Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:... men NOx är väl mer av lokala utsläpp som är farliga för människan direkt och inte en klimatpåverkande gas?
Njae, kanske inte klimatpåverkande som gäller global uppvärmning (som allt handlar om just nu). Jag tycker ju att surt regn är en global händelse, men man kan nog inte klassa det som klimatpåverkande.
Mwi skrev:
joel80 skrev:.. Något jag är avundsjuk på är folk som har råd att köpa sig en Tesla eller en V60 D6.. däremot unnar jag samtidigt folk att ha råd.
Tycker att man kan vara avundsjuk och glad på samma gång.. avundsjuka är i många fall en form av beundran. :)
Nja jag ligger ju inte och drömmer om en elbil, jag föredrar mer sånt här, ett helt underbart ljud :-)-)
eller en riktig muskelbil
så kunde man köpa sin bil original :D en gång i tiden.
Den känslan får man aldrig i en elbil, och än så länge är drömmar gratis och påverkar inte miljön.
Fast med elbil kan du ju få vilket motorljud som helst. :D Och betalar du bara ca 2 kr/mil i "bränslekostnad" så måste man väl säga att man inte direkt blir ruinerad av att ta bilen till jobbet.
Allinug skrev:Och betalar du bara ca 2 kr/mil i "bränslekostnad" så måste man väl säga att man inte direkt blir ruinerad av att ta bilen till jobbet.
Under en övergångsperioid innan elbilar blir vanliga kommer nog energikostnaden per mil att vara förhållandevis fortsatt låg. Men var så säker: i takt med att beskattningsbasen för fossilbränslen försvinner om det används mindre sådant bränsle kommer bl.a. elpriset att höjas markant genom ökad beskattning. Kanske inte bara för elenergin till elbilen, troligen höjs priset på all hushållsel.
Var så säker, pengarna skall in. :)
Jag tror inte alls på det scenariot.. Skulle elpriset höjas med säg 100% skulle många villaägare få väldiga problem med ekonomin. Uppvärmningskostnaderna idag är för många villaägare runt 30000kr/år. Att dubblera det slår för hårt på svensk ekonomi då den annars köpstarka gruppen blir hårt drabbade. På samma sätt kommer man göra allt för att inte hamna med räntor på 90-talets nivåer igen.

Är det någon som vet hur stora intäkterna från diesel och bensin är för staten per år? Säg att man jämför det med alla miljarder som man sänkt skatten senaste åren med rut, rot, jobbskatteavdrag och slopanden av andra skatter.. är det mer än det? Jag tror man kan få in skatterna på andra sätt än att beskatta just framtida drivmedel, och även elen har ju redan en rätt stor del skatter, så en viss del kommer de ju fortfarande att få in. Någon slags medelväg på det hela blir det säkert.. :)
joel80 skrev:Jag tror inte alls på det scenariot.. Skulle elpriset höjas med säg 100% skulle många villaägare få väldiga problem med ekonomin. Uppvärmningskostnaderna idag är för många villaägare runt 30000kr/år. Att dubblera det slår för hårt på svensk ekonomi då den annars köpstarka gruppen blir hårt drabbade. På samma sätt kommer man göra allt för att inte hamna med räntor på 90-talets nivåer igen.

Är det någon som vet hur stora intäkterna från diesel och bensin är för staten per år? Säg att man jämför det med alla miljarder som man sänkt skatten senaste åren med rut, rot, jobbskatteavdrag och slopanden av andra skatter.. är det mer än det? Jag tror man kan få in skatterna på andra sätt än att beskatta just framtida drivmedel, och även elen har ju redan en rätt stor del skatter, så en viss del kommer de ju fortfarande att få in. Någon slags medelväg på det hela blir det säkert.. :)
Det säljs ca 9 miljarder liter bensin/diesel med skatten drygt 8 kronor vilket ger 70-80 miljarder i skatter per år. Lägger man till energiskatterna på el så landar man på en bit över 100 miljarder per år.

OT: Det är ju samma summa som bankerna går i vinst med varje år. Förra året var ju bankernas vinst runt drygt 60 miljarder. Det beror ju på att "våra skattepengar" lånas ut av staten som säkerhet till reporänta 0.75% till bankerna som sedan lånar tillbaka pengarna till oss igen för 3 -5 %. Allt det funkar ju eftersom bankerna fungerar som en monopolmarknad.
Nu tror jag inte att det kommer gå väldigt snabbt så att dessa 70-80 miljarder försvinner inom en nära framtid.. men säg att man skulle lyckas minska användandet av bensin/diesel med 50% till 2030. De 35-40 miljarderna är då ungefär bara en dryg tredjedel av de skattesänkningar som alliansen genomfört sen 2006. (Dryga 100 miljarder).

Det går att prioritera om.. Alltså om man vill göra en omställning kan man ta ut skatter på annat håll.. och säg att man samtidigt höjer bensin och dieselskatten med 50% så blir bortfallet under övergångsperoiden (som kommer att vara lång) inte så farlig.

Jag tror inte alls på några scenarion där de kommer föra över den pengen på el.. däremot måste det kanske ändras om rätt mycket p.g.a alla sänkningar som redan gjorts. Trängselavgifter kommer troligen bli kvar och höjas... det kommer ju att trängas på vägarna i städerna även med miljövänliga bilar. :)
Du behöver inte vara orolig Joel80, Röd/Gröna kommer att vinna en jordskredssegar i höstens val och fullständigt krossa Aliansen. Allt annat är fullständigt orealistiskt.

Sen kommer man återställa skattesystemet till så som det var innan och vi kan på nytt återta vår plats som Nr 1 i världen med världens högsta skattetryck.

Jobbskatteavdraget + övriga skattelättnader innebar ju att en normalfamilj själva fick välja vad summan av en ytterligare månadslös skulle användas till. Så kan det ju inte vara, då slösar ju folk bort det på onyttigheter. Det var roligt så länge det varade, men man fick ju se det som en kort kul sak. Nu kommer ordningen att återställas.
SvenB skrev:Var så säker, pengarna skall in. :)
Joel, Jag tror du uppfattade det som jag menade att skattebortfallet på minskad bränsleanvändning skulle läggas på el. Så var det inte. Vad jag menade var att staten ser till att få in erfordliga medel. Däremot tror jag inte att det skulle falla i så god jord hos svenska folket att ersätta skattebortfallet från biltrafiken genom att ta bort skattesänkningarna som de fått sedan 2006.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 27
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]