Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Hur viktigt är det att motorn är kall när stiften ska bytas och hur länge bör motorn vara avstängd innan bytet påbörjas?
av Xuri
den behöver inte vara kall :)
bara byt du, ha dock långarmad tröjja på dig för att lägga underarmen mot ett varmtopplock de känns rätt fort : :lol:

kolla ner i tändstiftsbrunnarna innan du börjar lossa stiften bara så de inte ligger skit i dom för de trillar ofta ner i cylindern eller lägger sig i vägen för tändstiftspackningen när du ska dra åt...

å kolla gärna så spärrkulan på 1/2" skaftet som håller hylsan är kvar å i behåll när du är klar innan du startar.
har sätt skadorna som en sån liten kula på några mm i diameter åstakommer på en vitmotor om den trillar ner å de är inget som en person vill :P
av Clonetom
Xuri skrev:
å kolla gärna så spärrkulan på 1/2" skaftet som håller hylsan är kvar å i behåll när du är klar innan du startar.
har sätt skadorna som en sån liten kula på några mm i diameter åstakommer på en vitmotor om den trillar ner å de är inget som en person vill :P
Jo det är klart att släpper man främmande föremål i motorn så blir det skit på ett eller annat sätt men vad är det för kassa verktyg du använder då?
Har aldrig tappat en sån kula ur ett spärrskaft/förlängare under mina 30 år i bilmotorer men det är klart köper man ur 10:- korgen på Ica så kan man nog råka ut för sånt.
Eller använder spärrskaft mm som hammare iofs. :D
av baljbalj
Om något ramlat ner hade jag kopplat en slang (som går ner i hålet) på dammsugare och dragit en bit nylonstrumpa över och dammsugit ner i hålet. Då ser man vad man sugit fast istället för att tömma påsen.

Inget metall eller material som är hårdare än aluminium bara på slangen...

Finns säkert kameror man kan stoppa ner och kika också men då blir det dyrt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Blås rent i brunnarna eller runt stiften sen bara skruva bort de gamla och dit med nya. Om motorn är stekhet eller svinkall har ingen betydelse alls. Börjar fundera på om denna tråd är seriös eller inte..... :roll:
Flyttar den hur som helst till annan avdelning........
Användarvisningsbild
av Vojje
klart att den är seriös. Enligt den experis jag varit i kontakt med bör motorn vara kall.
Frågan är just, hur kall. Det är orimligt för mig att bilen ska stå över natten och så går det knappast till på verkstaden.
Men om man ger motorn några timmar att svalna bör tydligen räcka.
Användarvisningsbild
av Nexus
Finns absolut inget som säger motorn ska vara kall ,varm eller jummen, tror du volvo m fl verkstäder ställer bilarna på kylning ute på gården vid service?
Den expertisen du pratat med lever nog kvar på stenåldern...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]