Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
För att försöka svara lite lätt, utan att få för långe citeringar:

JAg skulle defentetivt inte rekomendera nån att trimma sin bil.
om vilvo skulle ta fram en Konverterings sats (vilket inte är troligt då dom bygger nya bilar & säljer bara nya bilar o reservdelar till dessa)
ialla fall skulle dom komma med en sådan satts så skulle den alla gånger innehålla alla ! ALLA! komponenter som behöver bytas & ett dokument på ändrade service ditaljer m.m.
vad är det för konstigt med det, då är det klart att det skulle funka, det har väll aldrig nån tvivlat på!

& till sist så vet vi inte vad den där S60 du prata om har för modifieringar, eller om den kommer att ha den livslängd som en vanlig S60 har
av Frigge
Nybbe_gefle skrev:
Frigge skrev:Som jag sagt tidigare, jag avråder andra att använda ett bränsle som Biltillverkaren avråder sina konsumenter att köra på.
Ja gör så du!! Själv fortsätter jag lugnt köra på E85 och lyssnar till den praktiska erfarenheten som finns runt om i världen!!
Frigge skrev:-Varför tillverkar Ford en motor spec för Etanoldrift när det
enl Etanolforumets anhängare inte ens behövs ?
Tja...det behövs inte helt enkelt pga att de flest (alla?) matrial klarar etanol
Frigge skrev:-Varför inte använda en gammal beprövad motor
istället för att utveckla något nytt som kostar en enorm
summa pengar ?
Det enda de utvecklat är ett motorstyrsystem som klarar större lambdakorrigeringar implementerat i en redan existerande motor

//David
Alltså.... Har du inte läst pdf:en som Carman la ut ? Borde ju vara bevis för vilken okunnig människa som helst att bilen INTE bara är mjukvaruanpassad :roll:
Användarvisningsbild
av vetten
Vadå inte trimma bilen ? vet du inte att dom flesta bilmodeller som volvo gör finns med olika hk-utförande och när det gäller turbomotorer så är det oftast endast motorstyrningen som är ändrad med ett orginalchip, sen börjar man ju undra om inte CarMan (utan att vara taskig nu) är anställd av volvo för att motarbeta alla ändringar utöver orginal, är det så CarMan ? :wink:

vetten
Användarvisningsbild
av CarMan
vetten skrev:Vadå inte trimma bilen ? vet du inte att dom flesta bilmodeller som volvo gör finns med olika hk-utförande och när det gäller turbomotorer så är det oftast endast motorstyrningen som är ändrad med ett orginalchip, sen börjar man ju undra om inte CarMan (utan att vara taskig nu) är anställd av volvo för att motarbeta alla ändringar utöver orginal, är det så CarMan ? :wink:

vetten
jag kan mycke väl det där med motorerna & karaftöverföringens hårdvara & mjukvara.

det är inte det är sugmotorerna som dalar hårdvara, inte så som du skrev.
men sen har ju en bil mer än en motor, på nått vis ska kraften till hjulen också.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Frigge skrev:Alltså.... Har du inte läst pdf:en som Carman la ut ? Borde ju vara bevis för vilken okunnig människa som helst att bilen INTE bara är mjukvaruanpassad :roll:
Nej det har jag inte. Försökte öppna den men fick till svar att "servern hittades inte", så nej!

Ska försöka fler gånger dock. Borde vara intressant läsning! Vem är okunnig?

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:& till sist så vet vi inte vad den där S60 du prata om har för modifieringar, eller om den kommer att ha den livslängd som en vanlig S60 har
Den där S60:in är konverterad av BSR i Växjö som -97 konverterade en 945:a som rullat mer än 18000mil i konverterat skick utan märkbart större slitage än en referensbil som gått på bensin samt att alla pinaler i motor/bränslesystem är exakt detsamma som när bilen rullade av bandet i Torslanda. Nästan 10 år och nästan 20000mil är en av de praktiska erfarenheterna jag förlitar mej på. Vill du veta mer om just S60:in föreslår jag ett besök på http://www.bsrab.se där de säkert lagt ut i alla fall viss info om bilen. Annars finns Vägverkets rapport om efterkonvertering utlagd på http://www.vv.se.

Om det nu är så fruktansvärt farligt med att etanolkonvertera en bil utan "hårdvaru-uppdateringar" varför har då BSR lanserat ett PPC-trim till SAAB 9-5 2,0t & 2,3t (förlåt att jag svär :wink: )?

När det gäller livlängd på bilar/motorer....är en etanolkonvertering på något vis värre än en chiptrimning? Även en chiptrimning sägs ju förkorta motorns livslängd.......... Är det inte så att biltillverkarna bygger in vissa marginaler i prylarna? Motorn ska ju klara av att belastas till max även vid min rekomenderat oktantal!!

När det gäller PDF:en du CarMan lade upp.....kan inte se den!! Får bara upp ett felmeddelande. Om du har den kvar i pdf-format men inte vill lägga upp den här kan väl du maila den eller skicka via PM? Skulle vara intressant att läsa!

När det gäller de kontakter jag haft med Volvo gällande spec på bilar här vs i Brasilien så är det till en början via Volvos hemsida sedemera via mail och jag har då via mail fått svar från någon som arbetade med motor och/eller styrsystem (konstruktör/tekniker/ingenjör kommer inte ihåg, är nog drygt ett år sedan) och det gällde varför man tillåter en etanolhalt på upp till 26% i Brasilien medans man på samma spec "bara" tillåter 5-15% här i Sverige och fick till svar att det berodde på att det är kallare klimat här!!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
jag är lite mer grundlig, ni är lite ytliga.

om mu en 945:a skulle funka uten stora ingrepp, så betyder det inte att alla bilar gör det.
en 945:a kanska har rätt sorts plaster i tankarmatur m.m. den kanske har tillräckligt hårda ventilsäten, den har ialla fall välkänt bra ventilslitage, där behövs sällan justeras!!!
den kanske har överkapasitet på bränslepump & spridare.
allt detta är inte så självskrivet att andra bilar har, eller ens alla årsmodeller av 945.

man kan inte göra en engångs test, i stil med den BSR gör. man måste göra grundligare analyser, i stil med det biltillverkanra håller på med!

PDF:en är en Word dokument, testa "spara mål som"

http://goto.glocalnet.net/carman/Techni ... ion_sv.doc
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ytlig?? Jag tycker att den utvärdering och forskning BSR gjorde tillsammans med Växjö Universitet när de konverterade 945:an är allt annat än ytligt. Håller dock med om att testerna som gjordes vid Vägverkets utredning är lite "mindre seriöst" utförda. även om det nu är AVL-MTC som gjort testerna enl, är det EU-norm tro........finns en hel del intressant läsning på http://www.vv.se som sagt.

Tror inte att BSR lanserar en produkt de inte tror på och som de tror kommer att skada bilen produkten hamnar i. BSR är ju en seriös firma och vill nog fortsätta betraktas som sådan!!

Hur jag än gör så får jag inte upp PDF:en. Får till svar att det är en ogiltig sökväg.......

//David
av anp
Pdf länken funkar för mig direkt utan problem.
av alan
Körde min föra SAAB 9000 på 30% etanol utan problem på sommaren, när det vart kallt så vart den svår startad.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]