Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1320467
@VolvoB20,
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 07 jun 2019, 11:45
volvoc70cab skrev:– Vi har alltså inte brist på el i Sverige utan brist på överföringskapacitet, säger Johan Mörnstam, vd på E.ON.
Just det där är viktigt, och en anledning till att elbilar inte är lika påverkad av den effektbrist man ser som t.ex nyetableringar av större företag.
inte just nu nej, men,

Stäng av kärnkraften och elektrifiera stål, kemi, och cementindustrin så har vi 100 Twh brist per år. Och då har vi inte ens räknat in några fordon som ska laddas.
Ystads Energi har stoppat sin utbyggnad av laddplatser för elbilar. Det är ett faktum.
#1320491
När jag bodde i Limhamn höll man på att bygga ett enormt gasturbinverk norr om stan. Kompensation för kärnkraften. Det är väl inte långt att gräva ner ett kabel från Malmö till Ystad.

Annars är det bara att dra in pipe'n från Nordstream 2. Går ute vid Bornholm när regeringen godkänner inom kort. Då kan vi bli bättre kompisar med Putin också.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1320601
Året 2019 ska alla nya Volvobilar vara elektrifierade. Det utlovade företagets chef Håkan Samuelsson 2017. Och även om innebörden var lite svävande så lät det riktigt progressivt. Men nu är vi här, och även om det i allt raskare takt letar sig in elektroner i Göteborgsbolagets bilar finns det ännu ingen elbil i modellpaletten.
Ska jag vara ärlig är det inte mycket som har hänt, och ordstävet om att den som väntar på något gott aldrig väntar för länge är retsamt nog det enda man kan dra till.
Men vad har då hänt i år i världen utanför Torslandaverken? Det fanns ju ett slags konsensus bland alla biltillverkare att det skulle hända något stort.
Jo, vi har fått se marknadsintroduktionen av Tesla Model 3, Audi E-tron och Mercedes EQC – bilar som dock ligger långt bortom vad både 7,5 prisbasbelopp och Svenssonlöner heter.

”Vi står kvar i farstun”

All ny teknik kostar, brukar det heta – och visst, det är svårt att kräva att bilföretagen ska göra förlust bara för att vi i Greta Thunbergtider som dessa ska kunna köra utan lokala utsläpp.
 Men det gör även att vi fortfarande står kvar i elbilserans farstu.
För herregud, det är nio år sedan Nissan Leaf gjorde entré och sju år sedan Model S lanserades. Var är bilarna som på allvar ska vara ett alternativ till en vanlig diesel? Helt enkelt en eldriven motsvarighet till en 240-kombi, en bil som fler har råd med?
Det är ingen underdrift att säga att det är tunnsått i utbudet för dem som inte har över 400 000 kronor – motsvarande en Mercedes E-klass, att lägga på en bil. Och inget illa ment, men Renault Zoe och VW E-Up har inte riktigt mångsidigheten som krävs för att klara av normala familjebestyr.
Jag var dock i Berlin och pratade med Volkswagens försäljningschef i samband med att tillverkaren öppnade orderböckerna för sin ID.3. Och även om man initialt börjar med att enbart erbjuda en dyrare lanseringsversion kommer det, från sekunden man rycker skynket av produktionsversionen i september, gå att beställa budgetvarianten för under 30 000 euro. Eller som man så slagkraftigt säger i VW-ledet: Vi bygger elbilar åt miljoner, inte miljonärer.
Nu i dagarna har jag återigen varit på kontinenten och har fått en genomgång av Opels kommande elbilar som byggts med Peugeot-teknik. Och de här bilarna kan bli intressanta på flera sätt – inte minst på grund av att PSA-koncernen kan konsten att pressa priser.

”Hur ska Volvo hävda sig i det här?”

Så även om vi går till halvtidsvila utan att ha fått en äkta folkelbil tycker jag att det äntligen har börjat röra på sig på allvar. 

Hur ska Volvo hävda sig i det här? Kommer elektrifieringen, som man för två år sedan verkade vara så rätt på – snarare innebära att man halkar efter?
Först i höst ska den rent eldrivna modellen visas och då är det bara att hoppas på att Volvo, när modellen gör entré, inte nöjer sig med farstun. Risken är annars att man blir rätt ensam där – då tyskar och fransoser vid det laget lär ha intagit salongen.

FELIX BJÖRKLUND


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1320605
Han har som många andra missuppfattat vad Samuelsson sa. Han sa att alla volvobilar som lanseras under 2019 ska ha en elmotor. Till denna kategori räknas den 48v mildhybrid som nu presenteras. Kommunikation är svårt, speciellt när lyssnaren vill missförstå.
#1320607
Första elbilen från volvo blir ju xc40 spm presenteras i höst. Dilemmat för volvo är att fabriken i gent redan är hårt utnyttjad. Xc40 med bensin/diesel har sålt och säljer fortfarande bättre än ursprungligt förväntat. Gent bygger även v60 som man avlastar torslanda med när man där fått bygga xc60 för usa som tidigare byggdes i kina (trumps handelshinder).
Om man skulle skynda på eldriven xc40 skulle den ta produktionskapacitet från modeller man har högre marginaler på. Så enkelt är det.
#1320611
Fjonsson skrev:Första elbilen från volvo blir ju xc40 spm presenteras i höst. Dilemmat för volvo är att fabriken i gent redan är hårt utnyttjad. Xc40 med bensin/diesel har sålt och säljer fortfarande bättre än ursprungligt förväntat. Gent bygger även v60 som man avlastar torslanda med när man där fått bygga xc60 för usa som tidigare byggdes i kina (trumps handelshinder).
Om man skulle skynda på eldriven xc40 skulle den ta produktionskapacitet från modeller man har högre marginaler på. Så enkelt är det.
Man lägger ned produktionen av V40 om ett par veckor, så då blir det mer kapacitet. Den sålde bra , men troligen med liten vinstmarginal så då blir det bara bättre..


/Thomas
#1320614
Fjonsson skrev:Han har som många andra missuppfattat vad Samuelsson sa. Han sa att alla volvobilar som lanseras under 2019 ska ha en elmotor. Till denna kategori räknas den 48v mildhybrid som nu presenteras. Kommunikation är svårt, speciellt när lyssnaren vill missförstå.
Att kalla en mildhybrid för elektrifiering är ju bara,löjligt. Den fyller ju i gen funktion ens, nog det sämsta påhittet so far.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1320622
Derank skrev: lör 08 jun 2019, 14:09 Men det var väl kanske ett sätt att rädda ansiktet på

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Tror du han trodde dom bara skulle sälja elbilar 2019?
Bensin/diesel utgör fortfarande majoriten av bilförsäljningen och den tillverkare som slutar sälja dom skulle snabbt få problem med lönsamheten. Vinnaren kan erbjuda alla alternativ och sen anpassa efter efterfrågan.
Mildhybriderna sänker bränsleförbrukningen och ökar körbarheten. Volvos mildhybrid har, som många andra, t.ex. elektrisk kompressor.

Som sagt är kommunikation med människor som inte vill förstå svårt.
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 436
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]