Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#637013
Nu vet jag inte årsmodellen du har, men dom flesta bilar fungerar faktiskt utmärkt med en reservdel som har exakt samma nummer när det gäller vissa saker, även om man har canbus system.
En ny däremot måste nästan alltid kodas in från och med år 1999 på dom flesta märken.
#637037
Sant.
På bmw måste den dock kodas in, vilket egentligen inte är någon kodning utan bilens VIN
I diagnostiken så finns ett alternativ att läsa ur befintlig modul montera ur den , montera den nya och skriva exakt samma information i den nya e-promen.

Detta är något som stör mig något så fruktansvärt, delar ska vara lätt att byta ut dels för att göra det lättare för konsumenten, och öka möjligheten att använda gamla delar tex från skroten.
av *pettson*
#637041
Så sa saab på sin information med. Allt måste skiljas isär och sen giftas ihop. Även fönsterhissar och annat. Annars skulle stöldskyddet gå i.
Volvo sa likadant när jag var på deras.
I själva verket gick det utmärkt att montera en annan begagnad hiss, men inte en ny, samt att en del av volvos moduler börjar fungera direkt efter utbyte mot likadana och andra måste som du säger kodas.
Plockade man bort stereon på saab, vilket många gjorde för att montera egen. Ja då slog stöldskyddet i och bilen gick inte att starta efter det att stereon slets ur. Men monterade man tillbaka den gamla stereon gick bilen utmärkt att starta igen. Opel hade samma grundsystem men tillät kunden att montera exakt vad han ville.

Ja det är bra och dåligt med dessa ingifta system. Problemet som är störst är att inte ens verkstäderna vet vad som går att göra och inte. Dom följer sin procedur och gör inga avsteg. Det är hemmapularna som får prova för att se helt enkelt. Det är lite som windows.. där folket är världens största betatestar grupp.
#637187
Somliga gör det uppenbart lätt för sig när de jämför ett bilbälte med en elektronisk utrustning och verkar ha fått för sig att dessa två kommer att fungera lika länge och om så inte är fallet så ska denna t ex abs elektronik bytas ut oavsett kostnad för att godkännas eller bilen skrotas oavsett hur bra bilen än är för övrigt.

Lika dumt som att påstå att om man kan flyga till Paris med folk så borde det ju inte heller vara några problem att åka till Mars med samma människa.Vilket det nu uppenbart är ... Öppnar man ibland kanten på den lilla lådan man kanske tillbringar livet i med ett förmodat diktatoriskt synsätt så finns det ett helt universum utanför till mångas stora förvåning.Oops. :D

För övrigt är den fossila bilen snart utrotad pga sinande resurser och då blir det i värsta fall häst och vagn igen.Försök hitta abs lampan på den pållen alla förbudsivrare ha ha ... :D
#637199
PTV skrev:Somliga gör det uppenbart lätt för sig när de jämför ett bilbälte med en elektronisk utrustning och verkar ha fått för sig att dessa två kommer att fungera lika länge och om så inte är fallet så ska denna t ex abs elektronik bytas ut oavsett kostnad för att godkännas eller bilen skrotas oavsett hur bra bilen än är för övrigt.

Så även om bilen har fungerande bromsar och klarar bromsbänkstestet så ska det skrotas pga abs systemet är utslaget.
Vad vinner vi på det?

Lika dumt som att påstå att om man kan flyga till Paris med folk så borde det ju inte heller vara några problem att åka till Mars med samma människa.Vilket det nu uppenbart är ... Öppnar man ibland kanten på den lilla lådan man kanske tillbringar livet i med ett förmodat diktatoriskt synsätt så finns det ett helt universum utanför till mångas stora förvåning.Oops. :D

För övrigt är den fossila bilen snart utrotad pga sinande resurser och då blir det i värsta fall häst och vagn igen.Försök hitta abs lampan på den pållen alla förbudsivrare ha ha ... :D
av *pettson*
#637251
Antingen förstår man inte dessa system.
Eller så förstår man.

Förstår man, ja då är det inte nåt problem med att inse att dom ska fungera när dom är där. Då förstår man samtidigt att ett utslaget system gör att inte en sak slås ut utan flera system, då dom bygger på varandra.
Exempelvis är en kass abs givare dödsstöten för antispinn, abs, antisladd samt även däcktrycks kontroll på vissa modeller. Sen slår det även ut kontrollen på mitt differential och lite annat på en del fabrikat.
En SRS lampa som är tänd slår ut alltifrån en airbag i ratten till airbag i ratt, passagerarsida, bältessträckare, gardiner och sipsskydd. Slår även ut andra kuddar om där finns flera skydd.

Förstår man inte hur systemen är byggda, ja då lär man aldrig någonsin inse vitsen med att sakerna fungerar, och det är plötsligt meningslöst att diskutera saken.
#637260
*pettson* skrev:Antingen förstår man inte dessa system.
Eller så förstår man.

Förstår man, ja då är det inte nåt problem med att inse att dom ska fungera när dom är där. Då förstår man samtidigt att ett utslaget system gör att inte en sak slås ut utan flera system, då dom bygger på varandra.
Exempelvis är en kass abs givare dödsstöten för antispinn, abs, antisladd samt även däcktrycks kontroll på vissa modeller. Sen slår det även ut kontrollen på mitt differential och lite annat på en del fabrikat.
En SRS lampa som är tänd slår ut alltifrån en airbag i ratten till airbag i ratt, passagerarsida, bältessträckare, gardiner och sipsskydd. Slår även ut andra kuddar om där finns flera skydd.

Förstår man inte hur systemen är byggda, ja då lär man aldrig någonsin inse vitsen med att sakerna fungerar, och det är plötsligt meningslöst att diskutera saken.
Eftersom detta är så farliga system när de slås ut så är det kanske dags för eu att lagstifta fram en standard gällande detta.
Som ska resultera i att göra det lättare för slutkonsumenten när det gäller dessa system.

Sen kan det ju vara så att man förstår hur det fungerar men har olika åsikter i frågan.
#637264
*pettson* skrev:Så sa saab på sin information med. Allt måste skiljas isär och sen giftas ihop. Även fönsterhissar och annat. Annars skulle stöldskyddet gå i.
Volvo sa likadant när jag var på deras.
I själva verket gick det utmärkt att montera en annan begagnad hiss, men inte en ny, samt att en del av volvos moduler börjar fungera direkt efter utbyte mot likadana och andra måste som du säger kodas.
Plockade man bort stereon på saab, vilket många gjorde för att montera egen. Ja då slog stöldskyddet i och bilen gick inte att starta efter det att stereon slets ur. Men monterade man tillbaka den gamla stereon gick bilen utmärkt att starta igen. Opel hade samma grundsystem men tillät kunden att montera exakt vad han ville.

Ja det är bra och dåligt med dessa ingifta system. Problemet som är störst är att inte ens verkstäderna vet vad som går att göra och inte. Dom följer sin procedur och gör inga avsteg. Det är hemmapularna som får prova för att se helt enkelt. Det är lite som windows.. där folket är världens största betatestar grupp.

Det är de som är problemet, bmw volvo etc är ju inte tillverkare av dessa system, utan har beställt det från underleverantörer.
Ibland fungerar det out of the box med en gammal del då det bara är modellbetäckningen som matas in.
Det börjar kankse bli dags att lagstifta fram en standard att delar ska vara utbyttbara bara det utförsfackmannamässigt.
Skogens bil och motor uppe norr ska tex kunna ta in en bil beställa en ny elektronikmodul och montera den utan att behöva ta bilen till bmw för att koppla in en dator för 5 minuters jobb.
Detta skulle gynna marknaden att dessa system repareras och säkerheten höjs, för det var det som var meningen med denna regel?

Hur som helst jag kommer att kvittera ut modulen och montera den och radera felkoden som man alltid måste göra med airbag även om felaktig del bytts, och se vad som händer.

Det är också något som bör införas själv-check som det fungerar på abs eller motorlampa, om bilen repareras eller felet var intermittent så släcks lampan av sig själv då felet ej existerar längre.

Skallskadat att det ej är så på srs system.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]