Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
#772874
Hade onekligen varit skoj om US of A hade infört lag om obligatoriskt positionsljus bak även dagtid.
av llesrof
#772882
Upplyst skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:Volvo hade nog gjort bilar i klass med fiat om de inte hade tagit inspiration av jänkarna, en volvo 960 (sista riktiga volvon) är så nära en amerikansk europabil man kan komma... :wink:
Du verkar inte vara seriös så det är ju bara slöseri med tid och energi att diskutera vidare med dig. Lägger hellre den tiden på något mer intressant, till exempel på att kolla när färgen på min nymålade kryddhylla tirkat.
av S.t.r.a.n.D
#772893
llesrof skrev:
Upplyst skrev:Volvo hade nog gjort bilar i klass med fiat om de inte hade tagit inspiration av jänkarna, en volvo 960 (sista riktiga volvon) är så nära en amerikansk europabil man kan komma... :wink:
Du verkar inte vara seriös så det är ju bara slöseri med tid och energi att diskutera vidare med dig. Lägger hellre den tiden på något mer intressant, till exempel på att kolla när färgen på min nymålade kryddhylla tirkat.
Tänker samma varje gång jag läser tråden att det är lönlöst men kan inte låta bli...

En sak är då j'****t säkert. Skulle aldrig i min värld skaffa något för att hylla det landet. Sen vet jag inte hur du tänker om du seriöst tror att nån skaffar usa-blinkers för att hylla ett land, det är faktiskt lite komiskt. Har du kanske tänkt på att man kan tycka att det är snyggt? Sen att det råkar kallas usa-blinkers är ju en synd i sig.
Men du kan lugna ner dig, den bilen på bilden är såld för många år sedan och jag har inte sånt på min nuvarande. Har bara inte brytt mig om att byta profilbild.
av Upplyst
#772895
S.t.r.a.n.D skrev:
llesrof skrev:
Upplyst skrev:Volvo hade nog gjort bilar i klass med fiat om de inte hade tagit inspiration av jänkarna, en volvo 960 (sista riktiga volvon) är så nära en amerikansk europabil man kan komma... :wink:
Du verkar inte vara seriös så det är ju bara slöseri med tid och energi att diskutera vidare med dig. Lägger hellre den tiden på något mer intressant, till exempel på att kolla när färgen på min nymålade kryddhylla tirkat.
Tänker samma varje gång jag läser tråden att det är lönlöst men kan inte låta bli...

En sak är då j'****t säkert. Skulle aldrig i min värld skaffa något för att hylla det landet. Sen vet jag inte hur du tänker om du seriöst tror att nån skaffar usa-blinkers för att hylla ett land, det är faktiskt lite komiskt. Har du kanske tänkt på att man kan tycka att det är snyggt? Sen att det råkar kallas usa-blinkers är ju en synd i sig.
Men du kan lugna ner dig, den bilen på bilden är såld för många år sedan och jag har inte sånt på min nuvarande. Har bara inte brytt mig om att byta profilbild.
Det kallas USA-bilnkers just för att det följer USA's belysningsstandard enligt FMVSS108. de är nämligen såpass smarta i det landet att de kombinerar belysningsfunktioner för att spara på glödlampor och lykthus :-)-)
av Upplyst
#772898
2444ever skrev:Hade onekligen varit skoj om US of A hade infört lag om obligatoriskt positionsljus bak även dagtid.
kommer inte ske, eftersom de inte stiftar lagar "ifall att" utan istället bara lagstiftar om det som verkligen behövs och gör nytta, och så gillar dom inte att krångla till saker mer än nödvändigt...
men OM det nu hade varit så, så hade jag övervägt att ändra min ståndpunkt i frågan ;) Over'n out!
av Amarace
#772908
Upplyst skrev:Det kallas USA-bilnkers just för att det följer USA's belysningsstandard enligt FMVSS108. de är nämligen såpass smarta i det landet att de kombinerar belysningsfunktioner för att spara på glödlampor och lykthus :-)-)
OM vi nu ska spinna lite på det, du tycker det är bra att parkeringsljuset fram är orange, och precis samma lampa som är parkering börjar blinka när man använder blinkers? Kan inte se nåt positivt alls i det (precis som bak på äldre jänkare, heldumt, Volvo kom på att det var dumt redan med årsmodell 58, testat endast ett år)
av S.t.r.a.n.D
#772930
Upplyst skrev: Det kallas USA-bilnkers just för att det följer USA's belysningsstandard enligt FMVSS108. de är nämligen såpass smarta i det landet att de kombinerar belysningsfunktioner för att spara på glödlampor och lykthus :-)-)
Men ge upp nu. Tidigare har du ju skrivit att det är så himla bra med släckta bakljus för då är det så mycket lättare att se bl.a blinkers. Nu helt plötsligt är det så himla smart att dela blinkerslampa med positionsljuset? Dubbla budskap kanske? Det har ju ingen betydelse att det är fram, det är lika viktigt att synas tydligt och vad man har för avsikter framifrån.
Användarvisningsbild
av Camel
#772953
Vad gäller belysning på alla världens bilar kan man förenklat säga att ett regelverk gäller för Nordamerika och ett annat regelverk gäller för resten av världen. I princip alla andra länder arbetar för att samordna sina regelverk under UN med ECE som bas. Det betyder att världens bilproducenter måste ha belysningsalternativ för två olika marknadsområden: Nordamerika resp. resten av världen. Då ECE föreskriver assymmetriskt halvljus tillkommer även varianten höger- resp. vänstertrafik.

Att US skulle ha haft (eller skulle ha) ett enklare och bättre regelverk på bilbelysningsområdet stämmer föga. Man har blandat och gett friskt genom åren. Man höll envist fast med en konstruktion från 40-talet av strålkastare där lampan var en integrerad del som inte gick att byta ut (sk. sealed beam). Dessa var kvar i föreskrifterna fram till början av 80-talet! Då hade merparten av bilarna i europa haft halogenlampor H4 med assymmetriskt halvljus i ett decennium. Det är fortfarande diskussion om vilken princip som är bäst för halvljuset mellan US och resten av världen. Teknikutvecklingen går dock så fort inom området att man säkert kan enas kring de nya lösningar med automatisk anpassning av ljusbilden som finns framme utan att någon part förlorar i prestige.

Man tillåter i US t.ex. fortfarande röda blinkers bak med dålig kontrast mot bakljus/bromsljus. Länge användes dessutom samma lampor (och därmed belysningsfält) för bromsljus resp. bakblinkers: dvs. om man bromsade och blinkade samtidigt så lyste bromsljus med fast sken på ena sidan och blinkade på den andra. Ökad kontrast? Delade meningar råder. ECE föreskriver orange blinkers både bak och fram. Dessutom är kravet på belysningsvinklar strängare, dvs. bättre synbarhet i korsningar etc.

Vad gäller DRL så är min uppfattning helt klar. Separata DRL fram är bra. Onödigt att köra med halvljuset med ganska kraftig energiförbrukning samt livslängdsproblem på lamporna som följd. MEN givetvis SKA bakljusen lysa samtidigt! På bilar med vanliga glödlampor blir energiförbrukningen ändå ganska liten. På bilar med LED i bakljusen blir energiförbrukningen fullständigt acceptabel. Allt snack om att det skulle bli dålig kontrast mot t.ex. bromsljusen på dagen är rent ut sagt löjligt när man jämför kontrastskillnaden mellan en bil med nedsläckta bakljus sedd bakifrån mot en någon mörk bakgrund (t.ex. skogsparti) i motljus. En mycket vanlig situation på de svenska vägarna i skogslänen. Det finns många andra situationer med skiftande ljusförhållanden (t.ex. lång skymningstid) där tända bakljus medför ökad synlighet. Att man föreskriver DRL på dagen generellt inom EU är bra och det är en konsekvens av ett omfattande trafiksäkerhetsarbete där de nordiska länderna var förebild. Men det är en ren skrivbordsprodukt att föreskrifterna inte innefattar att även bakljusen ska vara tända. De som tog fram föreskrifterna påtalade den ökade energiförbrukningen som ett starkt vägande skäl att inte tända bakljusen. Snacka om verklighetsfrånvaro. Framförallt är energiförbrukningsdiskussionen löjlig med tanke på teknikutvecklingen med LED. Tända bakljus på dagen behövs på våra breddgrader. Alla EU:s medborgare lever inte i de sydliga länderna...

Vissa påstår att om man inför krav på tända baklampor så uppstår handelshinder pga krångligare ombyggnad av fordon med modernt elsystem. Då vill jag tydligt säga detta: Det har ALDRIG funnits så bra förutsättningar att ändra detta som nu på dagens bilar med datoriserat elsystem.

Förr i tiden fick man ändra ledningar med inkopplingar av reläer och ibland även dioder. Det var dock förhållandevis enkelt både för verkstäder och hemmapularen att fixa även om biltillverkaren inte tillhandahäll färdiga ombyggnadssatser. I dagens bilar är allt i princip redan färdigkopplat. Inget ändring av hårdvaran till bakljusen behöver ändras om man vill ha dessa tända även på dagen. Endast några programrader i bilens datoriserade system krävs för att erhålla önskad funktion. MEN biltillverkarna tillhandahåller inte dessa programtillägg. Och verkstaden eller hemmapularen kan inte fixa detta själva på samma enkla vis som förr.

Min åsikt är att kräva av biltillverkarna att programtillägg ska laddas in i bilarna vid nästa uppgradering vid service. OM man nu inte vill ändra själva lagstiftningen så att alla inom EU ska ha bakljusen tända på dagen kan man ju åtminstone se till att programtillägget dessutom innehåller möjligheten för bilägaren att via menysystemet själv aktivera bakljusen så att de tänds atumatiskt ihop med DRL i de länder där det verkligen behövs. Ingen skulle kunna skylla på handelshinder.

I mitt fall skulle jag välja att ha bakljusen tända ihop med DRL. Oavsett om det är tillåtet eller inte. Och om så behövs får jag väl modifiera bilen själv efter nästa bilbyte. Men det är ju jag det. Och jag har inte US som förebild...
Användarvisningsbild
av erikn
#773021
kan inte mer än hålla med jag också.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 57

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]