Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1188753
VolvoB20 skrev:NOx är inte bara dåligt. Inom 48 timmar har det omvandats till kvävegödning, samma som köps dyrt och sprids på åkrar och i villträdgårdar.
Kan så vara, men det är inte bra att andas in under dom 48 timmarna
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1188761
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:NOx är inte bara dåligt. Inom 48 timmar har det omvandats till kvävegödning, samma som köps dyrt och sprids på åkrar och i villträdgårdar.
Kan så vara, men det är inte bra att andas in under dom 48 timmarna
Det ger lite perspektiv, NOx är borta inom 48 timmar, CO2 har tagit 150 miljoner år att binda fossilt.

Det är viss skillnad på att vänta 48 timmar och 150 miljoner år på något.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188781
VolvoB20 skrev:Det är viss skillnad på att vänta 48 timmar och 150 miljoner år på något.
Om 150 miljoner år är allt det vi och våra förfäder orsakat borta sedan många, många miljoner år oavsett vad vi gör idag, man andas måste vi göra idag.
Dessutom har CO2 halten under årmijonerna varierat ganska mycket utan någon mänsklig inblandning och när djur och växtriket var som störst och rikast var CO2 halten högre än idag.
av NilsO
#1188796
Kort sammanfattning:

Medias rubriker om total-dieselförbud är överdrivna.
Elbilar är dåliga.
Elbilar är bra!
Ni som gillar elbilar har inte löst frågan om planetens framtida energiförsörjning! Varför har ni inte gjort det?
Elbilar är värre än dieselbilar!
Dieselavgaser är inte enbart dåliga!
Avgaser är bra!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1188811
I Europa dör 7000 av avgaser och 35.000 av passiv rökning varje år.
av NilsO
#1188813
Ja, för att inte tala om den globala fetmaepidemin! Komma här och snacka dieselavgaser medan ni sitter och käkar chips i era elbilar, va! Hamnar smulor mellan sätena dessutom.
av andersuw
#1188817
lennarte skrev:Det är väl inte bränslet i en dieselmotor som egentligen är problemet, det är ju motorns konstruktion som gör att den släpper ut mindre CO2 men mer, betydligt mer NOx och partiklar än bensinmotor, från http://www.energifabriken.se som kanske inte är helt partisk, dom tillverkar ju den. Det dom visar med denna tabell är skillnaden mot "vanlig" diesel. Visst är det lägre, men fortfarande högre, mycket högre än bensin. Utom CO2
Lägre emissioner med HVO
Partiklar 33% lägre
NOx 9% lägre
HC 30% lägre
CO 24% lägre
Ja det är motorns konstruktion, inte bränslet i sig, som gör att en diesel skapar mindre CO2 och mer NOx. Men en diesel släpper också ut mindre HC och CO än en bensinmotor så det är inte bara ifråga om CO2 som dieseln är bättre än bensinmotorn. Även när det gäller partiklar klarar sig moderna dieslar med partikelfilter bra, bättre än sent tillverkade direktinsprutade bensinmotorer som fått dispens för att släppa ut mer partiklar än dieslarna.

Vad beträffar NOx är det inte längre sant att tillåtna gränsvärden för dieslar är mycket högre än för bensinmotorer. I och med Euro 6 ligger dieslar och bensinare på nästintill samma nivå i det avseendet. Dock har troligen dieslarna större problem att hålla sig inom angivna gränsvärden vid verklig körning än bensinmotorer. Hur det egentligen ligger till i det avseendet är dock fortfarande lite oklart så vitt jag vet. Att många (men kanske inte alla) dieslar vid verklig körning släpper ut mer än gränsvärdena tillåter är väl känt. Men jag har inte sett till några jämförelser med bensinmotorer på den punkten.
av andersuw
#1188820
NilsO skrev:Ja, för att inte tala om den globala fetmaepidemin! Komma här och snacka dieselavgaser medan ni sitter och käkar chips i era elbilar, va! Hamnar smulor mellan sätena dessutom.
Jag tror B20s poäng är att vi silar mygg och sväljer kameler. Hur många larmrapporter med krav på rökförbud har du sett senaste året? Och hur många motsvarande med krav på dieselförbud?

Om du skall äta chips eller inte är för övrigt något du själv bestämmer, inte något som miljön utsätter dig för. Så den parallellen håller inte.
av Mwi
#1188830
andersuw skrev:Ja det är motorns konstruktion, inte bränslet i sig, som gör att en diesel skapar mindre CO2 och mer NOx. Men en diesel släpper också ut mindre HC och CO än en bensinmotor så det är inte bara ifråga om CO2 som dieseln är bättre än bensinmotorn. Även när det gäller partiklar klarar sig moderna dieslar med partikelfilter bra, bättre än sent tillverkade direktinsprutade bensinmotorer som fått dispens för att släppa ut mer partiklar än dieslarna.

Vad beträffar NOx är det inte längre sant att tillåtna gränsvärden för dieslar är mycket högre än för bensinmotorer. I och med Euro 6 ligger dieslar och bensinare på nästintill samma nivå i det avseendet. Dock har troligen dieslarna större problem att hålla sig inom angivna gränsvärden vid verklig körning än bensinmotorer. Hur det egentligen ligger till i det avseendet är dock fortfarande lite oklart så vitt jag vet. Att många (men kanske inte alla) dieslar vid verklig körning släpper ut mer än gränsvärdena tillåter är väl känt. Men jag har inte sett till några jämförelser med bensinmotorer på den punkten.
Är inte det ganska enkelt att lösa, i USA så accepterar man högre Co2 för att få låga Nox värden, i EU så har man jagat låga Co2 värden vilket har resulterat i högre Nox värden. Så en dieselbil i USA drar lite mer bränsle än den som är godkänd i EU.
av Mwi
#1188833
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:NOx är inte bara dåligt. Inom 48 timmar har det omvandats till kvävegödning, samma som köps dyrt och sprids på åkrar och i villträdgårdar.
Kan så vara, men det är inte bra att andas in under dom 48 timmarna
Det ger lite perspektiv, NOx är borta inom 48 timmar, CO2 har tagit 150 miljoner år att binda fossilt.

Det är viss skillnad på att vänta 48 timmar och 150 miljoner år på något.
Nox påverkar i närområdet där europeiska väljare bor; Co2 påverkar mer längre bort där européer turistar så när paradisön är översvämmad är det bara att byta turistmål. Så vill man som politiker vinna nästa val så gäller det att välja ämne/sida som ger flest röster, inte den bästa och riktiga lösningen. Men nu har det blivit svåra val för tyska politiker för vem ger flest röster, en bilarbetare eller en boende i city?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 164

Ja, det är märkligt eftersom dom har haf[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Hej! Har en V50 T5 som jag haft i många &ar[…]

Just D3 är det kanske MY16 och MY17 man ska[…]

Service Hyundai I40 -12

Dags igen för service på denna Hyundai.[…]