Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#825183
Andis skrev:Tycker man ska behålla den lag vi hade. Det vill säga halvljus på alltid.
Tycker det alltid är lika obehagligt utomlands med dessa släkts bilar där som kör ut rätt som det är i stan och liknade situationer.
Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Det är ju inte tillåtet att köra med släckt belysning nu heller. Däremot är det tillåtet att, om bilen är typad med de lagliga DRL lysena, att inte bära ljus bakåt i klar sikt och dagsljus. :!:
av Andis
#825205
SvenB skrev:
Andis skrev:Tycker man ska behålla den lag vi hade. Det vill säga halvljus på alltid.
Tycker det alltid är lika obehagligt utomlands med dessa släkts bilar där som kör ut rätt som det är i stan och liknade situationer.
Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Det är ju inte tillåtet att köra med släckt belysning nu heller. Däremot är det tillåtet att, om bilen är typad med de lagliga DRL lysena, att inte bära ljus bakåt i klar sikt och dagsljus. :!:
Okej du förstår inte.

Ska försöka förtydliga till dig.

Lamporna fram ska vara tända alltid samt lysen bak ska vara tända alltid när bilen körs oavsett dagsljus eller ej.

Precis så som lagen var innan det blev DRL lag.

Jag har kört bil i länder med släkts lysen innan det kom hit till Sverige och jag måste säga att jag tycker inte det är någon vidare idé att köra med släkts bakljus även om det är full dag ute.
Det är min personliga åsikt i detta ämne. Du kanske tycker det inte gör något tyckte inte jag med från början men efter att kört bil där det har funnits på alla bilar tycker jag det finns betydligt större risk för missförstånd i trafiken då man inte vet om bilen i fråga ska köra eller är parkerad i vissa situationer för att nämna en negativ aspekt med att köra med släkts lysen.
av rid54
#825252
+1 på Andis' inlägg. Det är olyckligt och ett steg bakåt i säkerhetstänket att acceptera att bilar kan framföras utan bakre markeringsljus. Finns INGET bra argument för att ha det så. Inte minst som de flesta rutinförare är vana vid att detta med lysen sker automatiskt och inte fattar att det är dags att tända när de kör in i snöyran...
Användarvisningsbild
av SvenB
#825297
Andis skrev:Tycker man ska behålla den lag vi hade. Det vill säga halvljus på alltid.
rid54, du kan tycka det är bra det som andis skrev. Men läs vad han skrev som jag ifrågasatte. Han skrev inte om släckta bakljus, utan om släckta halvljus. Det var det som jag inte förstod vad han menar med. De som inte har DRL måste ju ha halvljus tända. Jag berörde inte bakljusen :!:
Användarvisningsbild
av SvenB
#825301
rid54 skrev: Det är olyckligt och ett steg bakåt i säkerhetstänket att acceptera att bilar kan framföras utan bakre markeringsljus. Finns INGET bra argument för att ha det så. Inte minst som de flesta rutinförare är vana vid att detta med lysen sker automatiskt och inte fattar att det är dags att tända när de kör in i snöyran...
Om du har "riktiga" DRL så slår det om till full belysning automatiskt vid snöyra på moderna bilar om inte föraren gör ett aktivt val att koppla bort automatiken. Det motsvarar de som gör aktivt val och kopplar bort halvljusautomatiken och kör på parkeringsljus. :!:
Användarvisningsbild
av Perc
#825303
Det finns gott om bilar med "riktiga" DRL som saknar ljussensor.

Och det "aktiva valet" kan bestå av att vrida ljusvredet så långt till vänster som det går utan att tänka på vad det egentligen är man gör, precis som man gjort dom senaste 20 åren när man stängt av halvljuset.
Användarvisningsbild
av SvenB
#825327
Inte otroligt. :D Men vad gör vi åt det :?:
Användarvisningsbild
av Perc
#825345
SvenB skrev:Inte otroligt. :D Men vad gör vi åt det :?:
Mjo, det är ju svårt att tvinga folk att ta lite ansvar och lära sig basfunktionerna på sin nya bil.
av Andis
#825361
SvenB skrev:
Andis skrev:Tycker man ska behålla den lag vi hade. Det vill säga halvljus på alltid.
rid54, du kan tycka det är bra det som andis skrev. Men läs vad han skrev som jag ifrågasatte. Han skrev inte om släckta bakljus, utan om släckta halvljus. Det var det som jag inte förstod vad han menar med. De som inte har DRL måste ju ha halvljus tända. Jag berörde inte bakljusen :!:
Skrattar

Får väll säga som en annan användare här på forumet skrev. Efter dom haft massor av missförstånd mellan varann.
"Vi är i alla fall överens om att vi inte är överens :-)"

Skämt och sido. Ja jag avrunda lite texten i mitt inlägg till att jag menade både fram och bak skulle vara tänt när jag skrev halvljus menade då gamla halvljus lagen. Trodde det skulle förstås att det givetvis innebar tänt bak.

Men en gång för alla.

Både fram och bak ska belysningen vara tända samtidigt varav fram ska det vara halvljus inget annat. Eventuellt kan dimljus fortsätta vara godkänt som det i alla fall var, kanske ändrat vad det gäller dimljus på sista tiden.

Precis så som vi hade lagen för belysning innan DRL.

Hoppas jag varit tillräckligt tydlig för att du ska förstå nu vad jag menade.
Annars ber jag Rid54 eller någon annan vänlig hjälpa mig förklara så du förstår vad jag menar.

Åter varför jo då jag personligen anser det säkrare att veta att fordonet är igång och kan flytta på sig. Föraren kanske inte tänker på att bil kommer bakom och bara kör ut från sin höger parkering längst trottoaren vilket man inte direkt förväntar sig av en släkt bil men är bakljusen tända så räknar jag i alla fall med att föraren kan göra fel och jag är automatiskt beredd på att hålla ut extra samt håller oftast om möjlighet finns ut lite extra eller bromsa för att inte köra på detta fordon även om jag har rätten på min sida så tycker jag det är onödigt och man kan missa. Men en tänd bil har jag personligen automatiskt extra uppsyn på då denna förare kanske gör ett fel och man kan vara lite beredd på att parera för det. Tycker det är betydligt svårare och tycker man inte reagerar lika lätt på att ett släkt fordon helt plötslig svänger ut.

Finns fler exempel men just i stads trafik har jag flest dåliga erfarenheter av detta med släkt belysning dagtid på fordon.
Användarvisningsbild
av gooose
#825367
Frågan är vad som händer i ansvarsfrågan om man i mörker/snöyra/regnväder mao dålig sikt dundrar i i röven på en med släckta baklampor pga att han missat/inte visste/trodde det fungerade med automatik med ljuset

Självklart den på körande bakifrån alltid skyldig men vad händer med den "mörkade" bilisten Kan ju vara svårt att bevisa att lamporna inte lös när allt krossat

Får väl bli att investera i en "öststats kamera" i bilen så man kan få bevismaterial ;-//

Nej fram för 0 visionen i trafiken Framför allt med släckta bilar och dubbfria däck när den svarta halkan slår till
Blir väl till att även investera i mörker kikare och ankare på bilen :-)-)


//Gooose
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]