lennarte skrev:Det är väl inte bränslet i en dieselmotor som egentligen är problemet, det är ju motorns konstruktion som gör att den släpper ut mindre CO2 men mer, betydligt mer NOx och partiklar än bensinmotor, från http://www.energifabriken.se som kanske inte är helt partisk, dom tillverkar ju den. Det dom visar med denna tabell är skillnaden mot "vanlig" diesel. Visst är det lägre, men fortfarande högre, mycket högre än bensin. Utom CO2
Lägre emissioner med HVO
Partiklar 33% lägre
NOx 9% lägre
HC 30% lägre
CO 24% lägre
Ja det är motorns konstruktion, inte bränslet i sig, som gör att en diesel skapar mindre CO2 och mer NOx. Men en diesel släpper också ut mindre HC och CO än en bensinmotor så det är inte bara ifråga om CO2 som dieseln är bättre än bensinmotorn. Även när det gäller partiklar klarar sig moderna dieslar med partikelfilter bra, bättre än sent tillverkade direktinsprutade bensinmotorer som fått dispens för att släppa ut mer partiklar än dieslarna.
Vad beträffar NOx är det inte längre sant att tillåtna gränsvärden för dieslar är mycket högre än för bensinmotorer. I och med Euro 6 ligger dieslar och bensinare på nästintill samma nivå i det avseendet. Dock har troligen dieslarna större problem att hålla sig inom angivna gränsvärden vid verklig körning än bensinmotorer. Hur det egentligen ligger till i det avseendet är dock fortfarande lite oklart så vitt jag vet. Att många (men kanske inte alla) dieslar vid verklig körning släpper ut mer än gränsvärdena tillåter är väl känt. Men jag har inte sett till några jämförelser med bensinmotorer på den punkten.