Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
I Gävle kan jag säga att jag automatiskt får mina extremsöliga accelerationer (som jag inte heller klarar av själv alla gånger...) så fort jag inte ligger först vid ett rödljus. Det är många som inte har speciellt bråttom iväg här jämfört med Stockholm.

Räknar jag förresten rätt om man med en acceleration på 1m/s som i testen har en accelerationstid på 16 sekunder upp till 60km/h? Kan man räkna sånt linjärt?
Det är ju ganska extremt.. 16 sekunder upp till 60 är en evighetsacceleration! :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Det går fint att räkna sånt linjärt! Testet är extremt... F.ö. skulle det vara möjligt att accelerera både långsamt och med fullgas, om man ligger på "för hög" växel. Så nog kan man vara seg vid rödljusen och ecodriva, det är inga problem.
av Andis
joel80 skrev:Mja.. jämför du med de fattigaste länderna i världen stämmer det där ju, men vi har (hade?) ett högre välstånd i Sverige än i många andra utvecklade länder och har ändå lägre utsläpp per capita.
Det går att påverka utsläppen per capita även i rika länder, även om det är svårare då våra krav på bekvämligheter ökat i takt med ekonomin. USA är väl ett exempel på hur man absolut inte ska göra i det fallet..

.

Ja Tjitt vad dom slösar i USA. Det är ingen hej på det känns det som där.

Känns lite som bensin och el är subventionerade av staten där för att vara billig?

Prata med en amerikansk kompis som bor här och han sa ett exempel på vansinigt slöseri där hos ett par släktingar till honom. på sommaren kör hans släktingar där AC :n inomhus så hårt att man oftast får klä på sig för att inte frysa. Och på vintern har dom mycket varmare inne än på sommaren han hade tagit upp det sist sa han men dom hade tydligen varit helt frågande över den frågan. När han undra varför man inte kunde ha en lagom nivå året runt i stället.

Undras föresten vad deras lastbilar drar per mil. Med sånt tempo som dom brukar hålla. Skulle vara kul att veta :-) även deras gamla 2 takts v12 dieslar som dom körde i lastbilarna på 60-70 talet hade varit kul att veta vad dom tog per mil.

Med vänlig hälsning,
Andis
av llesrof
USA är i mångt och mycket ett U-land fast med avancerade vapen. Jag begriper inte varför så många människor anser USA vara något slags drömland och ideal.
av Andis
llesrof skrev:USA är i mångt och mycket ett U-land fast med avancerade vapen. Jag begriper inte varför så många människor anser USA vara något slags drömland och ideal.
Håller helt med. Tror dom människorna som anser det inte varit runt tillräckligt mycket och sett alla baksidor.

Sverige är ju rätt influerat av USA vi får bara hoppas man inte tar hit för många dåliga idéer och förstör det hör landet.

Som deras löne system med dricks löner på många jobb och sjukhus system med sjukförsäkring dom är inte kul. Lite oroad över dom här betala sig före i kön systemen som börjar dyka upp här hoppas inte politikerna får för sig något.
Användarvisningsbild
av Micce1980
USA grundar sig på en utomordentligt bra idé, den fungerar dock inte i praktiken.
Användarvisningsbild
av joel80
Vilken idé skulle det vara? Menar du vapen åt alla-idén eller pengar åt få-idén?
Användarvisningsbild
av erikn
Micce1980 skrev:USA grundar sig på en utomordentligt bra idé, den fungerar dock inte i praktiken.
Det gjorde kommunismen i sovjet också...

Capitalism is the astounding belief that the most wickedest of men will do the most wickedest of things for the greatest good of everyone.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
llesrof skrev:USA är i mångt och mycket ett U-land fast med avancerade vapen. Jag begriper inte varför så många människor anser USA vara något slags drömland och ideal.
Det är väl just pga att det är ett industriland. Många mexikaner som hittar jobb där till exempel.

Vapen är viktiga grejer. Eller som Margaret Thatcher sade i intervjun med Dabrowski:
"Sverige var neutralt. Hade folk förhållit sig neutrala gentemot Hitler skulle Hitler ha vunnit." :(
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
erikn skrev:Capitalism is the astounding belief that the most wickedest of men will do the most wickedest of things for the greatest good of everyone.
Tänker du på Henry Ford?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?