Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kaj76
hoppas det är rätt tråd osäker.
har sett att det finns en massa olika D varjanter på motorer.och frågan lyder vad står dessa för,ja disel vet jag men det finns ju hur många som helst,och sen har man ju hört att skatten ska varar svin dyr på diselbilar.
fnurar på att byta till en disel då dem drar mindre inte för att jag kör så mkt.
gäller års:modeller 01 o framåt.
disel e helt nytt för mig,aldrig ägt en diselbil förr. :roll:
Användarvisningsbild
av SvenB
Det betyder ingenting annat än att D2 är den minsta och D5 den kraftigaste motorn. Det finns till och med en D6 som sitter i V60 hybriden.
Användarvisningsbild
av kaj76
men hur är det med skatten då på dessa bilar,dyrare än bensin bil?
något speciellt man ska tänka på när det gäller Disel bil?
Användarvisningsbild
av CarMan
Glöm att titta på emblemen!
Högre siffra betyder mer hästar i motorn, men har inget med motorn k sig att göra!

Vi kan ha samma emblem på bakluckan på två olika bilar, men ha olika motorer i dom!
Det enda som talar om vad det är för motor är motorbetäckningen. (D5244T2)

Dem är skatten en annan sak, slå den bil du är intresserad av mot bilregistret för att veta skatten. Där har ju myndigheterna olika strategier beroende på vad som gällde när denna bil först togs i bruk! (Vissa har lägre skatt ett vist antal år från första reg datum)
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Enklaste sättet att veta skatten på en viss bil du vet regnr på är att gå hit:

https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Skatten på bilar är numera:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/

Kan inget om de äldre Volvodieslarna 2001 och däromkring.
Vet lite om de nyare 2010-2014 Volvodieslarna men bara tillräckligt för att ha ett grovt hum om dem, kan inget detaljerat.
Jag vågade mig på en diesel själv för första gången i år men det blev en helt ny bil, V70 D3 2014.
Min är ganska snål och skatten är endast 1200 kr om året så skatten på min är inte dyr alls (än så länge).
Man vet ju aldrig hur skatten kommer se ut framöver, myndigheterna kan ju få för sig att "straffa" ut smutsiga och tyngre dieselbilar så ingen vill köra dem längre för skatten blir för dyr.
Min förra bil, en V70 2001 2.4 170 hk bensinare hade 2200 kr i årskatt sist så den var dyrare än min nuvarande diesel.

Ser du har en V40 idag.
Är det en V50 diesel du funderar på?
Finns ju V50 1.6D och 2.0D som säkert är fina. Lagom stor motor i en V50 (2.0D och 1.6D finns även i V70 II men dessa blir förstås inget krutpaket i en så pass stor och tung bil som V70).
En fin bonus med en Volvo dieselbil är dieselvärmaren och har den även tidur är det än bättre. Numera kan man i nyare Volvo även fjärrstyra värmaren med bilens fjärrnyckel och även med mobil-app (om man har Volvo On Call, eller 3:e parts lösning).
Nackdelen med en dieselbil kan vara att man upplever motorgången som lite råare och dieselknattret i vissa dieselmotorer kanske inte låter så tilltalande jämfört med en bensinare som i regel är ganska tyst. Väl uppe i marshfart runt 90 km/h tror jag de flesta Volvo dieselbilarna upplevs som tysta och går mjukt. Dieselbilar är väl lite "skitigare" än bensinare med katalysator, i alla fall släpper dieselmotorer trots partikelfilter ut en del oönskade små partiklar i luften vilket inte är hälsosamt för oss människor och andra levande varelser. Där är flexifuel (E85) och elbilar bättre förstås.

/Bo

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]