Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Amerikanska bilbelysningsbestämmelser är nog inget att ta efter.

Dom lyckades t.ex göra Citroëns bilar olagliga back in the day eftersom deras dåvarande modeller sjönk ihop då dom stod parkerade. Detta pga hydraulfjädringen som tappar trycket efter ett tag. Det stod nämligen i nån lag att strålkastarna måste vara på någon viss höjd från marken. Det spelade tydligen ingen roll att höjden var perfekt när motorn var igång och fjädringen i rätt läge. Bättre än i någon annan bil dessutom, pga nivåregleringen.

Deras sealed beam-krav orsakade ju även att alla amerikanska bilar såg likadana ut. Man fick typ välja på två runda och två fyrkantiga storlekar. Alla minns väl Volvo 240 med "USA-front"? BMW kom ganska lätt undan eftersom dom har två runda strålkastare från fabrik, men egentligen skulle ju dom inre fjärrljusen vara lite mindre. På en USA-modell är alla fyra lika stora och det ser lite vrickat ut faktiskt.
av Upplyst
nåja, jag tycker uppenbarligen helt annorlunda, tycker äldre usa-bilar med sina standardiserade Sealed beam ser riktigt snygga ut, även volvo 240/740 blev betydligt snyggare med dessa... och jag tycker också att deras DOT-ljusbild är bättre än vår då den sprider ljuset mjukare och inte har den knivskarpa ljusmörkergränsen, därför reflekteras mer ljus mot vägskyltar och djurögon, dock var ju inte ljusstyrkan nåt att hurra över på de äldre insatserna med fri glödtråd men de nyare med halogen är bra. men skitsam, vi kommer inte överens, jag tycker ärligt talat att allt från europa och japan är rena dritten både utseende, teknikdesign och komfortmässigt med vissa undantag om det inte är tillverkat på 70 80 90-talet... t.ex. volvo 940 är en bra europabil, men det är bara för att den har många traditionella lösningar och komponenter från amerikanska tillverkare..
det är inte lönt att försöka förklara varför bakljusen inte behöver lysa för nån som slår sig för bröstet och tror att Sverige är världsledande på alla områden och förlöjligar andras lösningar..
av *pettson*
Upplyst skrev:nåja, jag tycker uppenbarligen helt annorlunda, tycker äldre usa-bilar med sina standardiserade Sealed beam ser riktigt snygga ut, även volvo 240/740 blev betydligt snyggare med dessa... och jag tycker också att deras DOT-ljusbild är bättre än vår då den sprider ljuset mjukare och inte har den knivskarpa ljusmörkergränsen, därför reflekteras mer ljus mot vägskyltar och djurögon, dock var ju inte ljusstyrkan nåt att hurra över på de äldre insatserna med fri glödtråd men de nyare med halogen är bra. men skitsam, vi kommer inte överens, jag tycker ärligt talat att allt från europa och japan är rena dritten både utseende, teknikdesign och komfortmässigt med vissa undantag om det inte är tillverkat på 70 80 90-talet... t.ex. volvo 940 är en bra europabil, men det är bara för att den har många traditionella lösningar och komponenter från amerikanska tillverkare..
det är inte lönt att försöka förklara varför bakljusen inte behöver lysa för nån som slår sig för bröstet och tror att Sverige är världsledande på alla områden och förlöjligar andras lösningar..
Ah.. stackare.. :!:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Upplyst skrev: det är inte lönt att försöka förklara varför bakljusen inte behöver lysa för nån som slår sig för bröstet och tror att Sverige är världsledande på alla områden och förlöjligar andras lösningar..
Men allvarligt kom igen nu! Du startade med att kalla oss andra tröga och argumenterar stenhårt för din sak. Alla får ju tycka vad dom vill men om man går ut så hårt som du gör är väl det minsta man kan begära att du förklarar din ståndpunkt.

Så för tredje gången: Varför är det viktigt att blinkers och bromsljus syns tydligt men inte att hela bilen syns (när man ej bromsar/blinkar). För som andra påpekat så är det inte under alla förhållanden som en bil syns tydligt även med dagsljus och klar sikt.
av llesrof
Upplyst skrev: det är inte lönt att försöka förklara varför bakljusen inte behöver lysa för nån som slår sig för bröstet och tror att Sverige är världsledande på alla områden och förlöjligar andras lösningar..
Nu är det ju ingen mer än du själv som påstår att någon tycker så. Det är ingen här som påstått att Sverige är världsledande inom allt. När du inte sakligt kan bemöta med ett motargument så viftar du bort hela diskussionen genom att tillskriva oss en massa åsikter och värderingar de inte ens har yttrat och att det inte är idé att fortsätta diskutera. Det är helt rätt att det inte är någon idé att fortsätta diskutera med dig men det beror på att du inte klarar av att föra en diskussion på ett vettigt och intelligent sätt. Med detta understryker du bara att du är fullständigt oseriös och inte har något sakligt att komma med och att du verkar vara, helt ärligt, lätt ointelligent. Därför tror jag också att du är ett så kallat "forumstroll" som gör detta för att det roar dig.
Användarvisningsbild
av Camel
Upplyst skrev:/.../anledningen till att jag reggade mig här var för att jag såg att detta forum stack ut mest av alla när det gäller motståndare till släckt bakljus, därför kände jag mig bara tvungen att säga emot!
Många som skriver på detta forum verkar anse att bakljus på bilar ska vara tända även på dagen. Det beror troligen på att detta är ett bilforum där i huvudsak Volvobilar diskuteras. Volvo har Sverige som hemmamarknad (eller hur man nu definierar det). Sverige är beläget på nordliga breddgrader med skiftande ljusförhållanden mot terrängen, lång skymningstid och en förhållandevis kort säsong med soligt, klart och fint väder. Dessutom brukar det vara så på ett bilforum att många som hänger där är bilintresserade och sannolikheten för att dessa kör bil i verkligheten, och i detta fall i Sverige, bör vara stor. Till skillnad från många lagstiftare som mest sitter bakom skrivbord och läser utredningar som är mer teori än praktik. Om du reggar dig på ett bilforum i Italien, Spanien eller liknande så är jag övertygad om att du inte behöver debattera så hårt eftersom frågan har mindre betydelse i verkligheten på de breddgraderna. Kanske inte trafiksäkerheten betyder så mycket heller...

Helt klart ska du säga emot genom god argumentation om du känner för det. Även på detta forum. Och så får man ibland acceptera att inte alla tycker likadant. Sådan är verkligheten. Både på individnivå och mellan hela världsdelar. Likväl som du anser att nedsläckta bakljus på dagen är ok finns det många (speciellt på nordliga breddgrader) som har en avvikande åsikt i det fallet. Och på samma sätt har man inom UN med ECE inte fått med sig nordamerika i samarbetet att försöka få världsomfattande fordonsregler eftersom man tycker olika och det går prestige i sakfrågorna. Många exempel mellan US och Europa finns på det. Inom EU också för den delen.

Man ska inte enbart gå i koppel jämte politiker och lagstiftare utan att ifrågasätta någonting. Ibland måste man ta saker med en nypa salt och använda sunt förnuft. Och tänka själv. Det tråkiga är när man måste göra det i frågor som kan betyda existensiell skillnad där politiker och lagstiftare åstadkommit regelverk som inte täcker de verkliga behoven utan endast hanterar prestigen runt bordet i mötesrummet. Därför kommer jag alltid att ha bakljus tända på min bil. Även om jag skulle behöva modifiera bakljusfunktionen själv efter nästa bilbyte.
Användarvisningsbild
av Camel
Enligt Collin på AB så lyser även bakljusen på dagen tillsammans med DRL på V70II MY14! Det står att läsa i senaste Bilbilagan. Om det inte är ett missförstånd, utan verkligen är så, tycker jag Volvo ska ha en stor eloge för detta! :-)-)

Som jag skrev innan:
Camel skrev:Man ska inte enbart gå i koppel jämte politiker och lagstiftare utan att ifrågasätta någonting. Ibland måste man ta saker med en nypa salt och använda sunt förnuft. Och tänka själv.
av S.t.r.a.n.D
SA4AQS skrev:Det ska vara som på 740 man kan vrida ljusvredet hur man vill utan att bli utan något ljus om man då inte dragit säkring nr 23 :wink:
Så har det väl alltid varit på alla svensksålda bilar, innan DRL kom in i bilden. I sverige har vi inte fått köra med släckta bilar och därför har 0an haft samma funktion som vanligt halvljus om man säger så, iaf på alla Volvo. Importer har man ju kunna köra helt mörka, även Volvo.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 57
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck fö[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]