StefanN skrev:Varför finns det fast överhuvudtaget? Skulle aldrig sätta på ett sånt avskyvärt fult tillbehör.
Min demonterbara fungerar alldeles utmärkt några gånger om året, inga problem med besiktning. Det är väl som med allt annat att man måste sköta sina grejer, men vill man inte det då kanske ett fast drag är att föredra.
Ser jag det ur yrkessynpunkt så skulle 95% av svenska bilägare inte anförtros med ett delbart drag. För det är ett fåtal som sköter det alls, det är inte så att verkstan ska sköta draget en gång per år för att bilägaren inte orkar.
Resten har det fastrostat så det inte går att dela, eller ihoprostat så det inte går att montera det alls. Eller för den delen glappa, eller icke kompletta drag. Så för att man själv klarar att sköta något bra är det inte alls säkert att resten löser det.
Det är egenligen lika välskötta bilar som rullar på våra vägar som dragkrokar. Det mesta är snyggt, för pengar finns alltid till lack, polering, styling, tillbehör. Men det finns inga pengar till att byta stötdämpare, fjäderben, bussningar med mera förräns det är katastrof och någon mekaniker skriker rätt ut. Det är viktigare att kunna lägga 30.000kr på att köpa en till det yttre välvårdad V70 -03 med 30.000 mil på mätaren. Än att behålla sin -00 och se till så den maskinellt är tipptopp. För den är ju inte lika *snygg*.
Dom flesta köper till och med sin bil utan att lyfta den och utan att låta testa den. Man kör ett varv runt kvarteret, växlar pengar och så är allt fint.
Många skyller på att bilen inte kostar så mycket, då behöver man inte testa. Men det är inte vad det handlar om. Det handlar om att veta vad man köper och vad man ska placera sej och familjen i.
Man ser till och med här i forumet hur vanligt det är att man till och med köper bilar behäftade med fel man inte har en susning om helt medvetet. I förhoppning om att nån annan kan lösa problemet.
Snarare borde det vara ett lagkrav på fasta krokar med licens för dom som ska ha delbara. Krokar skulle dessutom vara håltagna så dom går att kamerabesiktiga i balkarna varje år.
För det man byter när SBP sagt sitt, skulle ALLTID ha bytts långt, långt mycket tidigare på grund av rostskador.
Den som är rädd för verkningarna vid påkörning bakifrån kan ju behöva komma ihåg att för kroken plockats bort så sitter hela balken kvar med sitt krokfäste. I övrigt är bilarna krocktestade bakifrån med dragkrok en gång i tiden. Man får inga extra skador av en dragkrok.
Värst är det för den som träffar kroken. Är krocken hård så är det skitsamma om det är en fast eller en delbar så sköter sej allt som det ska ändå.
Men vid en mindre sammanstötning är det förstås förmodligen trevligare för den påkörande att INTE få en krok igenom kylet på sin bil.