Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Camel skrev: ons 12 mar 2025, 17:15
valln skrev:En Volvo XC60 diesel drar kanske 0,6 l/mil och det motsvarar 6 kWh, 1 liter diesel innehåller alltså 10 kWh. Polestar 4 kan man köra på 2 kWh per mil. Det skiljer alltså en faktor 3 i förbrukad energi. Då har jag inte ens tagit med energin som åtgår att utvinna dieseln och ta det macken.
Du har heller inte tagit med energin för batteritillverkningen, omsättningsförluster, gridförluster, självurladdning, etc. Men det viktigaste av allt: du glömde att över 60% av världens elproduktion är fossilt framställd, en stor del av detta med samma dåliga verkningsgrad som en dieselmotor. Det finns även en del poster du glömde med diesel också. Men summan är tyvärr att det inte blir någon större skillnad för klimatet oavsett vad man väljer. Men det kanske inte var den aspekten som var viktig? Helt klart är att båda alternativen har många andra fördelar resp. nackdelar som värderas olika beroende på användarens behov och plånbok. Fritt för var och en att välja. Ännu så länge...
Att det skulle vara lika dålig verkningsgrad i ett kolkraftverk som en dieselmotor får du gärna belägga.
Edit: Jag önskar en rapport på svenska.
Jag kan tänka mig att du håller dig till ganska mycket alternativ fakta..?

Jag har läst någon artikel och tydligen ligger Polestar väldigt långt framme då gäller att tillverka bilen hållbart. Det går att googla fram olika rapporter som Polestar har släppt.

El producerar vi i Sverige och vi till och med exporterar el. All olja måste vi importera och därför får vi också betydligt sämre bytesbalans!
valln skrev: Att det skulle vara lika dålig verkningsgrad i ett kolkraftverk som en dieselmotor får du gärna belägga.
Edit: Jag önskar en rapport på svenska.
Klimatet är globalt. Världssnittet i verkningsgrad för världens kolkraft är runt 35 % beroende på vilken källa man tar. Moderna kolkraftverk kan uppnå markant högre verkningsgrader, uppåt långt över 40%. Men oavsett är ju snittet det relevanta. Inte att plocka russin ur kakan så att den smakar illa. Verkningsgraden hos en dieselmotor är mycket varierande beroende på många faktorer. Men storleksordningen på verkningsgraden är ungefär samma. Ska man vara noga ligger de flesta dieselmotorer på en verkningsgrad något över snittet för kolkraftverk. Men om man ska vara noga så måste man ta in ett flertal andra faktorer i jämförelsen. Man missar helt poängen om man kräver en exakt jämförelse. Poängen är att vare sig dieselmotor eller kolkraftverk har särskilt hög verkningsgrad.

En rapport på svenska får de leta upp själv. Jag håller mig till internationella rapporter när det kommer till globala frågeställningar. För övrigt är kolkraft i Sverige ett icke-problem, bortsett frän marginaleffekterna som ett resultat av att vi är ihopkopplade med kontinentens elnät som har inslag av kolkraft.

valln skrev:Jag kan tänka mig att du håller dig till ganska mycket alternativ fakta..?
Jag håller mig till fakta, punkt. Även om någon annan serverar en kaka som smakar illa.

valln skrev:Jag har läst någon artikel och tydligen ligger Polestar väldigt långt framme då gäller att tillverka bilen hållbart. Det går att googla fram olika rapporter som Polestar har släppt.
Jadå, Polestar tillhör inte de värsta. Men trots det är även en Polestar inte någon radikal förbättring av klimategenskaperna totalt sett som svarar upp mot klimathotet som det framställs.

valln skrev:El producerar vi i Sverige och vi till och med exporterar el. All olja måste vi importera och därför får vi också betydligt sämre bytesbalans!
Stämmer. Men vad det har med elbilar som lösning för det globala klimathotet att göra vet inte jag. Världen (och klimatet) är mycket större än Sverige. Men det var kanske inte klimataspekten som är viktig?

Att man inom EU vill ha batteritillverkning är ju för att inte vara beroende av Kina. Det ser jag som en utmärkt inställning. Men jag är inte övertygad om att EU och jag har samma uppfattning om behovet av elbilsbatterier och batterierna för att radikalt reducera koldioxidutsläpp globalt. Men det finns ju andra egenskaper hos elbilar som innebär fördelar.

Hur som helst tror jag inte spelet om Northvolt är över. Själva konkursförfarandet kommer att pågå i flera år, kanske ännu längre. Det kommer att bli politiska diskussioner och jag är inte helt övertygad om att staten låter bli att gå in som delägare. Då kommer vi skattebetalare att belastas ytterligare. Oavsett blir det kostnader för Skellefteå kommun totalt som blir svåra att bära och som inte går att räkna hem nu när tusentals kommunalskattebetalare eventuellt uteblir samt att lokala näringslivsinkomster eventuellt uteblir.
Scania har köpt Northvolt-fabrik i Polen och har Northvolt Labs som säkerhet för ett miljardlån till Northvolt. Det blir intressant att se vad som händer med detta. Tänk om Scania tar över Northvolt Labs.
Camel
Kan du bjuda på någon engelsk rapport som är publicerad och granskad och beskriver verkningsgraden i ett modernt kolkraftverk i Tyskland eller Polen?

Det känns som om kolkraftverk kan arbeta med energiåtervinning med värmepumpar och dylikt på ett helt annat sätt än vad en dieselmotor kan göra...
Derank skrev: ons 12 mar 2025, 19:31 Är hon på riktigt den här Ebba Busch?
Om regeringen hjälper till att hitta ägare är en sak. Men jag hoppas inte att staten ska gå in med mer pengar. Om Ebba skulle föreslå det så sjunker mitt förtroende. Ytterligare.
Hoppas Wallenberg kliver in och bildar något konsortium och tar över Northvolt i Västerås och Skellefteå samt flyttar huvudkontoret från Kungsholmen till Västerås och placerar affärsområdeschefen i Skellefteå.

Det vore drömmen för mig!!
Allinug skrev: ons 12 mar 2025, 19:32 Scania har köpt Northvolt-fabrik i Polen och har Northvolt Labs som säkerhet för ett miljardlån till Northvolt. Det blir intressant att se vad som händer med detta. Tänk om Scania tar över Northvolt Labs.
Det var väl tanken hos Scania ifall Northvolt inte kunde överleva. Jag tror att Scania har Västeråsfabriken som pant. Om det betyder något i en konkurs vet jag inte. Men Scania borde i alla fall hamna högre upp i lista på fordringsägare. Men inte före Skatteverket och banker.
valln skrev: ons 12 mar 2025, 19:39 Camel
Kan du bjuda på någon engelsk rapport som är publicerad och granskad och beskriver verkningsgraden i ett modernt kolkraftverk i Tyskland eller Polen?

Det känns som om kolkraftverk kan arbeta med energiåtervinning med värmepumpar och dylikt på ett helt annat sätt än vad en dieselmotor kan göra...
Jag tror denna diskussion betraktas som OT. Det jag har skrivit står jag för. Att ta upp moderna kolkraftverk är att plocka russin ur kakan. Den absoluta majoriteten av kolkraftverken i världen är omoderna och dessutom inte anslutna till fjärrvärme, och därmed är ditt exempel med värmepump inte akuellt. Många av de länder i världen som använder kolkraft nyttjar inte fjärrvärme. Nyare Kolkraftverk körs superkritiskt med lite högre verkningsgrad även utan fjärrvärmeproduktion. Men som jag skrivit är det snittet som är intressant. Kunskapen hos de flesta hur elenergiproduktionen i världen ser ut är tyvärr liten.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 97
Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]