Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Sharkbait skrev:
Micce1980 skrev:Att i runda svänga 20% sitter på 80% av landets tillgångar beror på att 80% av landets befolkning inte klarar av att hantera de beslut som de resterande 20% fattar.
Kan du utveckla detta påstående!?
Ja men det behövs inte anser jag då det mest skulle innehålla fler ord som inte tillför meningen något. Vad undrar du mer specifikt?
joel80 skrev:Jag undrar också vad du menar och hur du tänker med det där..
Du menar alltså att om man är lite smartare än andra så ska man per automatik sno åt sig så mycket som möjligt av landets rikedomar? Alla som delar med sig och anser att vi ska ha ett starkt och stabils skyddsnät och sjukvård är alltså mindre begåvade och inte kapabla att hantera dessa svåra beslut?
Varför ska man per automatik "roffa" åt sig, och vad är att vara smart förresten? Handlar det om högt IQ, affärssinne eller att man är bra på att knyta kontakter? Men visst, nej jag menar inte att man ska eller inte ska "roffa" åt sig, men var och en får förvalta sin egendom på det sätt som denna önskar.

Vad menas med alla som delar med sig? Vilka är dessa, en montör, butiksanställd eller en egenföretagare som har X antal människor anställda, i så fall delar den som anställt X antal människor med sig mer ekonomiskt till samhället än en av de anställda hur generös eller girig företagaren nu än må vara.
rid54 skrev:Intressant! Det finns nåt gammalt uttryck "Noblesse oblige", som kan tolkas som att den som har en position med inflytande också ska betänka sitt ansvar; det är inte bara att roffa åt sig för att man är smartare/rikare/"finare"/snyggare än andra, utan man bör beakta sin priviligierade situation. Lite som att den som är väldigt stark måste vara väldigt snäll... (nån modern seriefigur står bakom detta uttalande, tror jag...). Om samhället blir en roffarnas arena vill jag veta hur man kliver av, tack! :shock:
Jag kan inte annat än att hålla med, tyvärr är de flesta av oss ekonomiskt egoistiska oavsett position i samhället. Jag tror att samhället sedan länge är "roffarnas" arena, hur många gör inte avdrag så snart det går oavsett position? Varför finns ens denna tråden, jo för att det flesta av oss vill ha mer pengar i fickan.
av Sharkbait
Micce1980 skrev:
Sharkbait skrev:
Micce1980 skrev:Att i runda svänga 20% sitter på 80% av landets tillgångar beror på att 80% av landets befolkning inte klarar av att hantera de beslut som de resterande 20% fattar.
Kan du utveckla detta påstående!?
Ja men det behövs inte anser jag då det mest skulle innehålla fler ord som inte tillför meningen något. Vad undrar du mer specifikt?

Men snälla.

Skrev jag att du skall addera ord i ditt påstående?!

Skall det vara så svårt att utveckla och förklara mera utförligt ditt påstående?!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sharkbait skrev:Men snälla.

Skrev jag att du skall addera ord i ditt påstående?!
Nej och det har jag inte heller skrivit att du har skrivit.
Sharkbait skrev:Skall det vara så svårt att utveckla och förklara mera utförligt ditt påstående?!
Vad är det du inte förstår?
Användarvisningsbild
av joel80
Det funkar inte att leva som man lär när man inte samtidigt styr.
En vänsterpartist har t.ex inte möjlighet att betala högre skatt och sen om/när den blir sjuk få högre sjukpenning, fri sjukvård och bättre vård (utan att ha privata försäkringar). På samma sätt får inte moderaten när den inte styr betala mindre skatt, för den får ta del av det gemensamma skatten går till.

Jag tycker man inte ska lura väljarna och göra helt tvärtom.. men att ha en vision om hur man vill att det ska funka men inte praktisera det p.g.a att samhället idag inte ser ut så tycker jag inte bör bestraffas. Jag ser det inte som ett svek att en sosse använder sig av RUT eller ROT. Det är systemet vi har idag..

Sen förstår jag inte heller på vilket sätt man inte skulle kunna vara vänsterpartist och företagare.. det är väl inte precis en motsättning där som är lika självklar som t.ex miljöpartist och flyg.. vilket jag i vissa fall tycker kan vara okej, speciellt för ledande politiker som det ibland dras väldigt hårt i.. men kolla skillnaden på moderaterna eller sossarnas flygresor/tågresor och jämför med miljöpartisters flygresor/tågresor så ser du nog en rätt stor skillnad. I allafall på inrikesresorna.
Att en vänsterpartiskt skulle vara företagare och skattefuska eller ägna sig åt avancerad skatteplanering skulle jag däremot se som rätt så motsägelsefullt.
av llesrof
...hur många gör inte avdrag så snart det går oavsett position?
Att göra avdrag för sånt man är berättigad till, är det att roffa åt sig? Då har vi olika definition på vad "roffa åt sig" är.
Användarvisningsbild
av Micce1980
llesrof skrev:
...hur många gör inte avdrag så snart det går oavsett position?
Att göra avdrag för sånt man är berättigad till, är det att roffa åt sig? Då har vi olika definition på vad "roffa åt sig" är.
Nej jag anser inte det, det var bara en jämförelse.
rid54 skrev:Lite som att den som är väldigt stark måste vara väldigt snäll... (nån modern seriefigur står bakom detta uttalande, tror jag...).
Bamse! Är inte han sosse förresten? Eller kommunist t.o.m.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Camel skrev:Väljarkåren svängde något åt höger och gav mandat till alliansen. Man erhöll lite lägre skatt, men fortfarande världens högsta skattetryck. Skattefusket minskade något, svartarbetet likaså. Men fast landet fortfarande har världens högsta skattetryck verkar pengar fattas till välfärd.
Du menar väl världens näst högsta.
Användarvisningsbild
av Camel
Danmark fick äran att inneha första plats ett tag men om jag inte kommer ihåg fel ligger Sverige åter etta. Men oavsett så är det groteskt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ett problem som vi inte kan göra jätte mycket åt, men som spär på skattetrycket per person är det faktum att vi är rätt få invånare jämförelsevis och att vi bor utspritt. Det kräver mer och längre vägar tex. Vägar som ska skötas. Att vi är få gör att "overheaden" i form av riksdag och regering osv ska delas på färre. Lägger vi där till att vi bor lite längre norrut än många andra så har vi gemensamma kostnads för det, dels med snöröjning och lagning av vägar.

Observera att jag i detta inlägg inte uttalat mig om hur effektiv och smart våra skattepengar används, bara att jämförelsen med andra länder måste göras rättvis. En annan sak man inte ser är de privata kostnader människor har i andra länder för sånt som vi betalar för på skattsedeln.

I övrigt har jag än så länge inte besökt något land där det totalt sett känns bättre än Sverige. Visa kan kan man tycka om vissa saker i andra länder bättre, men totalt sett så anser jag Sverige ligga före många, för att inte säga de flesta länder när det gäller totala bilden av det statliga.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok