Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Igår kväll regn. När jag kom med nattbåten hade det fryst på. & på dan idag var det fortfarande ruskigt halt. Som vanligt sandar dom i vissa kurvor. Jag skulle aldrig köra dubbfritt här. Om dubben glider så glider väl dubbfria ännu längre!

Bild
I lördags kväll var 10 bilar inblandade i en krock på E20 södergående vid Vasa/södertälje. Temperatur + 2, underkyld vägbana = blankis.
Jag med iofs helt flång nya dubbdäck hade inga problem att bromsa in, märkte inte ens att det var halt. Bilen som låg i högerfil bredvid mig hade inte lika lätt att sänka hastigheten. Misstänker att de som var inblandade i krocken inte heller hade världens bästa grepp i halkan (oavsett däckstyp).

För mig är det just sådana tillfällen som gör att jag väljer dubbat. Det spelar ingen roll hur många som påstår att dubbfritt har minst lika bra grepp! Har vägbanan precis fryst på och ingen bil med dubb har ruggat upp ytan så är dubbfria helt chanslösa.

Samma sak hände vid Stora Väsby norrgående + södergående för 8-9år sedan.
Svartis, dimma/snörök och en lastbil parkerad i det högra körfältet. Jag med även då helt nya dubbade vinterdäck kunde utan problem bromsa in och stanna vid polisfickan efter lastbilen (sikten var väldigt begränsad). När jag väl stannat och tittade ut genom fönstret möttes jag av ett kaos - Bilar kom glidandes i sidled, en med baken först, en med fronten först och kör rakt in i en av dem som kom kanandes i sidled osv. Vad jag förstått så var det ännu värre södergående.
Jag tror inte att jag eller min bil hade klarat oss helskinnade med dubbfria däck då just denna svartis/blankis är akilleshälen för dubbfritt.

Innan barnen kom har jag även kört med dubbfritt och upplever att det funkar ok med vissa biltyper Avensis T25 och Leon -02 medans Fabia Combi -11 var direkt livsfarlig (alla premiumdäck, bäst i test osv.) Det alla haft gemensamt är uruselt grepp när man som mest behöver det.

Brukar tänka såhär: Konstant dåligt grepp på asfalt = lätt att räkna med, hög bullernivå = man lär sig leva med det, sämre på våt asfalt = lätt att räkna med. Uruselt vid svartis på vägbanan = omöjligt att räkna med då det är svårt att förutse.
Jäverhammar skrev:
Brukar tänka såhär: Konstant dåligt grepp på asfalt = lätt att räkna med, hög bullernivå = man lär sig leva med det, sämre på våt asfalt = lätt att räkna med. Uruselt vid svartis på vägbanan = omöjligt att räkna med då det är svårt att förutse.
Alla har vi olika erfarenhet. Konstigt att jag klarat mig helskinnad alla år.
Gotlandsbästa skrev:Om dubben glider så glider väl dubbfria ännu längre!
Njae, inte säkert. Oftasts inte sant alls.
Tänk så här, en katt som försöker stanna på ett parketgolv(="is") med klorna ute(=dubb) kan varken stanna eller komma iväg, det skrillar bara. När katten sedan fäller in klorna(=dubbfritt) så går det genast mycket bättre att både stanna och springa iväg :)
Kan tyckas löljigt att jämnföra på det viset, men min erfarenhet säger att det i många fall stämmer. Mina skitdubb-däck(inget hat mot dubbdäck, mina är bara skit) har fasen så mycket bättre grepp nu när nästan alla dubbar försvunnit och dom är mer som "dubbfria", än när dom hade dubbar... Fortfarande ljusår sämre än dom dubbfria jag hade på 945an dock...
Tredje vintern nu med dubbfritt. Nokian Hakka R på båda bilarna. Kan ärligt säga att det finns inget som jag saknar från tiden med dubbade däck.
Hade däcken inte levererat hade dom inte blivit gamla. Körde Nokian hakka 7 innan.

Sitter man och rattsurfar krävs säkert dubbdäck av bästa sort.
Vad jag tror på? Att anpassa hastigheten.
Precis! Säkerheten sitter i huvudet inte i däcken!

Sedan funderar jag om det är så att vissa bilar eller förare som har dålig kommunikation. Jag själv, i alla fall, känner precis hur lite fäste bilen har när det är halt och det påverkar min körning instinktivt. Jag förmodar att de som hamnar på taket inte har hittat denna kommunikation med sin bil.
Lucif3r skrev:
Gotlandsbästa skrev:Om dubben glider så glider väl dubbfria ännu längre!
Njae, inte säkert. Oftasts inte sant alls.
Tänk så här, en katt som försöker stanna på ett parketgolv(="is") med klorna ute(=dubb) kan varken stanna eller komma iväg, det skrillar bara. När katten sedan fäller in klorna(=dubbfritt) så går det genast mycket bättre att både stanna och springa iväg :)
Kan tyckas löljigt att jämnföra på det viset, men min erfarenhet säger att det i många fall stämmer. Mina skitdubb-däck(inget hat mot dubbdäck, mina är bara skit) har fasen så mycket bättre grepp nu när nästan alla dubbar försvunnit och dom är mer som "dubbfria", än när dom hade dubbar... Fortfarande ljusår sämre än dom dubbfria jag hade på 945an dock...
Dock är dagens dubbfria söndersajpade så det flexar för mycket, resultatet är att dubbat stannar på kortare sträcka oavsett is eller asfalt. Sen finns det "vinterdäck" till missfoster som inte har på svenska vägar att göra så dom lämnar i utanför våra gränser av säkerhestskäl.
Anpassad hastighet för dessa däck är ståendes i garaget, vilket aldrig stämmer då dessa är ute och slirar, orsakar i värsta fall samhällsekonomiska kostnader som ej täcks upp då minsta lilla plåtskada blir stora summor för samhället.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång