande avgaskrav. När de inte gör det, får de väl VEA motorn eller läggs ner.
av rojo8515
Det verkar ju som att D5 har förbättras något inför MY14. Med manuell låda 139g och automat 169g och det är väl egentligen riktigt bra.

Såg Auto motors test av V70 med VEA och det skiljde ju inte så mycket mellan D5 med manuell låda i praktiken.

Det är väl främst den nya automaten som gör VEA snålare, men vid hård körning och med släp så funkar ju den gamla automaten bra och verkar hålla länge.

Bränslekostnaden är ju en rätt liten del av totala bilkostnaden, drar den 0,51 eller 0,61 spelar det inte så stor roll.
Användarvisningsbild
av Funk
Tja t.ex VEA D4 klarar miljöbilskraven på alla varianter utan XC60 automat. Det ger möjligheten för många att välja den som företagsbil och i de fall det är privatköp slippa skatt i 5 år. Att skjuta upp ett bilköp något halvår eller så på dom grunderna kan vara ett ekonomisk och miljömässigt sunt val...

Beprövad och populär, vad betyder det ? Volvo har tidigare fått kritik för bränsletörst och har i dag försökt rätta till det på ett flertal sätt. En av ändringarna är nya motortyper, så mycket gammal och beprövat finns inte idag. I stort sett alla konstruktioner är väl som äldst runt 5-6år så vilka är beprövade ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av V9097
För mig finns både roliga och tråkiga aspekter med VEA.

De roliga är att att det är spännande när Volvo gör något nytt, och det är spännande med ett stort industriprojekt me d produktion i Sverige. Det är också glädjande att Volvo har lyckats så bra, åtminstone med D4.
Det gläder mig också att Ford och PSA försvinner som motorleverantör till Volvo. Alla motorer byggs i Skövde (samt Kina för kinesiska marknaden) vilket känns fantastiskt. Vem trodde på en så stor satsning i Sverige när geely köpte Volvo?

På den tråkiga sidan hamnar att femmor och sexor försvinner helt inom ett år eller två. Det finns ingen vettig orsak till att välja fler än fyra cylindrar, men det handlar om känsla, känsla och känsla. Femmorna har blivit ett signum för Volvo, inte minst i USA.
Användarvisningsbild
av bem
Det är tur att det finns bilköpare som vill ha det senaste, även ang motor. Det finns alltid risk för barnsjukdomar som pionjärköparna får vara beredd på. Men så är det med allt. Själv är jag rätt konservativ med sånt här och vill gärna vänta ett tag så jag ser att nya prylar klarar det som tillverkarna utlovar och framför allt att grejerna håller.
När jag nyss köpte ny bil så visste jag att VEA var på gång men valde ändå den äldre D3 motorn (2014) som väl ändå får anses ganska beprövad konstruktion då den härstammar från 2.4D såvitt jag vet och förfinats genom åren. Jag hoppas förstås att nya VEA motorerna blir en succe för Volvo och att bilägarna blir nöjda. Nästa gång jag byter bil blir det förstås VEA även för mig (om det blir en Volvo igen) men då hoppas jag VEA hybrid kommit ut och funnits på marknaden nåt år för det är en hybrid jag är mest intresserad av för framtiden.

/Bo
Användarvisningsbild
av bjornw
Personligen ser jag både för och nackdelar med VEA jämfört med 5-cyl motorerna, sammantaget är det dock inte mycket som talar för de senare och jag tror att med rådande marknadstrender att mindre och snålare motorer kommer vara mer attraktiva i framtiden, framförallt för den stora massan, och att skatter kommer återspegla det. Jag tror alltså att det är ekonomiskt fördelaktigt med snålare motorer på fler sätt än vad det gäller förbrukningen.

Det andra är den 8-stegade automaten, den är i en helt annan division än den 6-växlade. Den träffar rätt med växlarna mycket bättre, snabbare och smidigare. Tillsammans med växelpaddlarna blir den rolig att köra och kan ersätta en manuell. Den gamla med växelpaddlar är snudd på pinsam, dröjer 3-5s innan den växlar ibland.
Få fart på styrservon

Är det verkligen så att styrväxeln[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]