Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ateist75
greeeken skrev:vart går du för att kalibera saker o ting
Sorry, missade din post men du verkar ha hittat det själv :)
Användarvisningsbild
av greeeken
Ingen fara.
Det tog ett tag men man lär sig programet snabbt,
Fast ja vettefan om det alltid har rätt.
VIDA påstår att ja har fel på DDM , jak ska tydligen inte kunna justera elspeglar o få ner rutan, fast det kan ja ju. Samma felkod får ja med PPC.
Sen gjorde ja nått självtest på ETM o då fick ja fram att den har en programvara som inte är godkänd
Användarvisningsbild
av Mabuse
Hur mycket parametrar i motorstyrningen går att ändra?

Anledningen till att jag frågar är att jag vet att i VAG-bilarnas motsvarighet till DICE(?) har man ganska stora möjligheter... En kille ful-etanol konverterade sin bil genom att ställa om larmgränserna till Long Term Fuel Trim så att den blev tillräckligt stor för att inte larma när man körde på 100% E85.
Har man möjligheter att gå in och justera kallstartsanrikning, och tändförställning med DICE?
Användarvisningsbild
av greeeken
Mabuse skrev:Hur mycket parametrar i motorstyrningen går att ändra?

Anledningen till att jag frågar är att jag vet att i VAG-bilarnas motsvarighet till DICE(?) har man ganska stora möjligheter... En kille ful-etanol konverterade sin bil genom att ställa om larmgränserna till Long Term Fuel Trim så att den blev tillräckligt stor för att inte larma när man körde på 100% E85.
Har man möjligheter att gå in och justera kallstartsanrikning, och tändförställning med DICE?

Hej.
Jag tror inte vi har dessa möjligheter. Inte med VIDA iallafall vad jag vet. ( Inte alls säker nu )
av m2c
Jag var själv inne och letade efter sådana inställningar, men allt jag hittade var att nolla adapteringen. Vi får hoppas de lägger till sådana funktioner i kommande versioner.
av Willis
Vilka möjligheter finns med denna DiCE kopian och VIDA?
Är det möjligt att aktivera diverse inställningar som är inaktiva som t.ex. equalizer i HU-850 för MY08? Eller kanske automatiskt låsning av dörrar vid färd och massa andra saker som finns gömda vad det nu kan vara?

Kort och gott kan vi göra allt?
Användarvisningsbild
av Funk
Med risk för att sticka ut hakan... Ni kan inte göra något! Det är inte som i VAG-bilar att det finns en massa funktioner i bilarna som man kan slå av och på via mjukvaran, på Volvo byter/uppdaterar man mjukvara till funktioner och noder. Och eftersom ni inte kan få ned mjukvaran från Volvos server så går det inte att göra speciellt mycket.

/Thomas
av Willis
Funk skrev:Med risk för att sticka ut hakan... Ni kan inte göra något! Det är inte som i VAG-bilar att det finns en massa funktioner i bilarna som man kan slå av och på via mjukvaran, på Volvo byter/uppdaterar man mjukvara till funktioner och noder. Och eftersom ni inte kan få ned mjukvaran från Volvos server så går det inte att göra speciellt mycket.

/Thomas
Ok, det var synd :(
Men vad kan man göra annars om vi bortser mjukvara? :)
Användarvisningsbild
av Funk
Läsa av felkoder och mätvärden i realtid. Kanske ställa vissa grejor i serviceläge, som t.ex elhandbromsen på nyare vagnar. Utan att vara helt säkert så tror jag nog att det ungefär är det som går att göra..

/Thmas
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 241

Så frågar du mig så skulle jag […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]

Visa din semesterbil(d)