Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1319908
Intressant!!!
Undrar vad en sådan skulle kosta här i Sverige. Och så var det ett litet problem med att "tanka" den.
#1319947
Ingen aning. Fast försökte att bygga en Volvo på dk sidan med lagom utrustning.

En D3 aut. slutade på drygt 1.27 M SEK.
IMG_9894.jpg
IMG_9894.jpg (133.26 KiB) Visad 388 gånger
I det sammanhanget är det lätt att vara grön med Hyundai eller Toyota H2 bilar.
Eller för den saks skull - lätt att vara svart!
IMG_9895.jpg
IMG_9895.jpg (152.05 KiB) Visad 388 gånger
Inte konstigt att få Volvo rullar i dk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1319951
Fy faan... Enda anledning att det kommer fram här var att just det här kolföretaget gick i konkurs. Undrar hur mycket sånt här skit underminerar vetenskap och fakta. :( Värre än när tobakslobbyn var i farten.
https://theintercept.com/2019/05/16/coa ... rBZsefI_R0
#1319977
joel80 skrev: lör 01 jun 2019, 13:05 Finns de som tror det kommer bli ett problem med att vi inte kommer få tillräckligt billiga begagnade elbilar då batterierna kommer hålla uppe andrahandsvärdet (om det alltså ingår i bilen och inte är nån slags hyra...).
Alltså att även en gammal elbil med bara 24kWh batteri (som första generationens Leaf) har ett högt värde efter många år och mil då man även med ett batteri som bara har 70-75% kvar (eller mindre) skulle kunna agera batteribank för ett betydligt billigare pris än det kostar att t.ex köpa in ett 10-15kWh batteri för något liknande.
Vi får se hur det blir där.. men skulle det bli verklighet kan det kan ju bli ett problem för de som idag bara har råd att köpa bilar för 10-20k och inte har ekonomi nog för ett lån.

Läste det här kring det: https://cornucopia.cornubot.se/2019/05/ ... v-for.html
Det är en intressant tanke... men svårt att säga hur det blir framöver då ju även batterilagring för bostäder och fastigheter kan bli betydligt billigare.
Känns inte speciellt genomtänkt.

Ska alla ha en gammmal avställd rostig elbil på tomten som batteribank?

Batterierna blir ju allt mer integrerade i bilen och att montera ur dem blir allt svårare. Man vill ju packa in batterierna smartare och smartare här och där i fordonet. Dessutom löder man inte ihop cellerna till större moduler utan man svetsar ihop kontaktytorna vilket gör det svårt att ta isär utan att skada dem.. Sen är allt inlindat i både kylning och förvärmning så att bara plocka ut dem och bygga ihop ett eget batteripack är inget man gör på en kafferast.

Ska man sedan pilla ihop sin 10-15 kW battribank av cellerna behövs ju rätt mycket övervakning så man inte bygger en vertabel brandbomb i sitt hem som kan skapa en blåslampa när som helst.
#1319980
Finns säkert problem kring det som du säger.. Men måste alla gamla bilar vara rostiga?
Kanske inte ens behöver vara avställd utan kan funka som extrabil för de som behöver... Time will tell. Känns ändå som att det kommer finnas ett värde i gamla elbilar med skapliga batterier.. Även om det nog inte är i närheten av skribentens fantasi om 150k!
#1319991
Elbristen i Ystad kommer tydligen att kvarstå i tio år till. Känns för djäv....

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/elb ... pa-mer-el/

...fast nu är Ystad på kartan av andra anledningar.
#1319997
Precis som man gjort på Hawaii, i Australien och på diverse öar utan koppling till fastlandet kan man nog lösa det i Ystad rätt snabbt och smidigt också... Om man skulle vilja.
Svenskt kraftnät måste kanske våga tänka lite nytt..?
#1320044
Jo, jag vet vad lösningen är. Tyvärr blir det inte så. Och den lösningen som kommer att användas, kommer att kosta för oss kunder skjortan!

Problemet kommer att drabba hela Skåne.
#1320046
Hm.. Höjs det mer än en till en viss nivå blir det ännu snabbare lönsamt för folk att själv skaffa batterilagring/solpaneler och sänka huvudsäkning.
Eller om V2G blir vanligare... Det kan kanske bli väldigt dyrt att ta ut hög effekt vid 7-9 på morgonen och 17-19 på eftermiddagen. Många leverantörer verkar byta till timtaxa och vissa har även effekttaxa för högst uttagna effekt under månaden. (Vi har det på kontoret i Sollentuna..)
#1320126
Måste inte elpriset upp rejält för det ska bil lönsamt med batterilagring hemma?

Ett batteripack klarar väl 1000 cycler och kostar 100.000 kr i runda slängar, så man bör spara en hundring per cycel på lögre elpris för det ska löna sig, eller ?
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 439

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Tack. Tro mig, jag har gått igenom instä[…]

Jag har mätt upp spänningen vid generato[…]

Det där är skinnklädsel. Ofta har V[…]