Din fråga är väldigt svår att besvara. Oljud från däcken beror inte bara på däcken i sig själv. En hel del beror på underlaget som du kör på, prova ett enkelt test där man nyligen har fläckvis lagat asfalten. Det blir olika ljud på olika sorters asfalt. Samma fenomen borde uppträda beroende på hur snön är på vägen där du kör. Mjuk nysnö, slaskig blötsnö, hårdpackad snö, med grus och utan grus, ren blankis och många andra olika förhållanden.
Sedan beror det mycket på bilen också hur den är utförd och byggd. Jag har åkt i bilar där man utan problem har kunnat samtala i vanlig samtalston. Och sedan på
samma körsträcka (resor till och från jobbet där vi turades om att köra i var sin bil var annan vecka) inte utan besvär har kunnat föra ett samtal på grund av däckljudet. Väl att märka att det handlade om sommardäck i det aktuella fallet.
Jag bytte sommardäck under augusti i år på min V70. Dom gamla, Michelin (???) hördes nästan mer än friktionsdäcken, Continental. I alla fall hade man det intrycket. Men det är nog väldigt osäkert. Man kanske lyssnar mer uppmärksammat efter oljud när man har ändrat på något, bytt däck t.ex?
Nu har jag inte satt på vinterdäcken ännu, så jag har ingen bedömmningsjämförelse med dom nya, också Michelin ??? (Jag står i begrepp att kasta mig över bilen och däcken inom dom närmaste dagarna)
Det mest objektiva torde vara att du använder en dB-mätare och mäter ljudet. (Borde gå att hyra på instrumentfirmor och arbetsmiljöfirmor) Men då måste du köra samma väg och i samma väglag och högst troligt ha samma last och inredning i bilen. Samt placera mätaren på samma ställe när du mäter. Olika material, textil, plast, trä, antal passagerare etc. etc. har ju olika ljuddämpande egenskaper. Så får du notera och jämföra dina uppgifter på så många olika däcktyper du kan.
Jag minns när jag för många år sedan funderade på att köpa en Amazoncombi. En bekant som hade lite erfarenhet av dom rådde mig att köpa en stuvbit av en heltäckningsmatta och lägga in i lastutrymmet för att få det tystare. Ett stort luftrum, lastutrymmet i en combibil, blir som insidan på en trumma. Då kan någon form av dämpning göra stor inverkan.
Ett tillägg:
http://www.av.se/teman/buller/app/?Aspx ... eSupport=1