- ons 12 mar 2025, 17:57
Edit: Jag önskar en rapport på svenska.
Jag kan tänka mig att du håller dig till ganska mycket alternativ fakta..?
Jag har läst någon artikel och tydligen ligger Polestar väldigt långt framme då gäller att tillverka bilen hållbart. Det går att googla fram olika rapporter som Polestar har släppt.
El producerar vi i Sverige och vi till och med exporterar el. All olja måste vi importera och därför får vi också betydligt sämre bytesbalans!
Camel skrev: ↑ons 12 mar 2025, 17:15Att det skulle vara lika dålig verkningsgrad i ett kolkraftverk som en dieselmotor får du gärna belägga.valln skrev:En Volvo XC60 diesel drar kanske 0,6 l/mil och det motsvarar 6 kWh, 1 liter diesel innehåller alltså 10 kWh. Polestar 4 kan man köra på 2 kWh per mil. Det skiljer alltså en faktor 3 i förbrukad energi. Då har jag inte ens tagit med energin som åtgår att utvinna dieseln och ta det macken.Du har heller inte tagit med energin för batteritillverkningen, omsättningsförluster, gridförluster, självurladdning, etc. Men det viktigaste av allt: du glömde att över 60% av världens elproduktion är fossilt framställd, en stor del av detta med samma dåliga verkningsgrad som en dieselmotor. Det finns även en del poster du glömde med diesel också. Men summan är tyvärr att det inte blir någon större skillnad för klimatet oavsett vad man väljer. Men det kanske inte var den aspekten som var viktig? Helt klart är att båda alternativen har många andra fördelar resp. nackdelar som värderas olika beroende på användarens behov och plånbok. Fritt för var och en att välja. Ännu så länge...
Edit: Jag önskar en rapport på svenska.
Jag kan tänka mig att du håller dig till ganska mycket alternativ fakta..?
Jag har läst någon artikel och tydligen ligger Polestar väldigt långt framme då gäller att tillverka bilen hållbart. Det går att googla fram olika rapporter som Polestar har släppt.
El producerar vi i Sverige och vi till och med exporterar el. All olja måste vi importera och därför får vi också betydligt sämre bytesbalans!