Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:Generalisera, ok jag kan bara se till den uppfattning jag får i den miljö och de sällskap jag befinner mig i.
Och jag hävdar bestämt att få väljer att ingripa speciellt kraftfullt ens om det är en bekant som tänker köra på fyllan.
Jag har tyvärr fegat ur då jag vid de tillfällen jag försökt ingripa vid misstänkt rattfylla, då jag av övriga setts som konstigare än den som väljer att köra påverkad.
De gånger jag ringt polisen, har jag också ignorerats. Ok om de inte har någon bil tillgänglig, men ett visst intresse borde ändock finnas.
Dom gånger du behöver ingripa, rör detsig inte om ALKOISTER, då är det bara alkohålpoverkade personer.

en alkolist, döljer sitt missbruk & är uppfiningsrik för att kuna döljadet & dricka lite på dagarna. dessa personer märker man inte... (det är inga A-lagare vi pratar om)
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:Fartkameraskåpen skulle ge polisen mer tid att kontrollera annat i trafiken sades det.
Det vet vi ju idag hur det slutade, när såg du en polis i trafiken senast?

det är ingen lag på att företag ska ha alkolås.
så om vi ser det till vad det är idag. om ditt företag instalerar alkolås, nämn en anledning till att vägra!

När jag såg en polis senast, jag ser dom varje dag. men jag vet ju inte var dom är påväg.
jag vart stoppad i blåskontrol förr förra veckan, det var på morgonen o dom stoppa många bilar, togg 4-5 i rad o lät dom blåsa, sen in med ett nytt gäng.
jag var nykter, men hade inte körkort medmig :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:Alkolås är bara början, det kommer snart att ta minst 30 minuter att starta bilen. Innan du kommer iväg ska du göra följande.

-Blåsa i ett rör så du inte har alkohol i kroppen.
-Pissa i en tratt så du inte har tex canabis o kroppen.
-Skita i en burk så du inte har ätit andra droger i går.
-Sticka dig på en nål så du inte har centralstimulernade i blodet.
-Göra reaktionsprov så du inte är för trött för att köra.
-Göra DNA prov så bilen inte är stulen utan du är ägaren.

Detta kommer att minska bilismen med 90%
om det nu är denna prosedur man måste göra för att starte ett pendeltåg, så är detvär det!

ingen har påstått att du ska göra det på din privata bil !!!
av krippa
Jag tror fortfarande att integritetsbiten kan vara det svåra att överbrygga. Det gäller att arbetsgivaren inte använder alkolåsen till något annat än att se till att bilen inte kan köras.

En extrem tanke är att arbetsgivaren inte ens får ta del av eventuella loggar eller ens får veta att alkolåset hindrat bilen från att köras. I stället skulle man kunna tänka sig att enbart företagsläkaren får läsa loggar och att det endast tas upp i samband med den årliga hälsokontrollen. Försöker någon manipulera alkolåset så måste naturligtvis något göras, men det är en annan sak.

Om alkolåsets syfte är att hindra bilen från att framföras av alkoholpåverkade personer så tycker jag att man ska fokusera enbart på detta och inte använda utrustningen varken till att spåra upp alkolister eller kontrollera de anställdas lunchraster "bara för att det går".
av anp
CarMan skrev:
anp skrev:Generalisera, ok jag kan bara se till den uppfattning jag får i den miljö och de sällskap jag befinner mig i.
Och jag hävdar bestämt att få väljer att ingripa speciellt kraftfullt ens om det är en bekant som tänker köra på fyllan.
Jag har tyvärr fegat ur då jag vid de tillfällen jag försökt ingripa vid misstänkt rattfylla, då jag av övriga setts som konstigare än den som väljer att köra påverkad.
De gånger jag ringt polisen, har jag också ignorerats. Ok om de inte har någon bil tillgänglig, men ett visst intresse borde ändock finnas.
Dom gånger du behöver ingripa, rör detsig inte om ALKOISTER, då är det bara alkohålpoverkade personer.

en alkolist, döljer sitt missbruk & är uppfiningsrik för att kuna döljadet & dricka lite på dagarna. dessa personer märker man inte... (det är inga A-lagare vi pratar om)
Finns det någon statistik på att majoriteten av de som tas för rattfylla, faktiskt är alkoholister?
Jag vill tro att de flesta inte har så allvarliga problem med alkoholen att de kan klassas som alkoholister.
av anp
CarMan skrev:I denna tråd diskuterar vi inte allmänt alkolås, snälla gör det iannan tråd.
alkolås i faöretag sbiler på företagens initsjativ har inget med grundproblemet att göra, det är inte istället för att bota alkolism

det du skriver är att man ska strunt helt i alkols för att det finns en liten liten risk att en skolbus kan bli påkörd av en alkolist (så det är lika bra att låta förarna på skolbusarna vara alkohålpåvekade)
Så ett samhällsproblem med en ökad alkoholkonsumtion, har inget att göra med att företag idag väljer att installera alkolås?
Att montera ett alkolås är att undvika grundproblemet, vilket ändå kommer att slå tillbaka på företaget den dag alkolåset registrera en påverkad förare. För då måste de ha en handlingsplan redo för att hjälpa den som stoppats av alkolåset.
Eller kommer denne bara att sägas upp, rakt av? Och hur löses alkoholproblemet då?

Det mest preventiva måste ju vara att ta tag i problemet direkt, istället för att vänta på att en bil skall larma för alkoholproblem.

Och varför skulle faran ligga enbart i trafiken? i yrkeslivet finns det väl många andra farliga situationer som en påverkad kan vara verksam i?
av krippa
Man kanske inte behöver försöka lösa samhällsproblemen med alkolåsen. Man kanske kan nöja sig med det faktum att just den här bilen med alkolås kan inte framföras av en alkoholpåverkad person, varken mer eller mindre. Det räcker ganska långt tycker jag.

Man bör försöka sära på detta och andra eventuella åtgärder som bör användas för att förebygga alkoholism, upptäcka det och avhjälpa det.

Om sen somliga arbetsgivare tolkar deras införandet av alkolås som deras bidrag till arbetet mot alkoholism så får man försöka övertyga de om att så inte är fallet.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
CarMan skrev:I denna tråd diskuterar vi inte allmänt alkolås, snälla gör det iannan tråd.
alkolås i faöretag sbiler på företagens initsjativ har inget med grundproblemet att göra, det är inte istället för att bota alkolism

det du skriver är att man ska strunt helt i alkols för att det finns en liten liten risk att en skolbus kan bli påkörd av en alkolist (så det är lika bra att låta förarna på skolbusarna vara alkohålpåvekade)
Så ett samhällsproblem med en ökad alkoholkonsumtion, har inget att göra med att företag idag väljer att installera alkolås?
Att montera ett alkolås är att undvika grundproblemet, vilket ändå kommer att slå tillbaka på företaget den dag alkolåset registrera en påverkad förare. För då måste de ha en handlingsplan redo för att hjälpa den som stoppats av alkolåset.
Eller kommer denne bara att sägas upp, rakt av? Och hur löses alkoholproblemet då?

Det mest preventiva måste ju vara att ta tag i problemet direkt, istället för att vänta på att en bil skall larma för alkoholproblem.

Och varför skulle faran ligga enbart i trafiken? i yrkeslivet finns det väl många andra farliga situationer som en påverkad kan vara verksam i?
Som företag måste du tahand om personalen & får INTE sparka nån för att som har alkoholprobelm, så det behöver du inte vara rädd för.
Alklås kan ju var ett sätt att hitta som som har problem, så dom kan få hjälp.

Ja vist finns det mpnga farlga sitrationer i yrket (men här pratar vi ju om dom som är i trafiken i sitt yrke) tågförare, buss förare m.m. (schansen att skada nån nr dom är itrafiken är större, än när dom städar ur bussen efter körningen)

sen så finns det inget som hindrar att sätta et alkolås på en träsvarv om man nu vill det.
Användarvisningsbild
av Bosa
anp skrev:Så ett samhällsproblem med en ökad alkoholkonsumtion, har inget att göra med att företag idag väljer att installera alkolås?
Nu var väl inte alkolås i företagsfordon tänkta att lösa några samhällsproblem heller? Företag med fordon i trafiken har väl ett ansvar att skydda sina resenärer och andra trafikanter, då är väl alkolås ett enkelt och bra sätt.

Att få den utopi där ingen kör alkoholpåverkad och om någon skulle få för sig det så kommer ett helt gäng med människor för att stoppa denne kommer inte att ske. Det kommer fortsättningsvis att finnas element inom trafiken som helt enkelt skiter i lagar och förordningar, det kommer även finnas de som sätter sig bakom ratten dagen efter i tron att det är safe precis som det kommer finnas de som inte säger ifrån. Som sagt, det samhället du och många andra(inklusive mig) eftersöker är jag tyvärr ganska övertygad om att vi inte kommer uppnå.
anp skrev: Att montera ett alkolås är att undvika grundproblemet, vilket ändå kommer att slå tillbaka på företaget den dag alkolåset registrera en påverkad förare. För då måste de ha en handlingsplan redo för att hjälpa den som stoppats av alkolåset.
Om ett alkolås är att undvika grundproblemet så är väl fler poliser ute i trafiken samma undvikande? Det är ju inte heller att ta tag i grundproblemet och om någon har en lösning för att få alla i samhället att ta ansvar så kommer den personen att få avnjuta gåslever på en nobelmiddag.
Slå tillbaka på företaget att behöva rehabilitera en som har alkoholproblem måste vara lite tokigt formulerat eller så missförstår jag hej vilt. Du kan väl inte mena att det är en nackdel att ett företag kan få chansen att, via rehab, få någon på rätt spår?
Ett företag sparkar inte en person om de har alkoholproblem, de är väl till och med skyldiga att rehabilitera. De företag som installerar alkolås lär ju inte vara ovetande om att de kan få rehabilitera någon. Samtidigt är rehab en liten kostnad mot vad en skandal på löpet till Aftonbladet med en full förare kan vara för ett företag.
anp skrev: Det mest preventiva måste ju vara att ta tag i problemet direkt, istället för att vänta på att en bil skall larma för alkoholproblem.
Hur vet man vem och när man ska ta tag i ett problem som personen inte ger sken av att ha?
anp skrev: Och varför skulle faran ligga enbart i trafiken? i yrkeslivet finns det väl många andra farliga situationer som en påverkad kan vara verksam i?
Återigen, de företag som verkar inom trafiken har ett ansvar gentemot sina resenärer samt medtrafikanter. Om nu en person är påverkad och fastnar i svarven så är det han/hon som råkar illa ut. Om samma person hade kört skolbussen på morgonen och kört av vägen är det ju lite fler som är i fara.

Jag har svårt att se det farliga i att på ett enkelt sätt se till så att utövare inom yrkestrafiken kör nyktra. Varför kan företagen inte få använda alkolås och kanske till och med på köpet rädda både oskyldiga samt den som har problem?

Du har ju sunda värderingar, håller med om att ansvar för sig själv och andra borde vara bättre men när samhället ser ut som det gör och det inte går att i en handvändning få ordning på det så måste väl ändå såna här förebyggande åtgärder vara bra. Jag menar om det kan rädda liv så har jag svårt att se det dåliga med det.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Ja, grundproblemet är väl att det finns alkohol? Det finns det ju inget man kan göra åt. Alla andra åtgärder kan ses som att "undvika" grundproblemet. Jag tycker alkolås är ett bra sätt, men de flesta som kör påverkade har antagligen inte så stora problem, det räcker att de kör några gånger för att det ska smälla.. Vilket kan undvikas delvis genom att montera alkolås. Sedan att det är företagsbilar osv, och frågan hur stort problemet är, i dont know.
Precis som ovanstående säger så är väl allt polisarbete i så fall "undvikande", de agerar efter att någon begått ett brott. Kan ju förebygga också givetvis.
Men att montera alkolås i dömda rattfylleristers bilar, tycker jag låter vettigt. Är ju dock inte så insatt, vad finns det för nackdelar? Personerna i fråga borde kanske egentligen inte ha körkort - men det hindrar ju inte dem från att sätta sig i bilen och köra ändå..
Vi måste ju ändå göra det bästa av situationen - inse att problemen finns och inte blunda och tro att det kommer gå bra. Problemen är väl till och med större än någonsin - men var och hur ska man agera för att komma på rätt köl? Det är i alla fall inte bilindustrins fel, så mycket är säkert. De har ju gjort allt de kunnat, sätta in krockkuddar och krockgardiner överallt och allt det andra ni känner till..
Vad bilindustrin nu kan göra är att montera alkolås, men vad hjälper det nu i "efterhand", man kan ju inte montera de "retroaktivt" i alla bilar som finns idag, hur skulle det se ut? Och vem som vet att han kör påverkad ibland kommer köpa en bil med alkolås när det finns utan? Nej, jag tror mer på det frivilliga, även om det kommer ta lång tid.
Nu handlade ju tråden om företagsbilar, så låt oss kanske återvända dit..
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]