Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Vanilla
#816104
I många trådar diskuteras det förbrukningssiffror, men samma bil med olika körmönster ger dramatiskt olika förbrukningssiffror.

Mer intressant vore att höra era erfarenheter av ändring i förbrukning vid bilbyte, med SAMMA körmönster.

Mina erarenheter vid mitt dagliga körmönster:
V50 1.8F -07, 1.10l/mil (E85)
V70 2.5FT -10, 1,25l/mil (E85)
S80 2.4 - 06, 0,95l/mil (BF95) - motsvarar väl ca 1,28l/mil E85.

Vid långkörning med dubbdäck och takbox:
V50 1.8F -07, 0,77-0,82l/mil (BF95)
V70 2.5FT -10, 0,78-0,95l/mil (BF95)
Användarvisningsbild
av SvenB
#816112
Jag kan väl "hänga på". Först tycker jag att du är i fel fordonskategori eftersom tråden kommer att handla om olika biltyper. Men någon Moderator får väl flytta den.

Mina erfarenhete vid mitt dagliga körmönster:
V50 1.8F -10 0,91/lit mil (E(85) uträknat på 5700 mil
V50 D2 -12 0,49/lit mil (Diesel) uträknat på 306 mil
av Vanilla
#816122
Sorry, skickade utan att skriva sista stycket.

Varför jag lyfter frågan är att jag går i tankarna att byta ut nuvarande V70 2.5FT till en nyare V70 T4 och försöker få ihop en rimlig kalkyl (därför la jag tråden under denna kategori). Kör så pass lite att en Diesel nog inte går att räkna hem.

Men då många köper Diesel just med förbrukningen som starkaste arguement vore det spännande att se jämförelser när någon bytt från Bensin till Diesel.
Användarvisningsbild
av SvenB
#816123
Det är ju det jag har gjort. Inte för förbrukningens skull utan av helt andra orsaker. Men räknar du på mina siffror så kostar, med dagens bränslepris en mil med V 50 1,8F på E85 8,99/mil. En mil med V50 D2 på diesel 7,09/mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
#816125
Jag gick från 1,5 ton bil, med bensinmotor, manuell låda och framhjulsdrift till 2 ton bil, med dieselmotor, automatlåda och fyrhjulsdrift. Praktiskt taget samma maxeffekt i båda bilarna.
Förbrukningen sjönk ungefär en deciliter per mil.
Användarvisningsbild
av joel80
#816127
Jag bytte från en V50 1,8f MY06 till en V70 D3 MY13.
Men samtidigt bytte jag körmönster då det är tydligare med nuvarande förbrukning i nya bilen och lättare att köra snålt. Jag kör nu sällar över hastighetsbegränsningarna på motorväg. (Det är då det drar iväg i förbrukning...)

V50 1,8f MY06 körde mest på e85 och snittade då ca 1,1-1,15l/mil. Bästa tanken med lite snålkörning (vilket typ betydde att jag höll hastigheten på motorväg istället för 15-20 över...) på strax under 1l/mil.
När jag körde på bensin hamnade jag oftast på 0,9-0,95l/mil, endast en tank "snålkörning" hamnade jag på 0,8l/mil.

V70 D3 MY13, Snittat 0,6l/mil första året.. Bästa tanken låg på 0,56l/mil. (Färddatorn sa då 5,0l/100km.)
av jpennerb
#816132
Kan bara jämföra med min tidigare Saab 9-5 Combi 2.0t som på långfärd gick att köra på 1.0l/mil med e85. Finns ingen chans att vara i närheten med min nuvarande och hamnar runt 1.3l/mil med e85.

Intressant tråd. Men hur tänker ni alla vid ett bilbyte med motorval? Kollar ni bara in kalkylen och kör på det billigaste alternativet bensin vs. diesel vs. hybrid vs. gas? Man behöver inte köra speciellt mycket för att en diesel ska betala sig. Själv tycker jag att det gärna får kosta lite för att få åka bensin/etanol men även jag har en smärtströskel :D

Och för TS står valet mellan en T4 & 2.5FT och har kört en hel del med T4(f)an och jag gillar den. Var ner på 0.9 på e85 så betydligt snålare än en gammal 2.5FT. Sen är frågan är det värt det? T4an är lite tunn, trisst ljud och finns tyvärr bara som automat med dubbelkopplingslåda.
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#816133
Jag valde motor med tanken på att den skulle vara en bra dragbil med rimlig förbrukning. Därför D5 framför T6, som annars säkert också hade gjort jobbet.
av Vanilla
#816159
jpennerb skrev: Och för TS står valet mellan en T4 & 2.5FT och har kört en hel del med T4(f)an och jag gillar den. Var ner på 0.9 på e85 så betydligt snålare än en gammal 2.5FT. Sen är frågan är det värt det? T4an är lite tunn, trisst ljud och finns tyvärr bara som automat med dubbelkopplingslåda.
För ett år sen tvekade jag mellan att ta ut en ny T4/T4F eller köpa ut min 2.5FT. Efter varje provkörning av T4 njöt jag av att sätta mig i den gamla bilen, så det blev ett utköp av den. Nu börjar det ändå bli dags för ett bilbyte och det ska mycket till innan jag väljer en Diesel, men ekonomin är ju inte helt oväsentlig...
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?