Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej! Det är dags för mig att köpa nya friktionsdäck. I dimensionen 205/60R16.

Har ni läst några nya däcktester som kommit fram till vilken modell av friktionsdäck som är mest tystgående?

Utifrån egna erfarenheter, vilket friktionsdäck har ni kommit fram till att vara det tystaste på våra vägar här i Sverige?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 brigadeiro, redigerad totalt 0 gånger.
Nokian Hakkapeliitta R2 dubbfritt har i alla fall varit testvinnare i Vi Bilägares test i år och i Auto motor sport test 2013 samt kom 2:a i Aftonbladets test 2013. Tror jag har testerna hemma och kan kolla vilket däck som var tystast i testerna (om ljudnivån finns med i testerna men det tror jag skall vara med).

/Bo
bem skrev:Nokian Hakkapeliitta R2 dubbfritt har i alla fall varit testvinnare i Vi Bilägares test i år och i Auto motor sport test 2013 samt kom 2:a i Aftonbladets test 2013. Tror jag har testerna hemma och kan kolla vilket däck som var tystast i testerna (om ljudnivån finns med i testerna men det tror jag skall vara med).

/Bo
Hej Bo! Ja, jag skulle verkligen uppskatta om du kan se efter huruvida testerna även betygsatte ljudnivån - och i så fall, vilket däck som fick bäst betyg inom det området.

Att hålla bullernivån nere är av högst prioritet för mig, så jag åsidosätter egenskaper som slitstyrka, bränsleförbrukning etc.
Din fråga är väldigt svår att besvara. Oljud från däcken beror inte bara på däcken i sig själv. En hel del beror på underlaget som du kör på, prova ett enkelt test där man nyligen har fläckvis lagat asfalten. Det blir olika ljud på olika sorters asfalt. Samma fenomen borde uppträda beroende på hur snön är på vägen där du kör. Mjuk nysnö, slaskig blötsnö, hårdpackad snö, med grus och utan grus, ren blankis och många andra olika förhållanden.
Sedan beror det mycket på bilen också hur den är utförd och byggd. Jag har åkt i bilar där man utan problem har kunnat samtala i vanlig samtalston. Och sedan på samma körsträcka (resor till och från jobbet där vi turades om att köra i var sin bil var annan vecka) inte utan besvär har kunnat föra ett samtal på grund av däckljudet. Väl att märka att det handlade om sommardäck i det aktuella fallet.
Jag bytte sommardäck under augusti i år på min V70. Dom gamla, Michelin (???) hördes nästan mer än friktionsdäcken, Continental. I alla fall hade man det intrycket. Men det är nog väldigt osäkert. Man kanske lyssnar mer uppmärksammat efter oljud när man har ändrat på något, bytt däck t.ex?
Nu har jag inte satt på vinterdäcken ännu, så jag har ingen bedömmningsjämförelse med dom nya, också Michelin ??? (Jag står i begrepp att kasta mig över bilen och däcken inom dom närmaste dagarna)
Det mest objektiva torde vara att du använder en dB-mätare och mäter ljudet. (Borde gå att hyra på instrumentfirmor och arbetsmiljöfirmor) Men då måste du köra samma väg och i samma väglag och högst troligt ha samma last och inredning i bilen. Samt placera mätaren på samma ställe när du mäter. Olika material, textil, plast, trä, antal passagerare etc. etc. har ju olika ljuddämpande egenskaper. Så får du notera och jämföra dina uppgifter på så många olika däcktyper du kan.
Jag minns när jag för många år sedan funderade på att köpa en Amazoncombi. En bekant som hade lite erfarenhet av dom rådde mig att köpa en stuvbit av en heltäckningsmatta och lägga in i lastutrymmet för att få det tystare. Ett stort luftrum, lastutrymmet i en combibil, blir som insidan på en trumma. Då kan någon form av dämpning göra stor inverkan.

Ett tillägg: http://www.av.se/teman/buller/app/?Aspx ... eSupport=1
Rådlös, tack för ditt inspel!

Jag har en egen dB-mätare och om det hade känts görbart så hade jag definitivt testat ett antal olika däck själv. Men som du kanske vet, så får man ju i stort sett inte hjälp med någonting hos en bil-/däckverkstad. Det är ju inte så att jag skulle kunna åka dit, och få sätta på ett antal olika däck för att provköra. Jag kan tänka mig att det skulle vara möjligt på andra mer kundorienterade marknader såsom USA, men inte här. Här återstår att testa sig fram genom att själv köpa nya däck, och det blir kostsamt om man ska köpa 3-4 olika uppsättningar däck samma säsong. Därför försöker jag få så mycket input som möjligt dels från tester, dels från andra förares personliga erfarenheter.

Du har rätt i att det är olika ljudupplevelse beroende på underlag. Idealiskt sett uttalar man sig om ett däcks bulleregenskaper efter att ha kört på en bar, bullrig/grov motorvägssträcka - en typ av underlag som är vanligt förekommande vid långkörningar. Tyvärr är sträckorna med slät och tyst asfalt alltför få och alltför korta.
Nu verkar det som att en moderator har flyttat tråden till 'Allmän bil-diskussion'. Jag ville få tips om tysta friktionsdäck från förare av framförallt V70 så det fanns en anledning till att jag startade tråden i det forumet...
Men numera, med den nya varudeklarationen finns ju bullernivån med som en parameter. Gå in på exempelvis däckonline och titta på olika däck.
Jag har Hakkapeliitta R2 till stor del pga ljudnivån som dom fick extra beröm för i årets däcktest i finska Tekniikan Maailma.

Jag har ju en Octavia, en modell som inte är känd för sin låga ljudnivå. Med dubbade Nokian är det olidligt, jag stod ut förra vintern men var tvungen att göra nåt åt det inför denna vinter. Det finns väl en orsak till att handlaren hade dubbfritt på demobilarna...

R2:orna susar/viner lite mer än sommardäcken oavsett underlag, men i gengäld bullrar dom MYCKET mindre på grov asfalt. Med sommardäcken är det som att vrida av en strömbrytare då man kommer in på nylagd asfalt. Sommardäcken är Continental EcoNånting i samma dimension.

Hittills är jag väldigt nöjd med mina friktionsdäck. Har alltid haft dubb tidigare. Fenomenalt grepp på snö och slask. Jag har inte hunnit med så mycket is ännu, men det är ju halt oavsett däcktyp. När det blev isgata första gången och abs:en knattrade i varje korsning blev jag osäker, men sen satte jag mig i firmaskåpet med fina dubbade Nokian och märkte att det var lika halt där. Avsaknaden av dubbrassel sätter griller i huvudet på en.

För övrigt så åkte jag ner till Helsingfors i en V50 DRIVe med dubbade Continental förra året. Jag trodde det satt dubbfria under den tills jag tittade efter. Så tyst gick den. Så visst finns det hyfsat tysta dubbdäck också.
Nu hitta jag hit igen.
Har nu kollat i testerna jag lova att ge info från.

Vi Bilägare (nr 14, 15 okt 2013):
Testbänk Volvo V40 och V70 med 205/55/16.
Betygskala 1-5.
Buller dB vid 50/70/90/110 km/h

Continental Viking Contact 5: 3, 68/70/72/110
Dunlop SP Ice Sport: 3, 68/71/72/75
Gislaved Soft Frost 3: 5, 66/70/71/75
Goodyear UltraGrip Ice+: 4, 66/69/72/75
Green Diamond regummerat: 4, 67/70/73/76
Michelin X-Ice XI3: 5, 66/70/72/74
Nokian Hakkapeliitta R2: 5, 68/71/72/76
Nokian Hakkapeliitta WR D3: 3, 69/72/72/76
Nokian Hakkapeliitta 8 (dubbat, som jämförelse): 2, 70/73/74/77
Pirelli Ice Control Winter: 4, 66/69/72/75

Placering totalt i friktionsdäck testet:
1. Nokian Hakkapeliitta R2, totalpoäng 61
2. Michelin X-Ice XI3 och Dunlop SP Ice Sport, bägge totalpoäng 52
3. Continental Viking Contact 5, totalpoäng 49

Teknikens Värld (nr 22, 10 okt 2013):
Testbänk Volvo V40 med 205/55/16.

I test "Komfort" bedöms ljudet: "Om du skall komma fram utvilad gäller det att däcken är komfortabla, vilket inte alltid är fallet. Vi vet vilka som bullrar minst."
CE=Central europeiskt däck (övriga Nordiska däck)

Michelin Alpin (CE): 10
Continental Conti Vinter Contact TS 850 (CE): 9
Nokian Hakkapeliitta WR D3: 9
Bridgestone Blizzak LM-32 (CE): 8
Michelin X-Ice XI3: 8
Goodyear UltraGrip Ice+: 7
Kumho I'zen KW31: 7
Pirelli Ice Control: 7
Nokian Hakkapeliitta R2: 6
Pirelli Snow Control Serie 3 Winter 210 (CE): 6
Goodyear UltraGrip 8 (CE): 5
Bridgestone Blizzak WS 70: 4
Continental Viking Contact 5: 4
Kumho I'zen KW 23 (CE): 2

1. Nokian Hakkapeliitta R2, totalpoäng 97 (bästa Nordiska dubbfria)
Pirelli Snow Control Serie 3 Winter 210, totalpoäng 97 (bästa Central Europeiska dubbfria)
2. Michelin Alpin, totalpoäng 95
3. Goodyear UltraGrip 8, totalpoäng 94

Aftonbladet (nr 10, 23 okt -19 nov 2013):
Testbänk Ford Focus med 205/55/16.
Buller, subjektivt:
Skala 1-10.

Nokian Hakkapeliitta R2: 10
Bridgestone Blizzak WS 70: 10
Pirelli Ice Control: 10
Continental Viking Contact 5: 10
Michelin X-Ice XI3: 9
Vredestein Nord-Trac 2: 9
Debica Frigo 2: 9
Fulda Montero 3: 9

1. Michelin X-Ice XI3, medelpoäng 7,6
2. Hakkapeliitta R2, medelpoäng 7,4
3. Bridgestone Blizzak WS 70, medelpoäng 7,2

Nu har du lite att fundera på :)
Men jag skulle personligen inte stirra mig blind på bara ljudnivån, helhetsbilden bör nog vara avgörande.
Inget friktionsdäck är bra på allt. Verkar som Nokian Hakkapeliitta R2 ligger bra till ur bullersynpunkt och totalt sett ett av de bästa dubbfria däcken idag om man skall tro testerna.

/Bo
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]