Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
KKR skrev:Man skall aldrig ta något för givet, men det är inte otroligt att vi ser en början på en trend. I går höjde man bensinpriset 10 öre och dieselpriset 20 öre på grund av världsmarknadsläget. Det är många som skall slåss om dieseln nu. För någon dag sedan sänkte man E85 med 55 öre. I dag är det c:a 1:- billigare per mil att köra en Flexifuel på E85 än att köra den på BF95.
Trend eller ej,men sedan jag skrev detta, för två dagar sedan, så har dieseln höjts med ytterligare 20 öre i går, och i dag sänkte man E85 med ytterligare 20 öre.
av Moody
Variosboy skrev:DAGENS dieslar går in att köra på DAGENS miljödiesel nej, men det är ju med det som med allt annat, utvecklingen går framåt!
Så det är ingen omöjlighet att dagens dieslar går att köra på morgondagens bränsle.
"morgondagens" bränsle finns redan, se på http://www.ecopar.se/

Går enligt uppgift alldeles utmärkt att köra på i befintliga diesel-motorer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Moody skrev:
Variosboy skrev:DAGENS dieslar går in att köra på DAGENS miljödiesel nej, men det är ju med det som med allt annat, utvecklingen går framåt!
Så det är ingen omöjlighet att dagens dieslar går att köra på morgondagens bränsle.
"morgondagens" bränsle finns redan, se på http://www.ecopar.se/

Går enligt uppgift alldeles utmärkt att köra på i befintliga diesel-motorer.
Näää, inte bra, de kör med fossila bränslen (gas) som input till sin process.

Däremot fungerar det ju utmärkt i bensin/diesel motorer då det blir renare än när man kör med tjockolja som input som ett raffinaderi gör.

Samma process men med förnyelsebara saker in ska det vara....
av Sharkbait
erikn skrev:
* Forskning /framställning av E85 ökar otroligt i hela världen (fler framställningsmetoder, fler framställningsanläggningar, St1 med fler storsatsar på Etanol, osv)
Så när kan Sverige försörja våra egen bilar med E85? Så vi inte behöver importera bort åt 80% av E85 från tex Brasilien. Och hur man framställer E85 där bort verkar vara en skum sak för miljön.
Gör du samma ställningstagande vad gäller olja/bensin/diesel? Eftersom det börjar bli svårt att hitta fyndigheter under mark så bryter man numer även ovan mark. Många oljestater är diktaturer som man indirekt stödjer genom att köpa bensin. Nu är jag egentligen en lika god kålsupare som alla andra, för jag kör mycket bil på bensin, men jag blir lite irriterad när man sågar etanolen av en anledning och struntar i att fossilbränslet har samma nackdelar. Vägrar du köpa etanol av den anledningen ska du banne mig vägra köpa bensin/diesel också.

Jag anser inte direkt att det här är miljövänligt.

Bild Utvinning av tjärsand i Kanada.

Det finns en anledning att jag har satt dit en Flexitune AutoX4 i sugisen och ska chiptrimma turbon och samtidigt konvertera till E85. Jag tror på att framställningsmöjligheterna av etanol kommer att växa. Det är många företag som har forskat fram enzymer så att man kan framställa etanol via trämassa t.ex.

En annan sak, många klagar på att man gör etanol av grödor, men biogas hyllas just nu trots att den också tillverkas av grödor, dessutom släpper man ut metan som är en kraftig växthusgas. Jag har inget emot biogas, men jag blir irriterad när man klagar på ett bränsle men inte det andra, när anledningen till att man klagar gäller båda. Och gamla bilar är svåra att konvertera till gasdrift. Dessutom räcker den inte till, så man fyller på med naturgas (fossil) utan att man vet vad man tankar.

Däremot har jag ingen aning om (och tror det nog inte heller) etanol är framtidens bränsle. Men det är en väg just nu att komma ifrån oljeberoendet. Det är enkelt att konvertera gamla bilar, man måste inte byta ut hela vagnparken. Och det är bra både för miljö (tillverkningsresurser) och samhället (kapital).

Erik, som är lite trött på att etanolen bara sågas överallt, kommer det en negativ rapport (t.ex. Sören Wibe) så tas den upp på massor av ställen, kommer en positiv rapport så är det bara ett fåtal som tar upp den.

Alla vet att fossila bränslen är inte bra för miljön & alla levande ting! För att ersätta fossila bränslen så finns det olika så kallade miljöbilar. Av någon märklig anledning så har Flexifulen blivit klassad som miljöbil & får subventioner som miljöbilar skall ha för att vara som en morot för att byta till det miljövänliga. Men problemet med Flexifuel är att du kan köra på 2 olika bränslen. E85 eller BF95 & vilket man väljer av dem beror oftast på vad dags priset är! Med andra ord så tar inte Flexifuel avstånd från fossila bränslen & är där med inte en miljöbil! Flexifuelen är bara en kassako för biltillverkarna som spelar på att konsumenterna kan välja mellan 2 olika bränslen & har där med möjlighet till att tanka det som är billigast som kan vara det fossila bränslet. Biltillverkarna gynnas ännu mera när tex i Sverige så är en Flexifuel klassad som miljöbil där med subventionerad.

Sedan kan man diskutera hurvida E85 är det framtida bränslet och hur man framställer E85. Hur det påverkar våran miljö & vårat samhälle i sin helhet!
Jag tror mera på elbilar & att man skall gynna dem så att utvecklingen på den fronten trappas upp! Litiumbatteri har blivit mycket effektivare...

Mvh
av Sharkbait
KKR skrev:
KKR skrev:Man skall aldrig ta något för givet, men det är inte otroligt att vi ser en början på en trend. I går höjde man bensinpriset 10 öre och dieselpriset 20 öre på grund av världsmarknadsläget. Det är många som skall slåss om dieseln nu. För någon dag sedan sänkte man E85 med 55 öre. I dag är det c:a 1:- billigare per mil att köra en Flexifuel på E85 än att köra den på BF95.
Trend eller ej,men sedan jag skrev detta, för två dagar sedan, så har dieseln höjts med ytterligare 20 öre i går, och i dag sänkte man E85 med ytterligare 20 öre.
Det hade varit kanon om alla var så seriösa som dig att enbart tanka E85 i sina Flexifuel bilar men den verkligheten verkar inte finnas!

Mvh
Användarvisningsbild
av erikn
Sharkbait skrev:Sedan kan man diskutera hurvida E85 är det framtida bränslet och hur man framställer E85. Hur det påverkar våran miljö & vårat samhälle i sin helhet!
Jag tror mera på elbilar & att man skall gynna dem så att utvecklingen på den fronten trappas upp! Litiumbatteri har blivit mycket effektivare...
Jag håller med om att elbilar kan vara framtidens bränsle. Men det finns inte idag. Det är här och nu som etanolen är ett bra alternativ. Och anledningen till att det är bra med flexifuel är just att man kan tanka både och. E85 finns inte överallt, även om det är mycket utbyggt i Sverige, men kollar du länderna runt omkring (Finland t.ex.) så är det inte alls så. Skulle man köpa en bil som bara går på E85 så blir man ganska begränsad i vart man kan åka.

De största förespråkarna för E85 planerar sin resa ut i Europa in i minsta detalj (t.o.m. extra dunkar i bilen) bara för det inte går att tanka överallt. Därför tycker jag att det är ypperligt att det är just flexifuel. Jag håller dock med om att det är synd att så många ändå tankar BF95 trots att det finns E85 i närheten. Har en kollega på jobbet som gör det t.ex.
av Lövet
Om man ska spekulera kring drivmedelspriser framöver så ska man veta att det finns inget bränsle idag som är lika subventionerat som etanol. Någon som tror på allvar att skatterna kommer hållas borta från det bränslet om etanolbilarnas andel ökar ytterligare? Det handlar om 7,66kr per liter som staten går miste om varje gång du tankar en liter etanol.

Sedan är det också tull på etanol om 1.80kr per liter som EU sätter vilket Sverige får undantag från i nuläget men som måste ansökas om varje år. Inte heller särskilt svårt att tänka sig att den tullfriheten försvinner framöver. Etanol klassas nämligen som jordbruksprodukt och franska bönder har lyckats få till höga tullar på allt som har med jordbruk att göra.
av RCE
Sharkbait skrev: Återigen subvention och kunna tanka det billigaste oavsett om det är E85 eller BF95, inte för att tanka enbart E85 och tänka på miljön!
Det var inte det jag skrev, utan din tolkning! Jag skrev att det känns bra att ha en bil som kan tankas med två olika bränslen om något oväntat skulle ske. Det kan ju exempelvis vara att man befinner sig någonstans där man inte har tillgång till E85.

Sen är det alltid roligt att höra hur alla dieselägare som själva åker runt på det miljöfarligaste bränslet på marknaden, kräver att vi flexiägare alltid skall tanka E85. Om man skulle bortse från miljön kan man också tänka sig att vissa köper en flexi för att de inte kör över 1500mil/år och så sett får en bättre totalekonomi. Om dieselägarna köpt sin bil bara för att den är billigast i drift för dem varför får inte samma sak råda för flexi? De flexiägare som enbart kör på E85 eller de som bara gör det ibland bidrar ju iaf mer till miljön än dieselägarna.

Så MP för enbart krig mot diesel nu? Trodde att MP alltid har fört krig emot fossila bränslen!!
Ja det stämmer! Men om man följt den politiska debatten noga råder det nog ingen tvekan över att de har ett extra ont öga mot diesel av förklarliga skäl.

Tillverkare satsar på Flexifuel för att människor kan välja mellan E85 eller BF95. Sverige klassas Flexifuel konstigt nog som miljöbil fast att man kan fortsätta att enbart köra bilen på BF95. Det kan man inte kalla för miljöbil! En ren E85 bil är en miljöbil.
Och Ford skall leverera 50 000 Ford Police Interceptor E85 till polisen i USA så att de skall kunna välja om de vill tanka E85 eller vanlig bensin.

Så när kan Sverige försörja våra egen bilar med E85? Så vi inte behöver importera bort åt 80% av E85 från tex Brasilien. Och hur man framställer E85 där bort verkar vara en skum sak för miljön.
Så du menar att omvärlden börjar få upp ögona för E85 bilar eller är det dessa Flexifuel bilar som man har ena foten i E85 och andra i BF95 beroende på hur priset är för dagen som du menar?
Låter som ett citat från en dieselälskande motorjournalist på aftonbladet eller expressen! Jag skrev att det bredrivs intensiv forskning på nya framställningsmetoder och att det byggs många nya anläggningar runt omkring i världen. Det handlar t.ex. om cellulosaetanol, avfallsframställd etanol, med mera ... Nordisk Etanol & Biogas planerar att 2012 kunna producera cirka 130 000 m³ etanol per år i Karlshamn, ca 20% av det svenska behovet. St1 satsar 400 milj. EUR på Etanol och planerar exempelvis bygga en fabrik i Polen samt en avfallsetanolfabrik i Norrköping.
Har du källa på detta?

Mvh
Har inte kvar länken och kommer inte ihåg från vilket år den var, dock lär ju inte miljöindex för diesel påverkas till det bättre. Det var skrivet av en professor i kemisk miljövetenskap vid Chalmers, borde gå att hitta igen.
Senast redigerad av 1 RCE, redigerad totalt 0 gånger.
av Sharkbait
erikn skrev:
Sharkbait skrev:Sedan kan man diskutera hurvida E85 är det framtida bränslet och hur man framställer E85. Hur det påverkar våran miljö & vårat samhälle i sin helhet!
Jag håller med om att elbilar kan vara framtidens bränsle. Men det finns inte idag. Det är här och nu som etanolen är ett bra alternativ. Och anledningen till att det är bra med flexifuel är just att man kan tanka både och. E85 finns inte överallt, även om det är mycket utbyggt i Sverige, men kollar du länderna runt omkring (Finland t.ex.) så är det inte alls så. Skulle man köpa en bil som bara går på E85 så blir man ganska begränsad i vart man kan åka.

De största förespråkarna för E85 planerar sin resa ut i Europa in i minsta detalj (t.o.m. extra dunkar i bilen) bara för det inte går att tanka överallt. Därför tycker jag att det är ypperligt att det är just flexifuel. Jag håller dock med om att det är synd att så många ändå tankar BF95 trots att det finns E85 i närheten. Har en kollega på jobbet som gör det t.ex.
Jag håller verkligen inte med dig om att det är bra att Flexifuel finns för man kan tanka E85/BF95! Skall man förbättra miljön så kan man inte stå med ena foten i det miljövänliga & med den andra i det fossila som vi skall ta avstånd ifrån! Skall vi se till den svenska marknaden så är E85 utbrett över landet. Så att tillverka rena E85 bilar skulle inte vara ngt problem för svenska folket. Svenssons & transporter lägger mer parten utav sina årliga mil på svenska vägar! Att bestämma vilket bränsle vi skall ha bara för att vissa människor vill ut & bila i EU låter inte sunt! Så att bil- & lastbilstillverkarna skulle erbjuda rena E85 fordon skulle fungera ypperligt i Sverige!

Att tillverka rena E85 fordon skulle sätta press på länder runt oss att skaffa E85 på mackarn!

Det stora problem kommer sedan när tex E85 är utbrett överallt så kommer det inte finnas intresse från bränsleindustrin/biltillverkarna att gå över till elbilar inom 10-15år för de har investerat stora summor som de vill tjäna in och sedan göra stor vinster på. Bränsleindustrin/biltillverkarna vill inte redan nu lämna fossila bränslen för det finns fortfarande stora summor att tjäna på det fossila bränslet och fordon som går på det fossila bränslet.

Mvh
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev: Det handlar om 7,66kr per liter som staten går miste om varje gång du tankar en liter etanol.
Mycket har jag sett när man talar om etanolens nackdelar, trodde att jag hade sett det mesta på forumet. Men 7,66, den summan har jag inte sett. Om jag skulle tanka min bil med BF95 i stället för E85 så skulle drivmedelsskatten vara 5,50+moms/liter= 6,87. Hur kan staten gå "miste" om mer än så?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 20
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]