- ons 29 mar 2017, 20:08
joel80 skrev:Håller med.. Och när vi flyttade från Stockholm till en bit utanför Gävle sjönk massor av kostnader genast. Parkeringsplats, bolånets storlek, mat (ja det blev billigare... man åker lättare/oftare och storhandlar och priserna är lägre.).Nu fungerar ditt exempel inte för så många människor, du har sänkt dina boende och mat kostnader, de betalar man privat med skattade pengar. Samtidigt har din bilkörning ökat betydligt istället, men det gör du i din företagsbil för oskattade pengar så för dig förstår jag att privatekonomin blir betydligt bättre och att nån tusenlapp hit eller dit på bränsle eller bilskatt som betalas av företaget inte påverkar dig. Men du visar ganska bra att man lätt glömmer miljön när man själv kan få ett bättre liv och jag fördömer inte dig, för jag hade själv gjort likadant om jag hade behövt det :D
Jag kör betydligt mer nu då jag pendlar till Stockholm typ 2 dagar i veckan, men vi har bättre ekonomi trots mer än dubbla boytan.
Snacket om att just bilkostnaden skulle vara det som får stackars landsbygden på knäna går jag inte på! Däremot, det som verkligen har betydelse, är nedläggning av förskolor, BBn, vårdcentraler, skolor och andra serviceinrättningar... men nån tusenlapp hit eller dit på bränsle eller bilskatt per år är betydligt lindrigare än alla kostnader som tillkommer när man bor i "storstan".