Ser ni hittat denna tråd, och jag stack tydligen ut hakan lite grann i början med nåt som senare blev omdiskuterat och hätskt nästan religiöst, nu har jag haft två andra bilar med sommar å vinterdäck men längtar lite tillbaka till att ha en uppsättning året-runt däck som funkade hyfsat där jag bor alla fall, men nya bilen hade dubbla uppsättningar så jag får fortsätta byta däck. Men skulle gladeligen kunna gå tillbaka till åretrunt-däck, som ju då passar större delen av årets olika årstider som gör att jag kör säkrare än många andra många fler dar på året men något mindre säkert när det är över +20–25 eller på ren is som det är några dar på ett år, alltså kör jag säkrare än de flesta oftare, dessutom lugnare när det krävs, så jag är väl kanske den minsta "barnadödaren" här av alla. Dessutom hade jag bra däck, testvinnare upptäckte jag, vet inte varför jag inte ladda upp detta test då det kanske inte gick eller jag glömt tråden eller inte hade tid eller räddes tonen här men jag hitta bilden nu efter lite sök, varsågod, vinnaren alltså då, för några år sen, ContiWinterContact, bra over all däck, inte bäst bromssträcka kanske på sommarväglag (här testa de barmark och antagligen inte på sommaren) men säkert nästan lika bra (näst intill sommardäckslikt skriver de) som många sommardäck utom de allra bästa, och inte bäst på ren is eller snö heller som synes men ändå bara snäppet under, men isiga vägar har vi kanske några dagar på ett år, resten av året till kanske 95% är ju dessa däck bättre (torra men framförallt våta vägbanor smiskar ju mina däck alla andra, plus älgtestet kan hen som skrev om vägrepp i kurvor jämföra) där jag kör än alla andra så jag kanske har kört säkrare än er här (om ni bodde här) 95% tid av året och ni då 5% vem är då typ nästan "barnadödare" av oss egentligen? Tror inte att jag är "barnadödaren" bara för jag kört på dessa däck som är medelbra för det mesta men inte bäst under extremer.
Som sagt av några och mig i början det går lätt att anpassa hastigheten, det gör man ju ideligen efter alla förhållanden. Och inte kan man ha fyra uppsättningar som man byter varje dag efter väglag det går ju inte att alltid ha de optimalaste sulorna på, så vad man än har på för sulor kommer ju vissa dagar vara mindre optimalt, då är ju det bästa att ha nåt som är medelbäst under de flesta dagarna och där verkar ju dessa däck kunna kvala in rätt bra där jag bor alla fall. Och om det är snö eller is får man ju bara ta det lite lugnare så har man ju kompenserat för om däcken är några procent sämre på nåt grepp och underlag. Sen nån skrev om älgar, ja om jag kör saktare och en älg eller rådjur kommer upp ur diket då kör ju jag säkrare än om jag hade "rätt" däck och högre fart eftersom man inte ens hunnit tänka att trycka på bromsen, sen om älgen kommer upp längre fram så man hinner bromsa har jag ju oxå fördel av den lägre farten då jag kanske kompenserat för det på ett ungefär så det blir same same. Den största fördelen för mig personligen var nog ljudet, de var väldigt tysta, det gjorde ju oxå att det inbjöd till lugnt körsätt.
Alla fall, det var mycket, testet (topp åtta, det var med sex-åtta stycken ännu sämre på den andra sidan om jag minns rätt men de fotograferade jag inte, så det säger ju oxå att det fanns många däck där ute som var sämre):
continentalbastitest 2.jpg (255.74 KiB) Visad 596 gånger