Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Någon sida tidigare i tråden låg klippet med Richard Göransson i ett inlägg. Hade själv länkat till det om det inte redan hade gjorts.
Skillnaden mellan sommar/friktionsdäck förklaras väldigt enkelt för den som inte redan visste. Tyvärr förklaras bara varför de fungerar på vintern, inte varför de inte gör det på sommaren. Men även om teorin brister där så kompenseras det av resultaten av körövningarna.

Efter att ha sett det kan jag inte förstå hur man fortfarande kan tycka att det är en god idé att köra friktionsdäck på sommaren. Förstår argumentet att man inte tycker man behöver marginalen när man svänger eftersom man ändå inte kör som Schumacher utan planerar sin körning. Även om man iband kan tvingas till undanmanöver men det är en annan sak. Den diskutionen kan vi lämna...

Men bromsprestanda är alltid relevant OAVSETT hur man själv kör! Och i klippet pratar man om upp mot 40% längre bromssträcka från 100km/h, inte några 15% eller tom ännu lägre som tidigare nämnts i tråden. Några procent hit och dit kan jag förstå inte spelar någon roll och tror man på det kan jag också förstå varför man tror att det funkar. Men verkligheten är något annat och det visas tydligt i klippet. Skillnaden att få stopp eller braka in i bilen framför med +50km/h vid en fullbroms från 100km/h är enorm. Även från lägre hastigheter är skillnaden betydande och däcken kan vara skillnaden mellan ingen/liten krock och en rejäl smäll med stora skador, både på fordon och person.

Så alla ni som anser att det är en god idé att köra med friktionsdäck på sommaren.
Titta på klippet och svara i tråden och förklara om ni fortfarande anser att det är en god idé.
Argument som "jag behöver aldrig fullbromsa för jag planerar min körning osv" räknas inte!
Guru skrev:Någon sida tidigare i tråden låg klippet med Richard Göransson i ett inlägg. Hade själv länkat till det om det inte redan hade gjorts.
Skillnaden mellan sommar/friktionsdäck förklaras väldigt enkelt för den som inte redan visste. Tyvärr förklaras bara varför de fungerar på vintern, inte varför de inte gör det på sommaren. Men även om teorin brister där så kompenseras det av resultaten av körövningarna.

Efter att ha sett det kan jag inte förstå hur man fortfarande kan tycka att det är en god idé att köra friktionsdäck på sommaren. Förstår argumentet att man inte tycker man behöver marginalen när man svänger eftersom man ändå inte kör som Schumacher utan planerar sin körning. Även om man iband kan tvingas till undanmanöver men det är en annan sak. Den diskutionen kan vi lämna...

Men bromsprestanda är alltid relevant OAVSETT hur man själv kör! Och i klippet pratar man om upp mot 40% längre bromssträcka från 100km/h, inte några 15% eller tom ännu lägre som tidigare nämnts i tråden. Några procent hit och dit kan jag förstå inte spelar någon roll och tror man på det kan jag också förstå varför man tror att det funkar. Men verkligheten är något annat och det visas tydligt i klippet. Skillnaden att få stopp eller braka in i bilen framför med +50km/h vid en fullbroms från 100km/h är enorm. Även från lägre hastigheter är skillnaden betydande och däcken kan vara skillnaden mellan ingen/liten krock och en rejäl smäll med stora skador, både på fordon och person.

Så alla ni som anser att det är en god idé att köra med friktionsdäck på sommaren.
Titta på klippet och svara i tråden och förklara om ni fortfarande anser att det är en god idé.
Argument som "jag behöver aldrig fullbromsa för jag planerar min körning osv" räknas inte!
Här kommer ditt svar ......

Om det skiljer 15 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 7% dvs 80 istället för 86 km/h
Om det skiljer 25 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 11% dvs 80 istället för 88 km/h
Om det skiljer 40 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 18% dvs 80 istället för 94 km/h

Det är alltså ohyggligt mycket farligare att köra några km/h över skyltad hastigt än att följa skyltad hastighet med friktionsdäck på sommaren. Det är alltså mycket enkelt att kompensera för däcken dåliga grepp med att köra lite långsammare. Vill man inte slå av lite på tempot så bör man alltså inte köra med friktionsdäcken på sommaren.

Folk har en övertro på att bra/dåliga prestanda inverkar massor på säkerheten, men rörelseenergi, krockvåld och bromssträcka är ju proportionell mot hastigheten i kvadrat. Och effektbehovet med hastigheten i kubik.

Därför stannar t.o.m en gammal rostig Fiat snabbare/kortare än en Ferrari om Fiaten bara kör några km/h långsammare än Ferrarin.

Tråkigt son fan men sant ändå ... man kan inte ändra på fysikens lagar.
VolvoB20 skrev:Därför stannar t.o.m en gammal rostig Fiat snabbare/kortare än en Ferrari om Fiaten bara kör några km/h långsammare än Ferrarin.
Sen spelar ju den totala massan in också. Den där lättade(i form av rost :D) fiaten väger säkert mindre än ferrarin också, har betydligt sämre streamlina'd form(=högre luftmotstånd, som faktiskt hjälper till vid inbromsning, nu för tiden är det ju inte så ovanligt att superbilar har "flaps" som fälls upp vid hård inbromsning, just för att öka luftmotståndet) och allt annat som gör den allt annat än snabb :D precis raka motsattsen till en ferrari. :P
VolvoB20 skrev:
Spoiler »
Här kommer ditt svar ......

Om det skiljer 15 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 7% dvs 80 istället för 86 km/h
Om det skiljer 25 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 11% dvs 80 istället för 88 km/h
Om det skiljer 40 % i bromssträcka motsvarar det en hastighetssänkning på 18% dvs 80 istället för 94 km/h

Det är alltså ohyggligt mycket farligare att köra några km/h över skyltad hastigt än att följa skyltad hastighet med friktionsdäck på sommaren. Det är alltså mycket enkelt att kompensera för däcken dåliga grepp med att köra lite långsammare. Vill man inte slå av lite på tempot så bör man alltså inte köra med friktionsdäcken på sommaren.

Folk har en övertro på att bra/dåliga prestanda inverkar massor på säkerheten, men rörelseenergi, krockvåld och bromssträcka är ju proportionell mot hastigheten i kvadrat. Och effektbehovet med hastigheten i kubik.

Därför stannar t.o.m en gammal rostig Fiat snabbare/kortare än en Ferrari om Fiaten bara kör några km/h långsammare än Ferrarin.

Tråkigt son fan men sant ändå ... man kan inte ändra på fysikens lagar.
Förstår hur du tänker men ändå inte...
Med denna logiken, kompensera mha lägre hastighet, så bygger det på att bilen med friktionsdäck i varje given situation alltid kör långsammare för att kompensera för längre bromssträcka.
Klart att det är möjligt att alltid köra 18% långsammare än övrig trafik men det tror jag endast fungerar i teorin. I praktiken tror jag inte det är genomförbart. Och garanterat är det inte fallet för majoriteten av de som kör med friktionsdäck på sommaren som jag inte tror kompenserar någonting för att de har sämre grepp/längre bromssträcka. Och det är där problemet är, i praktiken, inte i teorin.

Om alla håller hastigheten efter förutsättningarna och inkluderar alla tänkbara situationer skulle vi inte ha några olyckor alls. Men det är också en teori som inte fungerar i verkligheten.
av rid54
Det brukar ju heta, att man inte kan skylla en olycka på "halkan" eller liknande, dvs den faktiska orsaken till att nåt inträffar är inte en statisk (känd) parameter. En olycka är slutresultatet av ett förlopp, där nåt har gått snett. När det är dags för däckens friktion att spela en viktig roll, har olyckan ju nästan redan hänt - den kan inte bero på däcken (så länge de inte exploderar spontant...). Om man tittar på hur det går till på infarterna till Stockholm får man en rätt god bild av varför det nästan dagligen berättas om sammanstötningar. Oväntade, oplanerade, ointelligenta manövrer orsakar en mängd tillbud. Några blir olyckor. Oavsett däck, skulle jag tro. Tyvärr är det inte möjligt att få tag i ordentliga uterdningar över specifika fall, dvs där man kan få en riktig händelsebeskrivning (inkl "förspel") av olyckor, det skulle vara intressant. Att bygga argument bara på statistik funkar ju kanske för att förorda generella åtgärder, men statistik kan inte användas på det individuella planet, dvs man kan inte säga, att en individ som använder friktionsdäck på sommaren är oaktsam eller liknande. Jag håller med om att det kan vara olämpligt att marknadsföra sådana däck som "året-runt-däck", men en förare som anpassar körningen är inte en trafikfara mer än nån annan.
intruder1400 skrev:Tycker väl det är dags att ni ger !
Med handen på hjärtat så är man noga med bromssträckan så ska man byta skivor o belägg .
Finns mycke bättre delar vs original delarna
Behöver inte ens vara bättre delar för att det ska bli skillnad. Redan fräscha delar gör stor skillnad.
Jag skulle hävda tvärtom mot vad VolvoB20 säger.. Alltså att däck oftast är viktigare än hastighet. Speciellt för oss som ofta kör i trafik där just bilen framför bestämmer hur fort det går. Har man sämre däck i de tillfällena och vill följa med trafiken och inte ligga i dom där 7-11% under den framför i alla lägen måste man ALLTID tänka på att hålla bra mycket större avstånd än alla andra. Lycka till med det i Stockholmstrafiken.. Så fort nån kör in i luckan måste du sakta in o ta ut nytt säkerhetsavstånd. För om det väl tar tvärstopp framför har du kanske 20-40m längre bromssträcka än bilen framför om det går i "normal" fart på kringlederna kring stan.
Jag håller med dig joel80 om att det är viktigt med bra och rätt däck, men om man läser VTI's undersökning så finns det en mening som ändå är intressant
Sammantaget visar studien att de absoluta skillnaderna i risk mellan sommardäck och vinterdäck i de flesta studerade scenarion är relativt små. Minst skillnader visar studien på i frontalkollisioner medan större skillnader ses för bakändeskollisioner och fotgängarolyckor.
Skillnaden finns men den är inte så stor som vissa vill göra gällande.
SBergdahl skrev:
intruder1400 skrev:Tycker väl det är dags att ni ger !
Med handen på hjärtat så är man noga med bromssträckan så ska man byta skivor o belägg .
Finns mycke bättre delar vs original delarna
Behöver inte ens vara bättre delar för att det ska bli skillnad. Redan fräscha delar gör stor skillnad.
Kvaliteten på bromsskivor och belägg påverkar inte bromssträckan alls, så länge de är hela (dvs typ så länge bilen är godkänd på besiktningen). Det är friktionen mellan däck och väg som avgör.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]