Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Har precis fått igång VoC i nya bilen.

Fram tills nu så har jag använt Heater Starter Appen.

Personligen ser jag inte nyttan med något annat än att jag kan starta värmaren.

Vad skulle man mer kunna bygga in för funktioner i VoC än de som finns?

Det som finns idag är ju körjournal, status på bil, position etc.

Det finns ju ett simkort i bilen och en dator av något slag så man borde ju kunna fixa ganska många funktioner.

Vad saknar ni?

Man borde kunna få mjukvaruuppdateringar på distans = slippa åka till verkstan, bara köpa mjukvaran på nätet å sen ladda in i bilen.
Användarvisningsbild
av bem
Om man tappat bort nyckeln till bilen så kan man som bekant låsa upp bilen med VOC mobil-appen. Men man kan inte starta bilen med appen (men kanske i kombination med ett lösenord eller kunna be VOC personal starta bilen åt en fjärrledes om man kan uppge pincoden eller liknande vore det OK tycker jag). Borde vara en bra funktion i ett sånt läge (men kanske av säkerhetsskäl inte lämpligt?).

Status på batteriets laddningsnivå (ungefärlig) har jag ej sett att det finns i appen. Kanske vore en användbar grej att se via appen.
Det är ju speciellt viktigt med dieselvärmaren som är beroende av ett laddat batteri för att säkerställa att den startar, och även att bilen startar. Sen vet jag att det är knepigt att mäta batteriets laddningsnivå då det bl a är beroende av temperaturen och att batteriet fått vila ett tag, men det borde väl gå att få ungefärligt värde om batteriet är fullt, halvfullt eller nästan tomt i alla fall.

Varför inte kunna sätta på stolsvärmen (åtminstone på förarplatsen) från appen en stund innan man kommer till bilen? Låt säga några korta val som 5, 10, 15 min med automatisk avstängning när tiden passerat.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Exakt, så är det ju på båtar m m så varför inte på bilar?
Vet för jag har båt och lägre premie än annars just för att båten har spårskydd.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Dra åt den elektriska handbromsen (men ej släppa på den). Kan ju finnas situationer man kanske parkerat i upp- eller nedförslut och senare kommer på att man nog borde dragit åt handbromsen. Eftersom handbromsen påverkas elektriskt numera så varför inte kunna påverka den via appen? Man skall alltså kunna slå till handbromsen men inte kunna släppa handbromsen via appen. En olycka skulle ju kunna hända enligt Murpys lag om man slår av handbromsen men växeln ej ligger i.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Ett till önskemål om förbättring av Volvo On Call appen:

Man skall kunna se i VOC appen om värmaren faktiskt är igång. Det borde inte vara så svårt för bilen att till appen skicka tillbaka en statusändring att "värmaren är på" eller nåt sånt. Lika väl som appen kan uppdatera och skicka status om diverse annat (låst/upplåst dörr osv) så borde den även kunna fiska upp om värmaren jobbar för tillfället eller ej och skicka tillbaka till appen.

/Bo
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]