- fre 13 apr 2012, 14:47
#636876
Det jag byter på just nu är en bmw och då måste den dessutom "codas" in vilket stör mig något otroligt.
Moderator: Moderatorer
PTV skrev:Somliga gör det uppenbart lätt för sig när de jämför ett bilbälte med en elektronisk utrustning och verkar ha fått för sig att dessa två kommer att fungera lika länge och om så inte är fallet så ska denna t ex abs elektronik bytas ut oavsett kostnad för att godkännas eller bilen skrotas oavsett hur bra bilen än är för övrigt.
Så även om bilen har fungerande bromsar och klarar bromsbänkstestet så ska det skrotas pga abs systemet är utslaget.
Vad vinner vi på det?
Lika dumt som att påstå att om man kan flyga till Paris med folk så borde det ju inte heller vara några problem att åka till Mars med samma människa.Vilket det nu uppenbart är ... Öppnar man ibland kanten på den lilla lådan man kanske tillbringar livet i med ett förmodat diktatoriskt synsätt så finns det ett helt universum utanför till mångas stora förvåning.Oops. :D
För övrigt är den fossila bilen snart utrotad pga sinande resurser och då blir det i värsta fall häst och vagn igen.Försök hitta abs lampan på den pållen alla förbudsivrare ha ha ... :D
*pettson* skrev:Antingen förstår man inte dessa system.Eftersom detta är så farliga system när de slås ut så är det kanske dags för eu att lagstifta fram en standard gällande detta.
Eller så förstår man.
Förstår man, ja då är det inte nåt problem med att inse att dom ska fungera när dom är där. Då förstår man samtidigt att ett utslaget system gör att inte en sak slås ut utan flera system, då dom bygger på varandra.
Exempelvis är en kass abs givare dödsstöten för antispinn, abs, antisladd samt även däcktrycks kontroll på vissa modeller. Sen slår det även ut kontrollen på mitt differential och lite annat på en del fabrikat.
En SRS lampa som är tänd slår ut alltifrån en airbag i ratten till airbag i ratt, passagerarsida, bältessträckare, gardiner och sipsskydd. Slår även ut andra kuddar om där finns flera skydd.
Förstår man inte hur systemen är byggda, ja då lär man aldrig någonsin inse vitsen med att sakerna fungerar, och det är plötsligt meningslöst att diskutera saken.
*pettson* skrev:Så sa saab på sin information med. Allt måste skiljas isär och sen giftas ihop. Även fönsterhissar och annat. Annars skulle stöldskyddet gå i.
Volvo sa likadant när jag var på deras.
I själva verket gick det utmärkt att montera en annan begagnad hiss, men inte en ny, samt att en del av volvos moduler börjar fungera direkt efter utbyte mot likadana och andra måste som du säger kodas.
Plockade man bort stereon på saab, vilket många gjorde för att montera egen. Ja då slog stöldskyddet i och bilen gick inte att starta efter det att stereon slets ur. Men monterade man tillbaka den gamla stereon gick bilen utmärkt att starta igen. Opel hade samma grundsystem men tillät kunden att montera exakt vad han ville.
Ja det är bra och dåligt med dessa ingifta system. Problemet som är störst är att inte ens verkstäderna vet vad som går att göra och inte. Dom följer sin procedur och gör inga avsteg. Det är hemmapularna som får prova för att se helt enkelt. Det är lite som windows.. där folket är världens största betatestar grupp.