Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

NilsO skrev:
SBergdahl skrev:
intruder1400 skrev:Tycker väl det är dags att ni ger !
Med handen på hjärtat så är man noga med bromssträckan så ska man byta skivor o belägg .
Finns mycke bättre delar vs original delarna
Behöver inte ens vara bättre delar för att det ska bli skillnad. Redan fräscha delar gör stor skillnad.
Kvaliteten på bromsskivor och belägg påverkar inte bromssträckan alls, så länge de är hela (dvs typ så länge bilen är godkänd på besiktningen). Det är friktionen mellan däck och väg som avgör.
Jag har i flera fall kört bilar där det inte gått att bromsa så hårt att ABS:en behövt arbeta med rimlig kraft på foten. Ofta när bilarna varit tungt lastade i och för sig.
NilsO skrev:
SBergdahl skrev:
intruder1400 skrev:Tycker väl det är dags att ni ger !
Med handen på hjärtat så är man noga med bromssträckan så ska man byta skivor o belägg .
Finns mycke bättre delar vs original delarna
Behöver inte ens vara bättre delar för att det ska bli skillnad. Redan fräscha delar gör stor skillnad.
Kvaliteten på bromsskivor och belägg påverkar inte baromssträckan alls, så länge de är hela (dvs typ så länge bilen är godkänd på besiktningen). Det är friktionen mellan däck och väg som avgör.
Jag var också av den åsikten tills jag läste några tester av olika broms uppgraderingar som visade på motsatsen. Det finns även tester på youtube, här är några exempel:

.
Jag skulle aldrig köra med dubbfria däck här på Gotland. Eftersom det inte saltas så är det som idag bara is. När jag GA ute o åkte idag hade de plogat men inte sandat. När jag skulle iväg i en korsning så spann det på alla fyra hjulen, 1,2 o 3:an, Med Hakka 8.
På Sommaren så skulle jag inte heller köra med dubbfria vinterdäck, deras gummiblandning är i te gjord för att köras i 20-25 grader, mycket mjukare i slits fortare, dessutom riktigt farliga att ha på sommaren. Nej, i Sverige ska man ha dubb på vintern o riktiga sommardäck på sommaren!
Guru skrev:
VolvoB20 skrev:
Spoiler »
Här kommer ditt svar ......

Om det skiljer 15 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 7% dvs 80 istället för 86 km/h
Om det skiljer 25 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 11% dvs 80 istället för 88 km/h
Om det skiljer 40 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 18% dvs 80 istället för 94 km/h

Det är alltså ohyggligt mycket farligare att köra några km/h över skyltad hastigt än att följa skyltad hastighet med friktionsdäck på sommaren. Det är alltså mycket enkelt att kompensera för däcken dåliga grepp med att köra lite långsammare. Vill man inte slå av lite på tempot så bör man alltså inte köra med friktionsdäcken på sommaren.

Folk har en övertro på att bra/dåliga prestanda inverkar massor på säkerheten, men rörelseenergi, krockvåld och bromssträcka är ju proportionell mot hastigheten i kvadrat. Och effektbehovet med hastigheten i kubik.

Därför stannar t.o.m en gammal rostig Fiat snabbare/kortare än en Ferrari om Fiaten bara kör några km/h långsammare än Ferrarin.

Tråkigt son fan men sant ändå ... man kan inte ändra på fysikens lagar.
Förstår hur du tänker men ändå inte...
Med denna logiken, kompensera mha lägre hastighet, så bygger det på att bilen med friktionsdäck i varje given situation alltid kör långsammare för att kompensera för längre bromssträcka.
Klart att det är möjligt att alltid köra 18% långsammare än övrig trafik men det tror jag endast fungerar i teorin. I praktiken tror jag inte det är genomförbart. Och garanterat är det inte fallet för majoriteten av de som kör med friktionsdäck på sommaren som jag inte tror kompenserar någonting för att de har sämre grepp/längre bromssträcka. Och det är där problemet är, i praktiken, inte i teorin.

Om alla håller hastigheten efter förutsättningarna och inkluderar alla tänkbara situationer skulle vi inte ha några olyckor alls. Men det är också en teori som inte fungerar i verkligheten.
Det fungerar i praktiken... Klart man kan kompensera genom sin körstil vad gäller avstånd och hastighet. Det måste jag göra varje dag. Jag har kört både buss, lastbil och tunga släp och dessa ha avsevärt längre brossträcka.

Bild
Personbil vs Lastbil

Jag får helt enklelt anpaaa min körning efter det och bromssträckan mitt fordon har, annars skulle jag ju krocka med bussen o lastbilen vid varje inbromsning.

Samma med dubb och friktionsdäck på vintern. På ishalka har friktionsdäck mycket längre bromssträcka. Om jag inte anpassde min körstil med nordiska friktionsdäck skulle jag ju ränna in i framförvarande som har dubbar titt som tätt.
Spoiler »
Tror inte vi kommer längre här. :D
Om man kör som dig funkar det, det är enkel fysik. Har inte sagt emot dig heller. Tror jag iaf?
Problemet är alla andra... Satt stilla 45min på motorvägen i morse, för att några INTE höll tillräckligt avstånd, innan de fick bärgat bort skräpet. Dom som inte har vett på att anpassa hastigheten efter trafiksituationen eller gör något annat än kör bil bakom ratten behöver all hjälp de kan få, dvs kortast möjliga bromssträcka. Och det får dom med rätt däck för årstiden.
Lite som ABS. Behövs egentligen inte heller om man anpassar hastighet/avstånd men jag tror de flesta är överens om att det hjälper till/räddar många situationer.
Senast redigerad av 1 Guru, redigerad totalt 0 gånger.
NilsO skrev: Kvaliteten på bromsskivor och belägg påverkar inte bromssträckan alls, så länge de är hela (dvs typ så länge bilen är godkänd på besiktningen). Det är friktionen mellan däck och väg som avgör.
Det stämmer tyvärr inte riktigt, det är stor skillnad på olika belägg.
Guru skrev:Dom som inte har vett på att anpassa hastigheten efter trafiksituationen eller gör något annat än kör bil bakom ratten behöver all hjälp de kan få

... Eller körkortet indraget så slipper resten av oss vara livrädda att träffa på dom i trafiken :roll: :lol:
Sitter man bakom ratten så ska man koncentrera sig på körningen, och inte ta selfies, sitta på facebook och gud vet allt folk tycker är viktigare.... :|
Självklart funkar det ju inte om man inte anpassar farten.

Tyvärr saknar min MC ABS, så där får man också köra med insidan av huvudet och anpassa farten därefter.

Släjvklart hade jag gärna haft det, och alltid nya däck.
Ser ni hittat denna tråd, och jag stack tydligen ut hakan lite grann i början med nåt som senare blev omdiskuterat och hätskt nästan religiöst, nu har jag haft två andra bilar med sommar å vinterdäck men längtar lite tillbaka till att ha en uppsättning året-runt däck som funkade hyfsat där jag bor alla fall, men nya bilen hade dubbla uppsättningar så jag får fortsätta byta däck. Men skulle gladeligen kunna gå tillbaka till åretrunt-däck, som ju då passar större delen av årets olika årstider som gör att jag kör säkrare än många andra många fler dar på året men något mindre säkert när det är över +20–25 eller på ren is som det är några dar på ett år, alltså kör jag säkrare än de flesta oftare, dessutom lugnare när det krävs, så jag är väl kanske den minsta "barnadödaren" här av alla. Dessutom hade jag bra däck, testvinnare upptäckte jag, vet inte varför jag inte ladda upp detta test då det kanske inte gick eller jag glömt tråden eller inte hade tid eller räddes tonen här men jag hitta bilden nu efter lite sök, varsågod, vinnaren alltså då, för några år sen, ContiWinterContact, bra over all däck, inte bäst bromssträcka kanske på sommarväglag (här testa de barmark och antagligen inte på sommaren) men säkert nästan lika bra (näst intill sommardäckslikt skriver de) som många sommardäck utom de allra bästa, och inte bäst på ren is eller snö heller som synes men ändå bara snäppet under, men isiga vägar har vi kanske några dagar på ett år, resten av året till kanske 95% är ju dessa däck bättre (torra men framförallt våta vägbanor smiskar ju mina däck alla andra, plus älgtestet kan hen som skrev om vägrepp i kurvor jämföra) där jag kör än alla andra så jag kanske har kört säkrare än er här (om ni bodde här) 95% tid av året och ni då 5% vem är då typ nästan "barnadödare" av oss egentligen? Tror inte att jag är "barnadödaren" bara för jag kört på dessa däck som är medelbra för det mesta men inte bäst under extremer.
Som sagt av några och mig i början det går lätt att anpassa hastigheten, det gör man ju ideligen efter alla förhållanden. Och inte kan man ha fyra uppsättningar som man byter varje dag efter väglag det går ju inte att alltid ha de optimalaste sulorna på, så vad man än har på för sulor kommer ju vissa dagar vara mindre optimalt, då är ju det bästa att ha nåt som är medelbäst under de flesta dagarna och där verkar ju dessa däck kunna kvala in rätt bra där jag bor alla fall. Och om det är snö eller is får man ju bara ta det lite lugnare så har man ju kompenserat för om däcken är några procent sämre på nåt grepp och underlag. Sen nån skrev om älgar, ja om jag kör saktare och en älg eller rådjur kommer upp ur diket då kör ju jag säkrare än om jag hade "rätt" däck och högre fart eftersom man inte ens hunnit tänka att trycka på bromsen, sen om älgen kommer upp längre fram så man hinner bromsa har jag ju oxå fördel av den lägre farten då jag kanske kompenserat för det på ett ungefär så det blir same same. Den största fördelen för mig personligen var nog ljudet, de var väldigt tysta, det gjorde ju oxå att det inbjöd till lugnt körsätt.
Alla fall, det var mycket, testet (topp åtta, det var med sex-åtta stycken ännu sämre på den andra sidan om jag minns rätt men de fotograferade jag inte, så det säger ju oxå att det fanns många däck där ute som var sämre):
continentalbastitest 2.jpg
continentalbastitest 2.jpg (255.74 KiB) Visad 596 gånger
Ni som "kompensererar" för fel däckval genom att välja vinterdäck på sommaren...är det er jag kommer att hata för att ni ligger 15km/h under skyltad hastighet hela det varma sommarhalvåret ? :shock:

/Thomas
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]