LarsBd skrev:anp skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3218271.ab
Varför diskuterar vi alkolås när sådant här skrivs i tidningarna?
Är det inte bättre att ta tag i grundproblemet, än att hitta på falska säkerhetslösningar såsom alkolås mm?
"Han är dömd för rattfylleri 48 gånger.
"I helgen åkte mannen fast igen – två gånger."
"– Den här mannen har inget körkort och han kommer över bilar hela tiden. Får han inte låna, stjäl han dem, säger Royne Käck till Upsala Nya Tidning."
"– En sådan här människa är ett stort problem, vi kan ju inte låsa in honom för tid och evighet."
Om effektiva alkolås fanns i alla fordon skulle detta stoppa sådana personer från att fyllköra.
Skulle jag och du (inte bara anp utan alla andra också) kunna offra 1 minut/bilresa för att vara säker på att inte du/jag eller dina/mina barn inte möter en alkohålpåverkad förare i trafiken?
Självklart kunde jag låta min bilresa ta 1 minut längre tid om jag därmed visste att jag inte kommer att möta en alkohålpåverkad förare.
Däremot vill jag inte själv bekosta ett alkolås i min amazon men låt oss anta att staten stod för säkra alkolås i alla motordrivna fordon.
Finns det då något alkolåsmotstånd av nyktra personer?
Ja, i vart fall från min sida då jag tycker att alkolås är ett misslyckande från samhällets sida.
Alkolås är ett utmärkt verktyg att använda för dem som dömts för rattfylla, och ett absolut krav för att dessa personer skall få köra bil igen.
Att kräva alkolås i alla fordon, och för alla förare ser jag på ett sätt som att avdramatisera det hela, med säkerheten som ursäkt.
För att ingen skall skilja sig från mängden, så skall alla oavsett om de kört fulla eller ej ha ett alkolås installerat.
Och att vara för alkolås, samtidigt som man ej själv vill bekosta det tycker jag är lite märkligt.
Och för att sväva ut litegranna.
Hur gör vi sedan med mobiltelefoner och andra störande moment i en förares trafikmiljö?
Med alkolås känner vi oss säkra på att inte möta en berusad person, men vad säger att trafiken faktiskt blivit säkrare med alkolåset?
Vi kan ju lika gärna möta en person som talar i mobiltelefonen, samtidigt som denne har ett skrikande barn med sig, och framför ett trimmat fordon med undermåliga däck på en väg som varit aktuell för omasfaltering i 10 års tid...
Jag önskar hellre att samhället, vi, du och jag tar och kräver mer personligt ansvar kring alkohol, droger och trafik.
Om alla som läser här tänker till, hur många misstänkt rattfulla känner ni, och vad har ni gjort åt saken. Och hur uppfattades det av omgivningen?
Varnar ni mötande bilister då ni passerar poliskontroller?
Ingriper ni då en bil stjäls? Det kan ju vara en påverkad person som stjäl en bil utan alkolås...
I DN idag står ju ytterligare en notis om hur en misstänkt berusad förare klarat sig för att polisen inte tagit larmet på allvar.
Avslutningen i artikeln är rätt rak,
"- Signalen till oss är att det inte är någon idé att vi gör något. Och signalen till buset är att de kan hålla bäst de vill, säger Ove Raskopp"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=834473