Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Walutec
Varför finns det löstagbara överhuvudtaget? För egen del så skulle jag aldrig skaffa ett sånt "problem" frivilligt.
För att det ska fungera med löstagbar, så måste man använda den ofta. Det funkar ju inte i längden att ha kroken i bagageutrymmet, och kanske använda den ett par gånger om året. Det kommer ofelbart att betyda problem vid besiktning, och kanske resultera att den inte kommer att gå igenom besiktningen, och kanske måste bytas ut!

Och måste man använda den så ofta, så kan den sitta där för jämnan, tycker jag i alla fall?
Ingen bra lösning att låta den demonterbara sitta för alltid, då det måste fungera att ta bort kroken vid besiktningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
För mig är det delbar som gäller, jag har aldrig haft problem med dom. Jag tar fram den ur bagaget någon gång varje eller varannan månad. Det är för övrigt bättre ut whiplash hänseende med en omonterad delbar krok än en fast.

För mig är det estetiska helt avgörande, vem vill åka runt med en dildo i bak? ;-)
Användarvisningsbild
av StefanN
Varför finns det fast överhuvudtaget? Skulle aldrig sätta på ett sånt avskyvärt fult tillbehör.
Min demonterbara fungerar alldeles utmärkt några gånger om året, inga problem med besiktning. Det är väl som med allt annat att man måste sköta sina grejer, men vill man inte det då kanske ett fast drag är att föredra.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Håller med, vill inte heller ha krok om man blir påkörd men framförallt för att det är ett fult tillbehör. Köper endast bil utan men skulle om det är rätt bil kunna köpa en med löstagbar. Under de 13 år jag haft bil aldrig behövt en krok men det är ju en helt annan historia. Men på nyare bilar finns ju systemet där de är fasta men att de försvinner upp mot bagaget och det verkar vara ett trevligt system.

EDIT: Kom på att jag startat en liknande tråd fast tvärt om :) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=92341
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av osla
har löstagbart på min w124, och där går det faktiskt att få lös utan problem. men jag tar aldrig bort det, är ju fult med bilar utan drag, och sen använder man ju det ofta, så för mig ska det vara fast. har bes slutat ta lös draget på besiktning? dom gjorde det då inte nu när jag besikta i höstas
av *pettson*
StefanN skrev:Varför finns det fast överhuvudtaget? Skulle aldrig sätta på ett sånt avskyvärt fult tillbehör.
Min demonterbara fungerar alldeles utmärkt några gånger om året, inga problem med besiktning. Det är väl som med allt annat att man måste sköta sina grejer, men vill man inte det då kanske ett fast drag är att föredra.
Ser jag det ur yrkessynpunkt så skulle 95% av svenska bilägare inte anförtros med ett delbart drag. För det är ett fåtal som sköter det alls, det är inte så att verkstan ska sköta draget en gång per år för att bilägaren inte orkar.
Resten har det fastrostat så det inte går att dela, eller ihoprostat så det inte går att montera det alls. Eller för den delen glappa, eller icke kompletta drag. Så för att man själv klarar att sköta något bra är det inte alls säkert att resten löser det.
Det är egenligen lika välskötta bilar som rullar på våra vägar som dragkrokar. Det mesta är snyggt, för pengar finns alltid till lack, polering, styling, tillbehör. Men det finns inga pengar till att byta stötdämpare, fjäderben, bussningar med mera förräns det är katastrof och någon mekaniker skriker rätt ut. Det är viktigare att kunna lägga 30.000kr på att köpa en till det yttre välvårdad V70 -03 med 30.000 mil på mätaren. Än att behålla sin -00 och se till så den maskinellt är tipptopp. För den är ju inte lika *snygg*.
Dom flesta köper till och med sin bil utan att lyfta den och utan att låta testa den. Man kör ett varv runt kvarteret, växlar pengar och så är allt fint.
Många skyller på att bilen inte kostar så mycket, då behöver man inte testa. Men det är inte vad det handlar om. Det handlar om att veta vad man köper och vad man ska placera sej och familjen i.
Man ser till och med här i forumet hur vanligt det är att man till och med köper bilar behäftade med fel man inte har en susning om helt medvetet. I förhoppning om att nån annan kan lösa problemet.

Snarare borde det vara ett lagkrav på fasta krokar med licens för dom som ska ha delbara. Krokar skulle dessutom vara håltagna så dom går att kamerabesiktiga i balkarna varje år.
För det man byter när SBP sagt sitt, skulle ALLTID ha bytts långt, långt mycket tidigare på grund av rostskador.

Den som är rädd för verkningarna vid påkörning bakifrån kan ju behöva komma ihåg att för kroken plockats bort så sitter hela balken kvar med sitt krokfäste. I övrigt är bilarna krocktestade bakifrån med dragkrok en gång i tiden. Man får inga extra skador av en dragkrok.
Värst är det för den som träffar kroken. Är krocken hård så är det skitsamma om det är en fast eller en delbar så sköter sej allt som det ska ändå.
Men vid en mindre sammanstötning är det förstås förmodligen trevligare för den påkörande att INTE få en krok igenom kylet på sin bil.
av Lövet
Om man använder ett delbart drag som det är tänkt, dvs monterar av det när det inte används och lägger det i bakluckan så kommer åtminstone inte Volvos delbara drag orsaka några problem alls. Det finns inga rörliga delar kvar på bilen utan allt sitter i krokdelen. Inget känsligt utsätts heller för salt om du använder plastskyddet som medföljer.

Att folk får problem med lösa drag beror enbart på att 1) de åker runt med kroken året runt vilket den inte är byggd för 2) inte använder plastskyddet som medföljer.

Fick jag välja skulle jag aldrig ha fast drag eftersom det är så fult men då jag alltid köper begagnat får jag inte välja. Just nu är det fast drag på bilen.
Användarvisningsbild
av bem
Hade Volvo original delbart drag på min förra V70 (2001-01 - 2013-11) och det var inga som helst problem. Jag hade naturligtvis dragkroken avtagen när jag inte använde den. Gjorde rent och smorde in det några gånger om året, no big deal.
Bild nedan på bilen dagen innan jag sålde den för 2 veckor sen.
/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
Walutec skrev:
Spoiler »
.
Liksom några tidigare "skribenter" förstår jag inte problemet. Vad skulle vara "problem" ? Allt som skulle kunna vålla problem sitter ju i den delen du lägger i bakluckan. Löstagbar betyder ju att kroken skall sättas på när man skall koppla på en vagn, och tagas av efteråt.
av osla
ni som tycker det är fult med krok, vad är det inte när man tagit bort kroken och bara har en pinne och kontakten. DET ser förjävligt ut
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]