Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
*pettson* skrev:Och.. eftersom alla är mer intresserade av att käbbla med varandra från att det är olagligt, att det är att luras till så som i alla fall jag ser det, att det är helt korrekt utfört.

Så har jag kontaktat företaget och både förklarat vad som händer här och gett dom en länk att titta på, jag ville att dom skulle följa detta.
Jag har också bett om att dom ska svara med sin åsikt till min mail. Kommer ett svar så ska jag definitivt klistra in det här orört.

Personligen tycker jag det mest svagt av Ts.
Har man frågor och åsikter vid avtal eller köp, så bör man ventilera det i samband med betalningen senast, med det berörda företaget.
Det fanns alternativ att göra det redan vid samtalet han fick. Man behöver inte veta vad som är rätt eller fel eller oetiskt eller liknande för att ha sin egen åsikt vid kontakt med någon.
Men istället för att kontakta ansvarig så gör man det till en debatt i ett forum.
Blir kul med svar.

Jag har betalt och godkänt allt.
Men jag undrade vad som gäller vid fast pris egentligen.
Och det är väl inget konstigt. ?

Men som många säger. Fastpris borde va fast pris. Vilket Jag har förstått att det är bara en affärs ide. För att locka folk.
Användarvisningsbild
av tottish85
SvenB skrev:
torbjorn_75 skrev:Felet verkstan har gjort är väl att lova att berätta vad felet är för 800 kronor när de i själva verket måste ha 1750 kronor.
Ja de lovade att felsöka för 800:-. Sedan ringde de och meddelade att de måste göra mer för att hitta felet och åtgärda det, 1.750:-. Det gjorde de också, åtgärdade felet för 1.750:-. Men TS hade ju möjlighet att neka merarbetet, då hade det slutat på 800:-.
De lovade att göra en felsökning åt kunden. Dessutom frågade kunden om han fick veta felet för 800kr och det lovade verkstaden att kunden skulle få veta. Där tycker jag att verkstan gjorde bort sig och lovade en sak dom inte kunde hålla.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag märker att din uppfattning verkar vara, att man för en felsökningsavgift skall få alla tänkbara fel åtgärdade
av Jonas_latt
SvenB skrev:Jag märker att din uppfattning verkar vara, att man för en felsökningsavgift skall få alla tänkbara fel åtgärdade
Vet ej om du syftar på mig?
Jag skulle få svar på felet för 800. Sen självklart prisförslag vad det skulle kosta att laga.
Så själva priset för att laga förstår jag att det inte är med i priset.
av Malmstroem
Jag kan inte tycka att det är realistiskt att förvänta sig obegränsad felsökning för 800 SEK. Det rör sig om 30 till 60 minuters arbete du betalar för -- vilket inte är tillräckligt att hitta en del fel.

Om felsökningen är obegränsad och utförs till ett fast pris som inte kan justeras torde felsökningskostnaden för en del elfel bli synnerligen hög. Jag har sett riskfaktorer på 3-4 ggr vid fastprisåtaganden. Dvs riktiga fastpris, där det inte går att be om mer pengar efteråt. Då får kunden betala 4 ggr det planerade arbetet...

Jag kan dock hålla med om att verkstaden missat i sin kommunikation. Man bör inte lova kund något man inte kan hålla.
av llesrof
Jonas_latt skrev:
SvenB skrev:Jag märker att din uppfattning verkar vara, att man för en felsökningsavgift skall få alla tänkbara fel åtgärdade
Jag skulle få svar på felet för 800. Sen självklart prisförslag vad det skulle kosta att laga.
Hur tycker du att verkstaden skulle ha gjort istället? Hur lång tid tycker du att det är rimligt att de skulle lagt på felsökning innan de avbröt? Tycker du att de skulle fortsatt två timmar? En hel dag? En vecka? Någonstans måste de ju avbryta och ta till andra metoder när arbetssättet inte fungerar.
av Jonas_latt
llesrof skrev:
Jonas_latt skrev:[quote="Sverige Jag märker ker att din uppfattning verkar vara, att man fösökningsavgift skall få alla tänkbara fel åtgärdade
Jag skulle få svar på felet för 800. Sen självklar pris förslag vad Det kosta att laga.
Hur tycker du att verkstaden skulle ha gjort istället? Hur lång tid tycker du att det är rimligt att de skulle lagt på felsökning innan de avbröt? Tycker du att de skulle fortsatt två timmar? En hel dag? En vecka? Någonstans måste de ju avbryta och ta till andra metoder när arbetssättet inte fungerar.[/quote]

Jag tycker att ger man ett fast pris så ska fastpris gälla. Och lyckas de inte lösa felet inom den tiden tiden de tycker är rimligt så ska de erbjuda sig att lämna tillbaka bilen utan att ta betalt. Eller så får de erbjuda annat alternativ och då ta betalt för det.

De lovade muntligt att jag skulle få bilen felsökt för fastpris. Och få veta felet. Och prisförslag på vad det skulle kosta att laga.

Jag gick fortfarande med på deras erbjudanden och betalade för jag behövde få ljudet fixat.
Men tycker ändå att fastpris är fast. Annars får de medel att det är fastpris på felsökning en timme.

De tror väl att det ska räcka att koppla in datorn Och säga vad felet är. Och då tjäna 800kr på en felsökning som tar 5min.
Men så enkelt va inte felet och då blev de tvungna för att jobba och då blev det dyrare.

.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jonas_latt skrev: Eller så får de erbjuda annat alternativ och då ta betalt för det.
Var det inte precis det de gjorde :?:
Användarvisningsbild
av tottish85
Absolut inte, ja jobbar själv på verkstad så jag är väl insatt i vad en felsökning innebär i tidsåtgång. Men om kundmottagaren LOVAR kunden att han skall få veta felet för 800kr så får man tamigfan stå för det man har sagt.
Allt annat är oseriöst, ibland lovar man lite för mycket och då får man ta konsekvenserna för det och lära sig att inte lova saker man inte kan hålla.
Användarvisningsbild
av tottish85
SvenB skrev:
Jonas_latt skrev: Eller så får de erbjuda annat alternativ och då ta betalt för det.
Var det inte precis det de gjorde :?:
Nej det gjorde dom inte. Först fick kunden ett fast pris på 800kr för att få veta vad felet var. När verkstaden insåg att dom inte hinner lokalisera felet inom en arbetstimme så ringer dom och vill ha mer betalt för att ens hitts felet. Kunden erbjuds således att betala lite mer så att han kan få veta vad felet är, eller betala 800kr för ett icket fullföljt avtalat åtagande.

Jag vet mycket väl att det kan ta åtskilliga timmar att felsöka ibland, men då lovar man inte heller kunden att han ska få veta vad felet är för kostnaden av en arbetstimme.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?