Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1502756
Kom lite mer rabatt med posten idag, inte mycket på en tank kan tyckas men vi tackar ändå för det. :-)
20220620_164445_copy_3448x3024_copy_1724x1512.jpg
20220620_164445_copy_3448x3024_copy_1724x1512.jpg (589.92 KiB) Visad 893 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1502783
Volvos Tanka i Nacka har jag tankat på många gånger när vi hade sommarstuga i Björknäs - Talludden. Fick till och med ett Volvokort därifrån fast jag bor i Ystad. Märkligt!!
Ja det var ett bra tag sedan, och då kostade bensinen BETYDLIGT mindre. Sommarstugan såldes någon gång 2003, 2004. Har inte varit Stockholm sedan dess. Vi funderar på att åka upp dit nu i sommar och träffa mina kusiner och min pappas syster. Tur man har gps i bilen så man hittar, mycket är ombyggt har jag hört.
Användarvisningsbild
av Camel
#1502826
I morgon är det riksdagsdebatt om reduktionsplikten i bränslet. Eftersom reduktionsplikten är den i särklass största orsaken till prisuppgången på färdigt bränsle vid pump, och inte råoljepriset, så ska det bli mycket intressant att följa. Eller inte...
För att citera vår tidigare statsminister: "bara käbbel".
Användarvisningsbild
av DOdell
#1502907
Camel skrev: tis 21 jun 2022, 16:16 I morgon är det riksdagsdebatt om reduktionsplikten i bränslet. Eftersom reduktionsplikten är den i särklass största orsaken till prisuppgången på färdigt bränsle vid pump, och inte råoljepriset, så ska det bli mycket intressant att följa. Eller inte...
För att citera vår tidigare statsminister: "bara käbbel".
Vet du hur det gick med debatten?
Användarvisningsbild
av Camel
#1502908
DOdell skrev:
Camel skrev: tis 21 jun 2022, 16:16 I morgon är det riksdagsdebatt om reduktionsplikten i bränslet. Eftersom reduktionsplikten är den i särklass största orsaken till prisuppgången på färdigt bränsle vid pump, och inte råoljepriset, så ska det bli mycket intressant att följa. Eller inte...
För att citera vår tidigare statsminister: "bara käbbel".
Vet du hur det gick med debatten?
Debatten gick så här, det var mycket käbbel. :-)
Nu pausas åtminstone reduktionsplikten. Fast det kunde för min del gärna blivit en sänkning istället. :-D

Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023 (MJU31)
Den successiva höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas för 2023. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i lagen om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel. Syftet med den pausade reduktionsplikten är att undvika alltför höga priser på bensin och diesel under 2023.

Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2023.


Den gröna industrin för biodrivmedel höjde rösten för att det inte skulle bli en sänkning. Preem inräknade, de blev nog lovade guld och gröna skogar för att dra tillbaka ansökan om utbyggnad av sitt raff för fossilbränslen.. De satsar istället på utbyggnad av biodrivmedel. Undrar vad förra S/MP-regeringen egentligen lovade dem? Det får vi nog aldrig reda på tyvärr.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503095
Ja usch ja nu vänjer dom oss vid priset igen. Suck såna...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Variosboy
#1503253
Vad skulle dom tjäna på det? Finns inget som helst incitament att lägga sig markant under någon annan kedja.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1503307
M fiskar röster idag.

M:s vallöfte: Vill sänka diesel-priset med 5 kronor
Moderaterna presenterar i dag klockan 14 ett nytt vallöfte kopplat till hushållsekonomi. Partiet vill sänka den så kallade reduktionsplikten till EU:s miniminivå, erfar Aftonbladet. Åtgärden skulle leda till en sänkning av priset vid pump på minst fem kronor per liter på diesel.
Användarvisningsbild
av Camel
#1503317
Priset på insatsvaror som t.ex. bränslen påverkar i sin tur priset mycket annat. Det är starkt inflationsdrivande.

Själva råoljekostnaden för färdigt bränsle vid pump är i storleksordningen endast kring en femtedel av priset vid pump. Resten är i huvudsak betydande kostnader för reduktionsplikt samt skatter. Till detta kommer övriga kostnader för t.ex. raffinering, distribution, försäljning och vinst.

I Sverige har vi krav på 30,5 procent reduktionsplikt för diesel. Det uppnås med inblandning av mycket kostsamt biodrivmedel. EU:s bränslekvalitetsdirektiv kräver endast 6 procent. I Sverige är det beslutat att reduktionsplikten ska vara 66 procent för diesel år 2030. EU-kommissionens förslag är på 13 procent till 2030.

Så här är reduktionsplikten beslutad för diesel i Sverige:
2020 = 21%
2021 = 26%
2022 = 30,5%
2023 = 35%
2024 = 40%
2025 = 45%
2026 = 50%
2027 = 54%
2028 = 58%
2029 = 62%
2030 = 66%

Den pausas nu tillfälligt enligt regeringens förslag. Oppositionen vill sänka reduktionsplikten eftersom det skulle sänka priset vid pump betydligt samt att själva reduktionsnivån är självpåtagen och högre än vad EU kräver.

Den höga reduktionsplikten i Sverige är helt och hållet självvald (nåja, vald av de politiker som bestämt detta). EU kräver långt ifrån den nivå på reduktionsplikt som Sverige självpåtaget infört. I ett läge när det gäller att få inflationen under kontroll så är det absolut inte fel att försöka sänka priset på insatsvaror som t.ex. bränsle eftersom detta minskar drivkraften för prisökningar på det som är beroende av priset på bränslet. Det är väldigt mycket i samhället som kostnadsmässigt både direkt och indirekt är beroende av priset på bränslen.
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
Skrammel från D4

Sådär, nu har jag klippt ac remmen utan[…]

Har en yttertempmätare från en Volvo 94[…]

Trycksensor DPF V70 2011

Testade på min bil. Tomgång: 7 hPa 30[…]

Rengjort ratten med mirakelsvamp. Svampen blev sva[…]