Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ska beställa ett till par av de gamla skyltarna utan EU-märket innan årsskiftet. Det går utför med det mesta i dagens samhälle. :-(O) Ska man åka runt med EU-skyltar på gamla veteranbilar? Lär ju se helt åt hvete ut. :shock:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... forandras/

"Skyltar utan EU-symbol försvinner
Idag finns möjlighet att få en ordinarie registreringsskylt eller MC-skylt utan EU-symbol. Den möjligheten tas bort från och med årsskiftet. Andelen skyltbeställningar utan EU-symbol är endast cirka 11 procent av det totala antalet dubblettbeställningar och trenden är minskande."
Tycker vi har väldigt fina skyltar här i Sverige. Vita och fina, inte en massa färger och kladd som i vissa andra länder. Symmetriska med tre tecken på var sida om mitten, iaf tills EU-märket förstörde allt. Kunde de inte placerat det i mitten åtminstone för symmetrins skull.. Jag bor dessutom i landet Sverige och inte i republiken EU och vill således inte ha min skylt besudlad av ett fult EU-märke. Har skyltar utan EU-märke på båda mina bilar och har nu beställt en omgång reservskyltar till båda innan det är för sent.
Senast redigerad av 1 acrophobic, redigerad totalt 0 gånger.
Jag kan inte förstå vad ni har emot EU-skylten? Folk gnäller både här och på Zatzy. Vi har haft EU-logo på skyltarna sedan 2001 och jag har aldrig tänkt tanken att den skulle vara ful eller missprydande på nåt vis. Då den kom så var det på något vis ett tecken åt omvärlden att man körde en bil av fräsch årsmodell, alternativt att man körde nyreggat importlik förstås. ;) Då skyltarna började dyka upp i trafiken var det många med 1-2 år gamla bilar som skaffade nya skyltar för att deras bil skulle fortsätta se modern ut. Jag tror nog jag skulle ha gjort samma sak själv också.

Nu är jag så van att se EU-skyltarna att jag inte ägnar dem en tanke. Snarare tycker jag det ser konstigt ut då jag t.ex. ser en tidig finsksåld V70N med den gamla skylten. Det finns inte många såna.

Bild

Men det är klart, på en äldre bil ser det ju lite fel ut, förutsatt att bilen i fråga är tillräckligt fin för att det ska spela nån roll. På denna fina gamla autobahnmissil skulle jag t.ex. gärna se en skylt utan EU-märkning. Som tur kan vi ju beställa såna skyltar när vi vill. 8)

Bild
Inte skall man väl ändå ha en ny skylt till en gammal bil, EU-symbol eller ej. Ok om den gamla skylten är totaldemolerad men hur vanligt är det? Jag tycker en ny skylt t.ex. till en V70 från 90-talet ser för jävligt ut. Den bilen skall ha den släta plastskylten.
Att byta skyltar på en bil är lite som att byta vägguttag/brytare hemma, en liten detalj som gör så mycket för helheten. Blir så mycket fräshare om de gamla skyltarna var lite halvdåliga. Och lika lite som jag skulle vilja ha ett synligt CE-märke på lysknappen vill jag ha EU-märke på regskylten :D
Kom att tänka på när jag på bio såg filmen om Fleming Broman, med Peter Dalle: När hans s-merca ca 75års först sågs i bild va f-n sitter där om inte dagens fula skylt! (dock utan eu) Det var inte bara jag som reagerade med ett litet stön, några platser bort satt en kille som när vi gick ut sa "reagera du också på skylten?" :mrgreen: Sen tyckte mitt sällskap det var fel på nån frisyr, men sånt ser ju inte jag :)

Och på en bilträff, en kille hade en till synes fin nylackad 164 och med nya skyltar med dagens typsnitt! Jag kunde inte hålla mig utan sa nåt i stil med "har du grävt upp den ur en myr eller" och nickade mot fronten. Det var nästan så smockan kom fram, "det finns ju för f-n inga riktiga att få!" Att jag syftade på skylten fattade han direkt, jag var visst inte den första som sagt nåt :mrgreen: Fast sen blev vi bra vänner.

Och nu senast läste jag om Henning Sjöströms fina Rolls, en mkt ovanlig modell med fin svensk historia som aldrig varit nerrisad (Sjöström köpte den ny och behöll i ca 45 år till sin död) - och vad faaan har nuvarande ägare smällt dit om inte ett par nya skyltar :roll:

Gammal bil med fina skyltar, särskilt fram, av rätt sort signalerar fin välskött ofuskad lågmilare - då kan habegäret väckas även på modeller jag inte ägnat en tanke :)
av umekille
Som tidigare sagt så en fin bil av äldre modell som är välvårdad har
också välvårdade originalskyltar...om än lite blekta kanske. Byta skyltar
blir inte alltid rätt särskilt de med eu symbolen passar illa på t.ex -58 opel rekord
under den kromade grillen.Påklistrat S-märke behövdes bara om man åkte utomlands med bilen
och visade att man varit utomlands med bilen/husvagnen.

Fåglarna tyckte tydligen att bilen var en br[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]