- tis 22 nov 2016, 09:43
#1127312
Någon sida tidigare i tråden låg klippet med Richard Göransson i ett inlägg. Hade själv länkat till det om det inte redan hade gjorts.
Skillnaden mellan sommar/friktionsdäck förklaras väldigt enkelt för den som inte redan visste. Tyvärr förklaras bara varför de fungerar på vintern, inte varför de inte gör det på sommaren. Men även om teorin brister där så kompenseras det av resultaten av körövningarna.
Efter att ha sett det kan jag inte förstå hur man fortfarande kan tycka att det är en god idé att köra friktionsdäck på sommaren. Förstår argumentet att man inte tycker man behöver marginalen när man svänger eftersom man ändå inte kör som Schumacher utan planerar sin körning. Även om man iband kan tvingas till undanmanöver men det är en annan sak. Den diskutionen kan vi lämna...
Men bromsprestanda är alltid relevant OAVSETT hur man själv kör! Och i klippet pratar man om upp mot 40% längre bromssträcka från 100km/h, inte några 15% eller tom ännu lägre som tidigare nämnts i tråden. Några procent hit och dit kan jag förstå inte spelar någon roll och tror man på det kan jag också förstå varför man tror att det funkar. Men verkligheten är något annat och det visas tydligt i klippet. Skillnaden att få stopp eller braka in i bilen framför med +50km/h vid en fullbroms från 100km/h är enorm. Även från lägre hastigheter är skillnaden betydande och däcken kan vara skillnaden mellan ingen/liten krock och en rejäl smäll med stora skador, både på fordon och person.
Så alla ni som anser att det är en god idé att köra med friktionsdäck på sommaren.
Titta på klippet och svara i tråden och förklara om ni fortfarande anser att det är en god idé.
Argument som "jag behöver aldrig fullbromsa för jag planerar min körning osv" räknas inte!
Skillnaden mellan sommar/friktionsdäck förklaras väldigt enkelt för den som inte redan visste. Tyvärr förklaras bara varför de fungerar på vintern, inte varför de inte gör det på sommaren. Men även om teorin brister där så kompenseras det av resultaten av körövningarna.
Efter att ha sett det kan jag inte förstå hur man fortfarande kan tycka att det är en god idé att köra friktionsdäck på sommaren. Förstår argumentet att man inte tycker man behöver marginalen när man svänger eftersom man ändå inte kör som Schumacher utan planerar sin körning. Även om man iband kan tvingas till undanmanöver men det är en annan sak. Den diskutionen kan vi lämna...
Men bromsprestanda är alltid relevant OAVSETT hur man själv kör! Och i klippet pratar man om upp mot 40% längre bromssträcka från 100km/h, inte några 15% eller tom ännu lägre som tidigare nämnts i tråden. Några procent hit och dit kan jag förstå inte spelar någon roll och tror man på det kan jag också förstå varför man tror att det funkar. Men verkligheten är något annat och det visas tydligt i klippet. Skillnaden att få stopp eller braka in i bilen framför med +50km/h vid en fullbroms från 100km/h är enorm. Även från lägre hastigheter är skillnaden betydande och däcken kan vara skillnaden mellan ingen/liten krock och en rejäl smäll med stora skador, både på fordon och person.
Så alla ni som anser att det är en god idé att köra med friktionsdäck på sommaren.
Titta på klippet och svara i tråden och förklara om ni fortfarande anser att det är en god idé.
Argument som "jag behöver aldrig fullbromsa för jag planerar min körning osv" räknas inte!
__________________________________________________________
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut