Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Raderat på grund av brott mot forumreglerna
Forumreglerna skrev:• Behandla övriga medlemmar av forumet med respekt.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Ett ställe på en "billig" kompressorn som man kan lägga en tanke på är regulatorn eller om det sitter en filter regulator där kanske även en dimsmörjare, sitter de på rad som 3 enheter så tappar du flöde över varje enhet..
Ofta hittar men en 1/4" gänga i dem, flödet genom dessa kan vara katastrofalt dåligt, dessa anges ofta med ett flöde inte ovanligt med tex 500l/min, och det ger den vid 1 bars tryckfall normalt.
Tänk nu att du har ställt in 6,3bar (vilket är det tryck som de flesta riktiga verktyg specas vid) och maskinen drar 4-500l/min, då har du bara 5,3 bar kvar vid utloppet av regulatorn, har du sedan en "billig" slangvinda eller (gud förbjude) en spiralslang monterad så tappar du ännu mer innan luften når verktyget.
Att sätta en manometer vid verktyget talar om hur mycket kräm man har där man behöver det.

Snabbkopplingar är svirvlande genom sin uppbyggnad, det kom ett EU direktiv för några år sedan att man vid nybyggnation skall använda så kallade säkerhetskopplingar eller 2stegs kopplingar där man kopplar loss i kopplingen i två steg, långt ifrån alla använder dem eller ens känner till dem, sedan om det var Celn som var först låter jag vara osagt men det finns hos alla stora fabrikat typ Tema, Rectus, Cejn, Atlas, Legris (vissa fabrikat har samma ägare) mfl.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, det är det jag är ute efter, om man har bra flöde i slangar och kopplingar så man verkligen har fullt tryck ända ute vid verktyget så har jag upplevt att att en bra mutterdragare med +1000 Nm slår loss muttern/bulten på sekunden.

Är det "förstoppning" någonstans så får man ju stå och nöta länge och det går åt massor med luft.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: inte citera hela föregående inlägg...
av RacerfeldtMek
Köp en begagnad hos din närmaste däckverkstad eller på blocket, själv gillar jag Rodcraft och har använd dom både i jobbet och på fritiden! 1250nm i den ena och 2750nm i den andra.. maskinerna kostar nya ca 2200kr för den lilla och 3500 för den stora, men då har du maskiner för livet!

Nu kanske detta endast är min åsikt, men ska man köpa verktyg som används för kraftfulla arbeten eller har flera olika använingsområden, så köp då ett kvalitetsverktyg, inte nödvändigt dyrt, men ett som håller år ut och år in.
Det tjänar både du och miljön på! och den dan du inte behöver det längre, kan du sälja det för ett bra andrahandsvärde och nån annan slipper köpa ett ny maskin.

MVH
av Lövet
Som du ser lite ovan så har jag redan köpt en Scorpiodragare. Dock inte använt den än eftersom jag varit bortrest samt att det nu helt plötsligt blev varmt igen så det känns fel med dubbdäck. Det ska bli mellan 8-10 grader nästa vecka här i Sthlm.
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur har det gått med scorpionen andreas?

Har du hunnit använda den något? Vad har du för kompressor till den?

/Martin
av Lövet
Fortfarande vinterdäck på. Det är 7 grader kallt ute här :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Fortfarande vinterdäck på. Det är 7 grader kallt ute här :wink:
Jo det förstår jag, men du hade väl sommardäck på bilen när du köpte knackaren?

/Martin
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]