Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tomas88 skrev:Det som jag inte gillar med biltema är deras rekomendationstabeller. Till min bil (S40 -01) så är dessa tabeller inte alltid helt korrekta med årsmodeller osv.
Deras delar har jag däremot aldrig haft problem med om man väl får rätt.
Det är väl oftast så som gnället börjar.. Kunden har inte en susning om vad han ska ha. Han tittar i en tabell. Tabellen är skräp. Han tar den delen som rekommenderas.. ELLER så tar han en del som det *kan vara* inte heller det ovanligt. När det sen inte passar så är det naturligtvis försäljningsställets fel.

I söndags var jag vid disken för att handla lite saker. Två arga män stod där med torkare i handen. Torkarna var av sorten med rainx på. Den ena mannen intog en riktigt irriterad position och sa överlägset att sån jävla skit som dom här torkarna (o viftade med torkarna) skulle minsann såna som han stoppa upp i röven på alla rödklädda som sålde biltemaskit. Killen bakom disken sa inget.. han samlade sej o frågade vad som var felet? mannen viftade nu febrilt med torkarparet och basuneradet ut att skiten skrapade på rutan och inte gjorde rent. Maken till skit minsann..
Killen tar emot torkarna granskar dom lite grand, tittar på kunden och säger.. Jag får anta att du tog bort plastskydden? För dom sitter ju kvar här?
Nu nästan skrek han: VILKA JÄVLA PLASTSKYDD!!
Killen bakom disken petar bort ena skyddet för att visa då..
NU minsann ska mannen ha pengarna tillbaka för visst var det fel på torkarna minsann. Man nummer två (som väntade) han liksom smög bort med sina torkare och gick ut igen..
Hur det gick dom emellan vet jag inte men det visar ju hur långt det tänks ibland.
För när storyn går vidare bland vänner och bekanta.. Vilken typ dras? Att han glömt plastskyddet eller att biltema har skittorkare?..
Användarvisningsbild
av cybermunk
Det där med småskydd som ingen tänker på om man inte läser det som står på förpackningen har jag varit med om hos en konkurrent till b-tema nämnligen Jula hade praktik där och en gubbe frågade lite om ett par torkarblad och jag va osäker på som så jag tog förpackningen och läste bakpå dom, och sa sen vad det stod där till gubben. han började gasta och låta illa och jag sa att klaga inte på mig utan på tillverkaren av bladen som jag för den delen inte vet vilka det är. Julas egna torkare dom hade för någe år sen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen med torkarbladen.

Ett exempel på problemet med rekomendationstabellerna är denna tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... luftfilter
Jag visste exakt vad jag skulle ha men tabellen var felaktig och i detta fallet skiljde det kanske bara 5 mm i storlek på filtret. Nu var det inga problem att byta och det var lätt att få kontakt med kundtjänst via mail.
Men jag är beredd att ta lite såna här problem mot att delarna bara kostar hälften mot Volvos.
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag håller med dig Tomas ,jag köper det mesta hos Biltema och det funkar bra men ibland stämmer inte art.nr. mot gällande bil.
Användarvisningsbild
av isak
hej.
bryter in!
köpte luft- ock kupefilter till min d5a 03 100% fel.
orkar inte hålla på med dem på feltema okompetent personal lät dem gå och hämta eft- reg nr, när jag skulle lämna tillbaka för att jämföra mitt returgods.
sen tog jag fram mina utbytta skitiga filter så mannen fick jämföra? han bara ruskade på huvudet! inga kontanter tillbaka. skall dras med detta förbannade TILLGODOKVITTO, som jag kommer att nöta ut i libran? är medveten om att det kan skilja i olika städer, tar nog lång tid innan jag sätter foten där, och definitivt inga bildelar!
isak
av *pettson*
Känner nog isak att du ska nog ha ett tillgodokvitto. Och du ska nog inte handla några bildelar överhuvudtaget själv. För biltema har ju SJÄLVPLOCK ändå. Även om en tabell visar åt helv. Så är det DITT ansvar att köpa eller inte köpa, du gör ett beslut. Du kommer inte ifrån detta. Det är ytterst sorgligt att det visar totalt fel, så ska det naturligtvis inte vara, det gäller alla ställen, utan att försvara biltema så ..naturligtvis tog du fram ditt kvitto som du i rimlig tid enligt köpvillkoren när du kom med delarna? Isåfall gick du ett steg högre och undrade med butikschefen VARFÖR du inte fick pengarna tillbaka när du ändå stod där i tid med felaktiga delar och ett kvitto? inte tog du ett tillgodokvitto när du har 110% rätt?
Användarvisningsbild
av isak
hej pettson
håller med dig, pratade alldrig med någon but-ch- den biten får jag ta skulle du stå där och riva förpackningar för att hitta rätt filter? får väl hitta någon lösn- för mitt tillg-kvitto. får väl köpa spik o skruv elmateriel som jag bedömer de är duktiga på.
för övr- har dom mycket kritik från kunder vid butiken i fråga.
isak
av *pettson*
Kalla mej dum eller i övrigt tokig om du vill (du har inte gjort det :wink: ) men jag är sån att jag river faktiskt bland förpackningarna och jag anmärker som en idiot om jag inte hittar rätt saker under rätt namn/nr. Det jag gjorde sist var att jag skulle köpa en aggregatrem till en BMW. Den har rätt märkning på remmen och förpackningen. Remmen står klart och tydligt att den är 143cm lång i katalogen, remmen som ligger i förpackningen KANSKE är 80 cm om man har tur. Det enda jag ifrågasatte var om dom själva tyckte det var rimligt? Produkten utgick omedelbart. Dom säljer den inte mera med hänvisning till att den är totalt fellevererad ifrån leverantören. Tidigare har jag ifrågasatt hur man kunnat skriva att lambdasonderna fungerar 1992 och framåt med EN gjuten kontakt. 1992 har TVÅ kontakter på sin lambda. Man har snällt noterat och fört sakerna vidare, Förhoppningsvis tar dom hand om det också. Hittils visar katalogen fel, men kundtjänst ska ha rätt info då dom säljs därifrån.
Användarvisningsbild
av isak
hoppas inte du tog det så? är definitift inte min mening. du har förmodligen en bättre butik än vad jag kommer i åtnjutande av? de har helt klart attraktiva priser men det är väl inte meningen att man ska behöva bryta en sketen filterkartong med rätt nr på i butiken. man ser ialafall inte skillnad på 15-20 mm på filtret? en v70Nd5a är inte någon ovanlig bil detsamma gällde kupefiltret. kan vara en anledning till att det oftast är lång kö vid kundtjänstdisken och delade åsikter? alla kunder kan ju inte ha fel är min reflektion. är självplock på systemet också. (där har det alldrig blivit fel)
isak
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 19

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]