- tor 25 jul 2013, 23:30
#773129
Amerikanska bilbelysningsbestämmelser är nog inget att ta efter.
Dom lyckades t.ex göra Citroëns bilar olagliga back in the day eftersom deras dåvarande modeller sjönk ihop då dom stod parkerade. Detta pga hydraulfjädringen som tappar trycket efter ett tag. Det stod nämligen i nån lag att strålkastarna måste vara på någon viss höjd från marken. Det spelade tydligen ingen roll att höjden var perfekt när motorn var igång och fjädringen i rätt läge. Bättre än i någon annan bil dessutom, pga nivåregleringen.
Deras sealed beam-krav orsakade ju även att alla amerikanska bilar såg likadana ut. Man fick typ välja på två runda och två fyrkantiga storlekar. Alla minns väl Volvo 240 med "USA-front"? BMW kom ganska lätt undan eftersom dom har två runda strålkastare från fabrik, men egentligen skulle ju dom inre fjärrljusen vara lite mindre. På en USA-modell är alla fyra lika stora och det ser lite vrickat ut faktiskt.
Dom lyckades t.ex göra Citroëns bilar olagliga back in the day eftersom deras dåvarande modeller sjönk ihop då dom stod parkerade. Detta pga hydraulfjädringen som tappar trycket efter ett tag. Det stod nämligen i nån lag att strålkastarna måste vara på någon viss höjd från marken. Det spelade tydligen ingen roll att höjden var perfekt när motorn var igång och fjädringen i rätt läge. Bättre än i någon annan bil dessutom, pga nivåregleringen.
Deras sealed beam-krav orsakade ju även att alla amerikanska bilar såg likadana ut. Man fick typ välja på två runda och två fyrkantiga storlekar. Alla minns väl Volvo 240 med "USA-front"? BMW kom ganska lätt undan eftersom dom har två runda strålkastare från fabrik, men egentligen skulle ju dom inre fjärrljusen vara lite mindre. På en USA-modell är alla fyra lika stora och det ser lite vrickat ut faktiskt.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)