Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Mwi skrev:Din åsikt tydliggör varför Aftonbladets undersökning är oanvändbar för Volvo jämfört med deras egna undersökningar inom "rätt" målgrupp. I Aftonbladets undersökning får vi reda vad deras läsare tycker, men inte vad Volvos målgrupp tycker,
Vad vi får reda på är vad de tycker som är tillräckligt intresserade av V90 för att gå in på nätet och rösta i en opinionsundersökning om saken, vilket i sin tur troligen inte har så mycket med regelbundet AB-läsande att göra. I motsats till dig tror för övrigt också att det kan finnas en hel del förhållandevis regelbundna AB-läsare i bilens potentiella kundkrets.
Mwi skrev:du talar om vad du tycker men tror du Volvo kan växa eller överleva med en kund som dig? Enligt din signatur så har du en V70 från 2002 och en från 2015, det blir inte mycket tillväxt eller förtjänst när kunden inte köper bil oftare :D
Jag har i själva verket aldrig köpt en helt ny bil och min -15 är den första jag någonsin köpt av en Volvohandlare. Men det betyder inte att jag inte påverkar hur det går för Volvo. Som begagnatköpare är jag förstås med och bestämmer andrahandsvärdet på bilen, vilket i sin tur rimligen är en del av kalkylen för nybilsköparen. Att jag i genomsnitt tenderat att byta bil ungefär vart åttonde år förändrar inte den saken.
Mwi skrev:Själv byter jag inte bil privat speciellt ofta heller, och jag håller med dig om bakluckans lutning även delningen av baksätet och att det inte blir en planlastyta ner man fäller bakre ryggstödet och som hundägare så tar hundburen halva lastutrymmet och för mina semesterbehov är redan V70:n trång så en V90 skulle inte funka. Men både du och jag byter bil för sällan för att Volvo kan ta hänsyn till våra åsikter, och jag tycker faktiskt att Volvo's design verkar funka om man vill hitta nya kunder och växa, och siffrorna visar att det går bra med den nya V90:n hade bara produktionskapaciteten hängt med så hade det levererats ännu fler nya Volvo. Själv är jag sugen på den nya E-klass kombi nästa gång det är dags att byta bil, där får man rejält lastutrymme och motoralternativ med fler än fyracylindrar (D)
Se där! Vi gör alltså samma analys av V90 för vårt eget personliga bruk och bilval. Dock vill jag trots allt försvara V90 lite genom att säga att lastgolvet, enligt rapporter här på forumet, faktiskt blir plant när man fäller bakre ryggstödet. Men rätta mig gärna om jag har fel.

På min -15 vet jag i alla fall med säkerhet att det blir plant där bak trots att man i motsats till tidigare inte fäller sittdynan framåt först utan bara fäller ryggstödet.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Waizguy
Visst är det tråkigt när utseende går före funktion. Passagerarna i baksätet får väl hålla i resväskorna eller skicka dem med bud ;)
Av egen erfarenhet med kombibilar med sned bakruta så är lastutrymmet riktigt dåligt. Men eftersom det för det mesta bara åker runt En människa i dessa kombi/suv'ar så är det väl bara fälla sätet och lasta.

Men den som skrev att kombibilar är snyggare än sedaner? Aldrig hört någon någonsin säga det. Men smaken är såklart olika.

Gick ju in 560L i V90 vilket är skapligt bra.
http://teknikensvarld.se/volvo-v90-offi ... bi-263275/
Tar väl kanske ingen soffa som Top Gear gänget tryckte in i en V70 :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det jobbiga med nyare kombi-bilar överlag är att även om lastutrymmet är stort i volym, så ryms det ändå inte så mycket pga. utformingen. Visst, har man enbart saker som går att forma så går det in mer, men har man lite otympligare saker så blir det väldigt svårt att utnytja volymen.
Det får man väl ändå anse var en fördel med äldre 4-kantiga volvo-kombis, dom kunde man ju baxa in både soffa och kylskåp i utan att behöva anlita Houdini :lol:
Bakåtsträvare som jag är så tycker jag personligen att 7/9x5 var tämligen perfekta i utforming och utrymme, men dom var väl kanske inte dom mest vackra skapelser som gjorts utseendemässigt.

Det är svårt att kombinera utseende och funktion utan att något utav dom blir lidandes. Alltid är det nått som får vika hän, ibland utseendet, ibland det praktiska lastutrymmet, och på tok för ofta fotutrymmet för passagerarna i baksätet. Alltid lika kul att behöva "sitta med knäna uppe vid öronen" :wink:
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Bara i Volvoland klankar folk ner på V90 baklucka .Vem behöver den extra kapaciteten varje dag ?
Jag tror att V90 om ett par år blir "lika populär" som V70 varit. V90 är en mycket snyggare bil.
I Europa köps inte stationsvagnar typ alls. Sverige är ett udda land på många sätt.
av putte66
Det har varit massor av inlägg i denna tråden , men ingen verkar ha tänkt på vad som är skillnaden mot tidigare gånger Volvo bytt kombimodell. V70 slutade att tillverkas i April 2016 i Torslanda och då skulle fabriken ställas om till den nya V90. Det tog ett bra tag innan det fanns demobilar ute hos återförsäljarna ,och under tiden tog i princip lagret av nya V70 bilar slut. Vem köper en ny bil för kanske 400 kkr utan att kunna se bilen och ännu mindre provköra den ?

Jag känner till ett antal personer som väntade med beställning innan det fanns bilar för provkörning. Under tiden tills produktionen hann komma upp i kapacitet för nya V90 tog den gamla V70 slut i lagret.

Här kommer min poäng: V70 ( första modellen) slutade att produceras under 2000, och ersättes av V70N. V70 N startades produktionen i Torslanda medan den gamla modellen fortfarande producerades i Gent. Dvs det fanns hela tiden gott om bilar tillgängligt. Efter ett tag börjades V70N att produceras i Gent också. Går vi fram 7 år till 2007 upprepades mönstret. Nya V70 började producera i Torslanda och produktionen fortsatte i Gent av V70N flera månader efter det, dvs bilar fanns hela tiden tillgängliga.
2016 bryts detta mönstret, eftersom ersättaren V90 börjar produceras i SAMMA fabrik som också producerade V70 Ingen bra ide, eftersom det under en ganska lång tid inte producerades några stora kombibilar.

XC90 var det samma sak, slutade att produceras sommaren 2014 i Torslanda och ersättaren dröjde det ganska lång tid innan den kom igång. Dock hade detta ingen större betydelse för totalmarknaden i Sverige, eftersom den gamla XC90 sålde dåligt sista åren.
av Waizguy
MångaVOLVO skrev:Bara i Volvoland klankar folk ner på V90 baklucka .Vem behöver den extra kapaciteten varje dag ?
Jag tror att V90 om ett par år blir "lika populär" som V70 varit. V90 är en mycket snyggare bil.
I Europa köps inte stationsvagnar typ alls. Sverige är ett udda land på många sätt.
Det är väl i just Volvoland a.k.a Kombiland där kombi och dess lastegenskaper är relevant. Allmänt så är väl en kombibil med dålig lastförmåga en ganska onödig bil sett till formen. En halvkombi eller större sedan klarar av att lasta matkassar, barnvagnar och resväskor. Men en kombi är väl mer en allaroundbil idag, man ser ju rätt ofta folk köra runt ensamma i stora kombis, vilket kanske är det som skiljer vårt kombiland med andra länder.

Jag har inte sett någon klanka ned på V90 som bil i allmänhet, bara ett fåtal påpekanden om säljsiffror och lastförmåga. Säljsiffrorna är i förstadiet så det visar sig väl i ett senare skede om bilen blir en succé eller inte. Utanför kombiland känns S90 som en het kandidat bland de två. S90 är förövrigt i personlig åsikt en väldigt frän sedan och känns som ett rejält uppsving. Andra känner säker lika för V90 medan vissa väljer andra alternativ. Bilarna blir ju mer och mer lik varandra utseendemässigt med ett fåtal undantag.

Jag hoppas att det går bra för Volvo med sin nya lansering av V90/S90. :-)-)
av Niclas
Tror att den lutande bakluckan är ett givande och tagande. Jag som har kört fyrkantig Volvo sen 1998, kommer nästa gång jag byter bil jämföra mer noggrant med tyskarna eftersom alla spelar på samma villkor nu. Detta ger antagligen att de som tidigare bara tittat på tyskarna nu kommer ta in V90 i jämförelse. Så förlusten kan antagligen bli lika stor som vinst vad det gäller märkesbyten.
av putte66
andersuw skrev:
Exyzäta skrev:Hur man än vänder och vrider på försäljningssiffrorna eller lutningen på bakluckan kvarstår det faktum att Golf är nerpetad från tronen som den som säljer bäst. Köparna talar sitt tydliga språk i detta fallet.
I januari-februari 2017 nyregistrerades 3301 S/V90 inkl. CC och 2827 Golf. I januari-februari 2016 nyregistrerades 4136 V/XC70 och 2587 Golf. Trots att Volvo introducerat en ny modell som normalt sett borde sälja bättre än en utgående, trots att totalmarknaden växt och trots att siffrorna för den nya bilen även inkluderar sedanmodellen är man alltså ännu inte ens ikapp det marknadsläge man hade med gamla V/XC70.
Väldigt viktigt att analysera siffrorna rätt. Vi skall komma ihåg att V90CC som är ersättaren till XC70 började att produceras i väldigt låg volym under December 2016 i Torslanda.. Nästan inga V90CC har ännu kommit ut på marknaden i Sverige. XC70 var en stor modell volymmässigt i Sverige och har genom åren tagit mer och mer marknad från V70 både i Sverige och utomlands. På senare år har produktionen av XC70 varit STÖRRE än av V70.
Jag vet dessutom flera som är tidigare XC70 ägare som väntat på V90CC och inte beställt V90 eftersom de vill ha den högre höjden på bilen.
Registreringarna kommer säkert att skjuta i höjden rejält de kommande månaderna i Sverige !
av andersuw
Visst är det viktigt att analysera siffrorna rätt. Se här, andra stycket:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1155216
Användarvisningsbild
av snepo
MångaVOLVO skrev:Bara i Volvoland klankar folk ner på V90 baklucka .Vem behöver den extra kapaciteten varje dag ?
Exakt skitsvårt att hitta begagnad s80 s60 med rätt utrustning,motor. Men vill man ha v60 v70 xc 60 xc70,finns det hur mycket som helst
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Räckvidd T6 Recharge

Hej, jag har precis fått hem min v60 T6 Rech[…]

Anliggande frambroms 740

Har beställt två satser med glidbultar […]

Vänster bakfälg blir varm