Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Batterihyra finns bara hos en enda tillverkare och har tack och lov inte spridit sig.
Vad är det för fel med batteri hyra/leasing för de som inte vill köpa sitt batteri.

Du vill ju inte köpa din elbil utan hyr/leasar ju t.o.m hela bilen inkl batteri, något som verkar allt mer populärt.

Jag gillar mer att köpa bilarna jag åker i kontant utan lån eller leasing, men jag är ju tvärtimotmannen..
VolvoB20 skrev:Vad är det för fel med batteri hyra/leasing för de som inte vill köpa sitt batteri.

Du vill ju inte köpa din elbil utan hyr/leasar ju t.o.m hela bilen inkl batteri, något som verkar allt mer populärt.

Jag gillar mer att köpa bilarna jag åker i kontant utan lån eller leasing, men jag är ju tvärtimotmannen..
Grejen med batterihyran är ju att det är baserat på att batteriet slits ut och behöver bytas. Finns inget som tyder på att så är fallet så man betalar dyrt för ett problem som inte finns.
Att bryta ut batteriet ut bilen och leasa separat ser jag som rätt dumt ja.
Tillverkarna har utnyttjat folks oro över batterilivstid och tagit bra betalt för det. Som att man skulle börja betala hyra på ICE-motorer då de ju kan gå sönder.

Med leasing har du det en viss period och har sen ett restvärde. Batterihyra följer med bilen hela tiden och gör den alltså till ett väsentligt sämre val när det kommer till andra och tredjehandsmarknaden. Man räknar inte av något värde utan det är samma höga hyra även efter 3 eller 6 år.
Ja håller batterierna 50 - 60. 000 mil så lär de ju hålla 2 till 3 ggr så länge som själva elbilen. Rosten brukar ju ta bilarna långt tidigare.

Kanske man ska äga batterierna då men leasa bilen.
Finns de som tror det kommer bli ett problem med att vi inte kommer få tillräckligt billiga begagnade elbilar då batterierna kommer hålla uppe andrahandsvärdet (om det alltså ingår i bilen och inte är nån slags hyra...).
Alltså att även en gammal elbil med bara 24kWh batteri (som första generationens Leaf) har ett högt värde efter många år och mil då man även med ett batteri som bara har 70-75% kvar (eller mindre) skulle kunna agera batteribank för ett betydligt billigare pris än det kostar att t.ex köpa in ett 10-15kWh batteri för något liknande.
Vi får se hur det blir där.. men skulle det bli verklighet kan det kan ju bli ett problem för de som idag bara har råd att köpa bilar för 10-20k och inte har ekonomi nog för ett lån.

Läste det här kring det: https://cornucopia.cornubot.se/2019/05/ ... v-for.html
Det är en intressant tanke... men svårt att säga hur det blir framöver då ju även batterilagring för bostäder och fastigheter kan bli betydligt billigare.
Det är ju det jag har sagt flera gånger i den här tråden. Det kommer bli brist på begagnade bilar av alla typer om ett par år. Ingen bil kommer bli värdelös och även fordon som är lite torftiga ur ett bilperspektiv kommer ha ett värde.
Även om det blir "många" elbilar i nybilsförsäljningen är det långt kvar till de blir dominerande. Det är fortfarande så att ekonomi styr nybilsköparna och långt ifrån alla har tjänstebilsavtal som gynnar elbilar. Det är i princip bara de som har egen bilpolicy som kan dra nytta av det. Än så länge är det många som kommer slå basbeloppsgränser, TCO gränser, har restvärdesbegränsningar osv och de åker nog konventionella bilar 10 år till.
Lövet skrev:Än så länge är det många som kommer slå basbeloppsgränser, TCO gränser, har restvärdesbegränsningar osv och de åker nog konventionella bilar 10 år till.
Beror ju på om det blir så som vissa säger, att elbilar blir billigare är ICE-bilar kring 2023 samt att diesel och bensinbilar faller snabbare i pris framöver. Då går det kanske fortare även för TCO-anslutna?
Fattar inte hur du får ihop att batteribilar blir så billiga att begagnat måste slumpas bort till låga priser samtidigt som du postar en länk som bekräftar att redan idag utgör batteriet en mycket stor del av elbilens värde och att priset på batterier inte kommer sjunka vilket håller priset uppe på begagnat då battrriet kan användas i andra branscher?
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 445
Bränslefilter saknas 2,4i

Hej Jag har konstaterat att bilen inte har brä[…]

Tack för intressant inspel Gregol! Jag har li[…]

V70 1,6d Drive -10 ”pesten”

Vad är detta för nå? :-o (se bi[…]