Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: ons 12 feb 2025, 18:24
Derank skrev: lör 08 feb 2025, 16:36 Nu påverkar ju inet 6miljarder din pensionsutbelatning iaf, inte så du märker av det
6 miljarder räcker att ge 100.000 fattigpensionärer 6000 kr extra i pension.
Det är inte direkt så det funkar.
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev: ons 12 feb 2025, 18:24
Derank skrev: lör 08 feb 2025, 16:36 Nu påverkar ju inet 6miljarder din pensionsutbelatning iaf, inte så du märker av det
6 miljarder räcker att ge 100.000 fattigpensionärer 6000 kr extra i pension.
Det är inte direkt så det funkar.
Nej, men VolvoB20 pekade på att 6 miljarder i engångsutbetalning skulle ge fattigpensionärer ett betydande tillskott som ytterst få skulle tacka nej till. Det är i alla fall min känsla. I exemplet på 100.000 pensionärer och 6 miljarder blir det 60.000 kr per pensionär i engångsutbetalning. Inga småpengar för en fattigpensionär.
Det borde utredas hur samhällets pengar satsats i Northvolt (och andra satsningar också för den delen):

Ledarsidorna.se skrev:Allt fler frågor börjar resas till AP-fonderna om hur investeringen med pensionsmedel i batteriföretaget Northvolt gick till. AP-fonderna menar att några formella beslut aldrig behövdes trots att investeringen krävde ett antal beslut för att investeringen skulle kunna bli av. En investering som föregicks av ett direkt ministerstyre samt som i praktiken var ett beställningsjobb från extern part.
/../
Ett av Miljöpartiets krav i regeringsförhandlingarna var att använda mer av offentliga medel och pensionsmedel i den ”gröna omställningen”.
/../
Den dåvarande finansmarknadsministern Per Bolund (MP) var tydlig med hur han ansåg att AP-fondernas medel skulle användas. I tidningen ETC menade Bolund i november, i direkt anslutning till att han som föredragande statsråd fått igenom en ny lagstiftning för AP-fonderna i november 2019, att

– Jag har upplyst dem (AP-fonderna) väldigt tydligt. De känner till att det finns ny lagstiftning. 2020 ska det granskas hur de sköter sina investeringar sett till biologisk mångfald och skogskövling, exempelvis i Amazonas. 2021 ska det granskas sett till fossila bolag. Om det inte händer något måste regeringen gå vidare med saken.

– Om de (AP-fonderna) inte förstår regeringens signaler kan vi behöva rekrytera nya styrelser, som har bättre förståelse för vad vi förväntar oss. Det är en väldigt konkret möjlighet som vi har. Jag förväntar mig att det ska ske stora förändringar.

Ministerstyre är inte tillåtet i Sverige enligt 12 kap. 2 § regeringsformen. Hot om avsked eller entledigande från styrelse bör kunna anses ligga inom ramen för definitionen av ministerstyre.

Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform
12 kap. Förvaltningen
Förvaltningens självständighet
2 § Ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot en kommun eller som rör tillämpningen av lag. Lag (2010:1408).

Ansvar borde utkrävas.
– Jag har upplyst dem (AP-fonderna) väldigt tydligt. De känner till att det finns ny lagstiftning. 2020 ska det granskas hur de sköter sina investeringar sett till biologisk mångfald och skogskövling, exempelvis i Amazonas. 2021 ska det granskas sett till fossila bolag. Om det inte händer något måste regeringen gå vidare med saken.
Att upplysa om och se till att gällande lagstiftning skall följas eller förberedas för kan väl knappast kallas för ministerstyre, det är väl ändå riksdagen och regeringens uppdrag på alla plan.

Samma sak gäller ju "60000:-" per pensionär..det kommer aldrig att hända, då det inte är tillåtet..så varför ens ta upp det. Jag är fullständigt övertygad att alla typer av pensionsfonder oavsett privata eller AP-fonder då och då gjort en och annan felsatsning. Det ligger liksom i fondernas natur att det går både upp och ned.

Handlar det om att det är "grönt" som stör ?
Jag kommer ihåg kritiken mot SSABs satsning på fossilfritt, den har kommit lite av sig då aktien ökat över 70% de senaste 5 åren och dessutom givit utdelning.

/Thomas
angående jämförelsen....

För mig och säkert för många andra blir stora summor abstrakta (och även för fartblinda politiker tydligen) och man bränner iväg pengar utan att göra minsta riskanalys bara för man dras med av drevet.

Jag behöver sätta dem i ett sammanhang, tex kostar Förbifart Stockholm 3500 kr / mm att bygga och två nya tunnelbanestationer 2800 kr/mm bygga.

Om nu Northvolt har bränt av 60-70 ,miljarder skattepengar, pensionspengar och investerares pengar (som ju också är bla investeringar från internationella pensionsfoder ) kan man ju slå ut det på befolkningen för att få ett grepp om summorna.

Det är ju tex runt 35.000 kr om man slår ut det på en svensk 4 personers familj. Det är ju inte en piss i Nilen om man se det så.

Om man sen ser att VD sålt av aktier och själv tjänat bortåt en kvarts mijard gör jag att han inte är beroende av allmän pension precis. Det sätter lite perspektiv på det hela istället bara för en abstrakt siffra med många nollor.
VolvoB20 skrev: Om man sen ser att VD sålt av aktier och själv tjänat bortåt en kvarts mijard gör jag att han inte är beroende av allmän pension precis. Det sätter lite perspektiv på det hela istället bara för en abstrakt siffra med många nollor.
Det där är lite grann en annan sak tycker jag, det förekommer tyvärr överallt i företagsvägen och är inte kopplat till vare sig specifikt Northvolt eller AP-fonder. Den exempellösa girigheten som breder ut sig i form av (enligt mig) groteska överbetalningar i alla dess former oavsett om det gäller Musk eller en avpolleterad landshövding är helt enkelt stötande.

/Thomas
Jag tycker att folk i sådana positioner inte ska få eller få handla i fonder och aktier i företag där dom jobbar, eller har anknytning till. Undantag, när dom satsar eget kapital. Men det går säkert att fuska med det också.
Hörde en låt på radion för ett tag sedan från 80-talet, den säger en hel del
Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt
staten och kapitalet, dom sitter i samma båt
fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar
och piskan som kittlar, kittlar inte heller
deras feta nackar.

Ebba Grön 1987.....
lennarte skrev: lör 15 feb 2025, 19:08 Jag tycker att folk i sådana positioner inte ska få eller få handla i fonder och aktier i företag där dom jobbar
Var går egentligen gränsen för insiderbrott?
Det här måste ju vara hårfint nära, om man nu sitter med insikten att firman håller på att gå i konkurs och väljer att sälja av sitt innehav precis innan kraschen kommer...?
lennarte skrev:Jag tycker att folk i sådana positioner inte ska få eller få handla i fonder och aktier i företag där dom jobbar, eller har anknytning till. Undantag, när dom satsar eget kapital. Men det går säkert att fuska med det också.
Hörde en låt på radion för ett tag sedan från 80-talet, den säger en hel del
Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt
staten och kapitalet, dom sitter i samma båt
fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar
och piskan som kittlar, kittlar inte heller
deras feta nackar.

Ebba Grön 1987.....
Ta det här på rätt sätt Lennarte: :-)

Spännande att se reflektionen i ditt inlägg om att sko sig och profitera på kapital insatt av annan.
Detta då Ebba Grön gjorde just det ...då låten ursprungligen skrevs och framfördes 1972 av gruppen Blå Tåget..

/Thomas
Erik Å skrev:
lennarte skrev: lör 15 feb 2025, 19:08 Jag tycker att folk i sådana positioner inte ska få eller få handla i fonder och aktier i företag där dom jobbar
Var går egentligen gränsen för insiderbrott?
Det här måste ju vara hårfint nära, om man nu sitter med insikten att firman håller på att gå i konkurs och väljer att sälja av sitt innehav precis innan kraschen kommer...?
Den tanken har slagit mig då och då..

/Thomas
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 97

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]