Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1162179
joel80 skrev:Håller med.. Och när vi flyttade från Stockholm till en bit utanför Gävle sjönk massor av kostnader genast. Parkeringsplats, bolånets storlek, mat (ja det blev billigare... man åker lättare/oftare och storhandlar och priserna är lägre.).
Jag kör betydligt mer nu då jag pendlar till Stockholm typ 2 dagar i veckan, men vi har bättre ekonomi trots mer än dubbla boytan.
Snacket om att just bilkostnaden skulle vara det som får stackars landsbygden på knäna går jag inte på! Däremot, det som verkligen har betydelse, är nedläggning av förskolor, BBn, vårdcentraler, skolor och andra serviceinrättningar... men nån tusenlapp hit eller dit på bränsle eller bilskatt per år är betydligt lindrigare än alla kostnader som tillkommer när man bor i "storstan".
Nu fungerar ditt exempel inte för så många människor, du har sänkt dina boende och mat kostnader, de betalar man privat med skattade pengar. Samtidigt har din bilkörning ökat betydligt istället, men det gör du i din företagsbil för oskattade pengar så för dig förstår jag att privatekonomin blir betydligt bättre och att nån tusenlapp hit eller dit på bränsle eller bilskatt som betalas av företaget inte påverkar dig. Men du visar ganska bra att man lätt glömmer miljön när man själv kan få ett bättre liv och jag fördömer inte dig, för jag hade själv gjort likadant om jag hade behövt det :D
Användarvisningsbild
av joel80
#1162181
Jag betalar faktiskt allt bränsle med egna pengar, till båda bilarna. Det fick bli så eftersom det blev rejält svårt att veta Mm hur många kwh jag laddar bilen med varje månad.

Min bilkostnad är relativt hög, just för att jag har leasingbil och alltså håller på med dumheterna att ha nya bilar. Skulle jag inte göra om jag inte hade möjlighet att ha den på företaget och då haft en billigare bil som faktiskt gett mig mer över efter att jag använt de pengar jag gör av med på leasingbilen till ev avbetalning eller så på en privat bil med några fler år på nacken.
Även efter jag räknar bort skatt och egenavgifter.

Nu har ju jag valt det delvis för att kunna ha möjlighet att i allafall till hälften köra på el. Nästa leasingbil blir ren elbil.. Hoppas att jag kan stanna med Volvo, men jag kommer vara otrogen om det dom lovat 2019 inte håller måttet... Och vi får väl se, men tankarna är att jag efter den skulle kunna börja köpa billigare bilar, då det kommit ut bra elbilar på beg-marknaden då.
av rid54
#1162184
En faktor som inte så ofta kommer upp i diskussionerna är möjlighteten att påverka bränsleförbrukningen genom körstilen. Det verkar som man tänker in att "medelföraren" liksom ska köra likadant hela tiden, oavsett kostnadsläget. Enda sättet att komma åt detta är att det kostar att köra "osnålt", dvs att bränslet kostar. Jag vet inga exakta siffror, men det är en väsentlig skillnad på att köra 120 och att köra 80. På att köra som en [välj eget nedsättande epitet] och på att köra ekonomiskt; troligen talar vi siffror runt 10-20 % av förbrukningen mellan en machostreber och en som behöver ha koll på bränslekostnaden och tar det lugnt. Höj bränslepriset tills dess medelföraren börjar tänka "ekodriving" och anpassar sin framfart. Kanske är detta ett storstadsfenomen, med dessa SUV-Kamikaze-piloter som måste köra sina 2000+ kg maskiner som om det vore tävlingskörning i infartsköerna på morgonen, men de har då ett bra utgångsläge att spara in lite av fossilbränslet de eldar upp pga sin barnsliga iver att alltid komma före andra... Men även gamla 740 kan gå snålt om man kör snålt (snällt). Just det har jag provat, funkar fint.
Användarvisningsbild
av joel80
#1162196
Fast det är ju ändå småpengar det handlat om.. Jag har ändrat körstil rätt ordentligt sen jag började kunna se direkt hur förbrukningen påverkas via sensus och förbrukningsstaplarna. :) Skulle tro att det ligger på en minskning på kring 15% på normala sträcka mellan Gävle-Stockholm.. Då med ca 10-15min längre körtid då jag sänkt hastigheten från tidigare ständigt 15-20km/h över skyltad hastighet på motorvägen till typ skyltad hastighet.

På förra bilen, V70 D3 FWD manuell, hade jag första månaderna snitt förbrukning vid pump på runt 0.7l/mil.
Efter att jag successivt "förbättrat" körstilen var jag nere i strax under 0.6l/mil.
I pengar blev ändå besparingen rätt låg.. Alltså kring 1.30kr per mil.. Och runt 20kr per resa.. Vore det enbart pengar det handlade om hade jag inte sålt 10-15min av min tid för 20kr..

Men det känns bättre. :)
av andersuw
#1162249
Troligen borde vi också ha ett tillägg för bilar som inbjuder till "fel" körstil. Uppriktigt sagt tror jag det finns något i varje bil som inbjuder till att köra bilen på en visst sätt. Min 745:a var, som någon träffsäkert sa, som att köra en hammock. Jag körde den därefter. Sen kom en 855 T5 som var raka motsatsen. Viagra på slät asfalt men hemsk på allting annat där man ändå körde på Viagra eftersom alla alternativ var sämre. ;-) Med V70 T5 -02 förstärktes glidarscenariot kraftigt och med min V70 D4 -15 är det underbart att bara glida och puttra fram. Sådant är bilars känslospel. ;-)

Sätt dig i en Ferrari Testarossa eller Lamborghini Diablo och pröva att "fisåka". Uppriktigt sagt tror jag inte det funkar. ;-)
Användarvisningsbild
av taxi
#1162287
rid54 skrev:En faktor som inte så ofta kommer upp i diskussionerna är möjlighteten att påverka bränsleförbrukningen genom körstilen. Det verkar som man tänker in att "medelföraren" liksom ska köra likadant hela tiden, oavsett kostnadsläget. Enda sättet att komma åt detta är att det kostar att köra "osnålt", dvs att bränslet kostar. Jag vet inga exakta siffror, men det är en väsentlig skillnad på att köra 120 och att köra 80. På att köra som en [välj eget nedsättande epitet] och på att köra ekonomiskt; troligen talar vi siffror runt 10-20 % av förbrukningen mellan en machostreber och en som behöver ha koll på bränslekostnaden och tar det lugnt. Höj bränslepriset tills dess medelföraren börjar tänka "ekodriving" och anpassar sin framfart. Kanske är detta ett storstadsfenomen, med dessa SUV-Kamikaze-piloter som måste köra sina 2000+ kg maskiner som om det vore tävlingskörning i infartsköerna på morgonen, men de har då ett bra utgångsläge att spara in lite av fossilbränslet de eldar upp pga sin barnsliga iver att alltid komma före andra... Men även gamla 740 kan gå snålt om man kör snålt (snällt). Just det har jag provat, funkar fint.
Dom som har det knapert kommer att försöka köra snålt, om dom inte redan gör det, men dom som har pengar skiter fullständigt i vad bränslet kostar. Så ser verkligheten ut.
av rid54
#1162293
taxi skrev:
rid54 skrev:En faktor som inte så ofta kommer upp i diskussionerna är möjlighteten att påverka bränsleförbrukningen genom körstilen. Det verkar som man tänker in att "medelföraren" liksom ska köra likadant hela tiden, oavsett kostnadsläget. Enda sättet att komma åt detta är att det kostar att köra "osnålt", dvs att bränslet kostar. Jag vet inga exakta siffror, men det är en väsentlig skillnad på att köra 120 och att köra 80. På att köra som en [välj eget nedsättande epitet] och på att köra ekonomiskt; troligen talar vi siffror runt 10-20 % av förbrukningen mellan en machostreber och en som behöver ha koll på bränslekostnaden och tar det lugnt. Höj bränslepriset tills dess medelföraren börjar tänka "ekodriving" och anpassar sin framfart. Kanske är detta ett storstadsfenomen, med dessa SUV-Kamikaze-piloter som måste köra sina 2000+ kg maskiner som om det vore tävlingskörning i infartsköerna på morgonen, men de har då ett bra utgångsläge att spara in lite av fossilbränslet de eldar upp pga sin barnsliga iver att alltid komma före andra... Men även gamla 740 kan gå snålt om man kör snålt (snällt). Just det har jag provat, funkar fint.
Dom som har det knapert kommer att försöka köra snålt, om dom inte redan gör det, men dom som har pengar skiter fullständigt i vad bränslet kostar. Så ser verkligheten ut.
Just det - och då kan dessa få äran att bidra med lite mer skattepengar iom stor bränsleförbrukning... :)
Användarvisningsbild
av taxi
#1162350
...men då drabbas ju jag ändå inte så mycket mindre av drivmedelspriset, jag som aldrig kör för skojs skull och gärna lite eco-driving pga redan höga priser. 250 mil/månad ungefär, absolut nödvändiga mil, det blir 2800 kr i bensinkostnad, och motsvarar 17% av min beskattade inkomst.
Jag ser ju nu att det är meningen att jag ska bli tvungen att flytta in i hyresrätt i stan, med sänkt levnadsglädje som följd och inte leva en dag till efter pensionen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1162355
taxi skrev:...men då drabbas ju jag ändå inte så mycket mindre av drivmedelspriset, jag som aldrig kör för skojs skull och gärna lite eco-driving pga redan höga priser. 250 mil/månad ungefär, absolut nödvändiga mil, det blir 2800 kr i bensinkostnad, och motsvarar 17% av min beskattade inkomst.
Jag ser ju nu att det är meningen att jag ska bli tvungen att flytta in i hyresrätt i stan, med sänkt levnadsglädje som följd och inte leva en dag till efter pensionen.
Tanken är att styra nybilsförsälningen så att du om några år har chansen att köpa en bil som går betydligt snålare. Om nybilsförsäljningen styrs mot snåla bilar och elbilar kommer du som andra eller tredjehandsköpare få större urval att välja på. Just där behövs det rätt ordentliga straff och morötter för att styra, då förstaköparen sällan är så priskänslig för om bränslet skulle kosta 12 eller 17kr per liter..
Det är andra bilkostnader som gör betydligt mer på milkostnaden än vad soppan gör..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1162367
Problemet löst, SE-banken har summerat läget.

-Medelsvensson har 1.4 millar när skulder och lån är avdragna, för normalfamiljen 2 vuxna + 2 barn har alltså nästan 6 millar när skulder o lån är avräknade. Finns gott om utrymme för att tagga upp skatterna rejält :-)

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/ ... lar-rekord
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 20
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]