Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Roxanne13 skrev:
Derank skrev:"Men tänk på alla de 60% av bilägare i Stockholms stad som måste köpa ny bil för att få åka hem till sin bostad"

Självklart kommer folk inte att behöva byta bil för att åka in till sin bostad om de nu bor mitt i gamla stan, det säger sig självt.
Zon 1 och 2 innefattar hela Stockholms innerstad. Euro 6 för diesel och euro 5 för bensin.
Zon 3 är gamla stan, endast för el- och gasbilar.
Så uppfyller du inte kraven för zon 1 och 2 kommer du inte ens av Essingeleden.
60% av de som bor i zon 1 och 2 har idag inte bilar som klarar kraven för euro 5 respektive 6.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nast-2020/
Nog bör det gå att köra Södra länken-Centralbron-Norra länken, precis som idag, när Essingeleden är avstängd för underhåll/olycka.
Denna sträcka är idag helt undantagen alla miljökrav om jag inte missminner mig...
Användarvisningsbild
av joel80
Beror ju på om dom gör något "automatiskt" där man använder kamerorna för trängselskatten för att se till att folk följer förbudet.
Men man får ju hoppas att dom tänker till så att dom kan fimpa det den vägen om det nu behövs p.g.a avstängning.
av Roxanne13
joel80 skrev:Bilparken i Stockholm byts i allafall snabbare än i övriga landet. Man har alltså en över lag nyare bilpark. Så om 2-3 år när förbudet införs är troligen siffran en bit lägre av rent naturliga skäl. (Bara det att det fortfarande är många tjänstebilar som tagits ut för mindre än tre år sen som har Euro5.)

Dock blir det nog ett väldigt tryck på begagnade Euro6-bilar kommande åren.
Men inte lika roligt för de med euro 5 som följde alla rekommendationer när de köpte sin bil.
På pappret en miljöbil och skattebefriad av den anledningen .
Diesel var det som var så bra, hette det för inte så länge sedan. Nu en helomvändning.
De som inte har råd med ny bil och som trodde de köpte rätt typ av bil är nog bittra :roll:
av Roxanne13
Roxanne13 skrev:
joel80 skrev:Bilparken i Stockholm byts i allafall snabbare än i övriga landet. Man har alltså en över lag nyare bilpark. Så om 2-3 år när förbudet införs är troligen siffran en bit lägre av rent naturliga skäl. (Bara det att det fortfarande är många tjänstebilar som tagits ut för mindre än tre år sen som har Euro5.)

Dock blir det nog ett väldigt tryck på begagnade Euro6-bilar kommande åren.
Men inte lika roligt för de med euro 5 som följde alla rekommendationer när de köpte sin bil.
På pappret en miljöbil och skattebefriad av den anledningen .
Inte bara värdet på bilen för de i Stockholm stad som får ett sämre andrahandvärde, utan hela länet och Uppland och Södermanland.
Diesel var det som var så bra, hette det för inte så länge sedan. Nu en helomvändning.
De som inte har råd med ny bil och som trodde de köpte rätt typ av bil är nog bittra :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Så är det nog..
I Tyskland har man från politiskt håll tvingat biltillverkarna att byta in eller fixa så att rening/euro6 godkänns på många bilmodeller då man anser att det är biltillverkarna som gått ut med falska uppgifter och marknadsföring.
I Sverige blir det vad det verkar tyvärr så att det är bilköparna som får stå för kostnaden för "dieselbluffen".
av Lövet
Vet inte om jag tycker att biltillverkarna har just skuld i det här. Problemet är ju inte att Euro5 inte uppfyller Euro5 utan att kraven ställts till Euro6. Hur detta kan vara biltillverkarnas fel förstår jag inte?
av andersuw
Roxanne13 skrev:Zon 1 och 2 innefattar hela Stockholms innerstad. Euro 6 för diesel och euro 5 för bensin.
Zon 3 är gamla stan, endast för el- och gasbilar.
Så uppfyller du inte kraven för zon 1 och 2 kommer du inte ens av Essingeleden.
60% av de som bor i zon 1 och 2 har idag inte bilar som klarar kraven för euro 5 respektive 6.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nast-2020/
Den karta med zonindelning som finns i den artikel du länkar till är inte något man beslutat eller ens föreslagit att besluta om. Det enda Stockholms stad beslutade om i torsdags kväll var att de skulle påbörja utredningsarbete i frågan om miljözoner. Något beslut om att införa miljözoner kan de inte ens fatta i dagsläget eftersom regeringen ännu inte formellt fattat några beslut om de författningsändringar som krävs för att ge kommunerna möjlighet att införa sådana zoner.
Användarvisningsbild
av SvenB
andersuw skrev: Den karta med zonindelning som finns i den artikel du länkar till är inte något man beslutat eller ens föreslagit att besluta om. Det enda Stockholms stad beslutade om i torsdags kväll var att de skulle påbörja utredningsarbete i frågan om miljözoner. Något beslut om att införa miljözoner kan de inte ens fatta i dagsläget eftersom regeringen ännu inte formellt fattat några beslut om de författningsändringar som krävs för att ge kommunerna möjlighet att införa sådana zoner.
Nu tror jag diskussionen hamnat på rätt nivå. Det är till exempel inte på Stora Essingen problemen ligger. Inte heller på Reimers Holme. Den kartan är precis den som det miljöparti-tillhöriga gatuborgarrådet föreslagit. Men jag tror att de "dieselavstängda" gatorna hamnar helt annorlunda och har ett mindre område. Men det är två år, och ett val till 2020. Visst påstår det att det verkar vara politisk enighet om miljözoner, men inte hur de ska utformas. Det är jag fullt övertygad om.
av andersuw
Ja det är ju rätt många om och men kvar innan vi ens kan börja skönja vad det i praktiken kan bli tal om. Det jag definitivt har svårt att föreställa mig är att man skulle stänga av någon del av Essingeleden för bilar med lägre Euroklassning än 5 (bensin) eller 6 (diesel). Det skulle ju inte bara drabba Stockholmare och Stockholmsbesökare utan också all genomfartstrafik på E4:an. Jag misstänker att vi kan få se en restriktion i de regler för miljözoner som så småningom klubbas på nationell nivå som förhindrar kommuner från att på egen hand införliva något annat än de gator och vägar som ingår i det rent kommunala gatunätet i någon sådan zon. Beslut om vilken trafik som skall tillåtas på länsvägar, riksvägar och Europavägar kan rimligen inte ligga på kommunal nivå.
Användarvisningsbild
av joel80
Kartan kommer från det som är föreslagits i en utredning som jag förstår det. Det är det som man vill få till och om bara inte regeringen sätter stopp för det på nått sätt verkar det väl troligt att det är den omfattningen det kommer gälla.
Senast 2020 är ju sagt från politikerhållet så det är mer än ett förslag. Det ligger med i den budget som man beslutade om i torsdags.

Det man kan gissa är väl att dom undantar Essingeleden från reglerna. Har inte sett utredningen kring zonerna, kanske t.o.m nämnts där...?
Är det nationella beslut som fått igenom trängselskatt på Essingeleden? Det har då inte beslutats av Stockholm Stad... samma bör ju isåfall gälla här.
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 164

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90