Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#67653
svante skrev:[
ford konkurerar ju inte med hemmapulare som bygger om sina bilar själva, dom konkurerar om kunderna på andra nya bilar & här gäller det att vara billigast!!!
kan det tänkas att även produktionskostnaderna är lägre på en ny motor...?..
vad skriver du?

"Volvos" flexiful motor är en modifierad bensinmotor. båda är i produktion & går att få i en V50 eller S40N

om nu flexiful motorn skulle vara billigare i tilverkning så skulla man väll bara tillverka den.
men ajg vet at den är dyrare att tilverka & att framtagningskostnaden är hög, när man utvecklar en motor.

det är tydligen svårt att akseptera att motorn faktiskt behöver vissa modifikationer
av Frigge
#67686
svante skrev:citat:
Ok, så du experimenterar med en 88 till ett värde av ..... kanske max 10-15 000 Kr. Ganska stor skillnad att göra det på en sådan bil jämfört med en som har en 04:a och tror blint på att det går lika bra att köra på Etanol, bara för att du gjort det i 3000 mil på en 88;a.
slut citat:

nu pratar du om vad jag ev. riskerar istf att beakta om det går eller inte.
eller menar du att det går bättre på en gammal jämfört med en ny.

Jag menar PRECIS det jag skrev ! Du riskerar minimala kostnader då din bil kanske är värd 10 -15000 kr. Det finns andra som går på detta skitsnack och fyller sina nya bilar med etanol och senare får problem som INGEN vill hjälpa dom med. Varför ? Jo därför att biltillverkaren avsäger sig ansvar för skador på motorn pga Etanol, samma sak med Försäkringsbolagen.

citat:
Som jag sagt tidigare, jag avråder andra att använda ett bränsle som Biltillverkaren avråder sina konsumenter att köra på.
-Varför gör dom det ?
slut citat:

DE VILL SÄLJA NYA BILAR I STÄLLET!!!!
OCH INTE TA ANSVAR FÖR ATT DET FAKTISKT GÅR.

vilket inte är samma sak som att det är farligt/omöjligt e.t.c.

samt att det är olagligt enligt SBP.


Ja, eller hur :roll:

citat:
-Varför tillverkar Ford en motor spec för Etanoldrift när det
enl Etanolforumets anhängare inte ens behövs ?
slut citat:
kan du inte förstå att de vill tuta i folk det su hävdar för att
det är en affärsidé att sälja nya miljöbilar..
citat:
-Varför inte använda en gammal beprövad motor
istället för att utveckla något nytt som kostar en enorm
summa pengar ?
slut citat:

samma svar.....


Samma svar :roll:

Om man kan tjäna pengar UTAN att vidareutveckla en motor så skulle man ju självklart göra det.
Är det den här dagisnivån på Etanolforumet så förstår jag att CarMan försvann därifrån

citat:
- Konstig tänkande hos ett företag som troligtvis gärna skulle rida på vågen av miljöbilar utan att det kostar dom något extra.
(Kanske ett besparings tips Till Ford Motor Company vore på sin plats)
slut citat:

samma svar...
varför skulle de öht bry sig om miljövågen om de inte tjänar pergar på det??
Men kära nån. Biltillverkarna skulle väl tjäna pengar på att INTE behöva vidareutveckla en motor för Etanoldrift om dom kunde använda en "gammal". Hur tänker du ?

Personligen skiter jag ju FULLSTÄNDIGT i om dom som kör på Etanol drabbas av haverier, det är ju inte min ekonomi det handlar om. Tycker bara det är otroligt jävla ruttet att tuta i folk att det är ofarligt att köra på Etanol. Det blir dessa människor hårt erfarna om när dom får en räkning på 20-30 000 kr för reparationer.

Tackar för mig en denna totalt urspårade tråden.
av svante
#67693
Frigge skrev:
svante skrev:citat:
Ok, så du experimenterar med en 88 till ett värde av ..... kanske max 10-15 000 Kr. Ganska stor skillnad att göra det på en sådan bil jämfört med en som har en 04:a och tror blint på att det går lika bra att köra på Etanol, bara för att du gjort det i 3000 mil på en 88;a.
slut citat:

nu pratar du om vad jag ev. riskerar istf att beakta om det går eller inte.
eller menar du att det går bättre på en gammal jämfört med en ny.

Jag menar PRECIS det jag skrev ! Du riskerar minimala kostnader då din bil kanske är värd 10 -15000 kr. Det finns andra som går på detta skitsnack och fyller sina nya bilar med etanol och senare får problem som INGEN vill hjälpa dom med. Varför ? Jo därför att biltillverkaren avsäger sig ansvar för skador på motorn pga Etanol, samma sak med Försäkringsbolagen.

citat:
Som jag sagt tidigare, jag avråder andra att använda ett bränsle som Biltillverkaren avråder sina konsumenter att köra på.
-Varför gör dom det ?
slut citat:

DE VILL SÄLJA NYA BILAR I STÄLLET!!!!
OCH INTE TA ANSVAR FÖR ATT DET FAKTISKT GÅR.

vilket inte är samma sak som att det är farligt/omöjligt e.t.c.

samt att det är olagligt enligt SBP.


Ja, eller hur :roll:

citat:
-Varför tillverkar Ford en motor spec för Etanoldrift när det
enl Etanolforumets anhängare inte ens behövs ?
slut citat:
kan du inte förstå att de vill tuta i folk det su hävdar för att
det är en affärsidé att sälja nya miljöbilar..
citat:
-Varför inte använda en gammal beprövad motor
istället för att utveckla något nytt som kostar en enorm
summa pengar ?
slut citat:

samma svar.....


Samma svar :roll:

Om man kan tjäna pengar UTAN att vidareutveckla en motor så skulle man ju självklart göra det.
Är det den här dagisnivån på Etanolforumet så förstår jag att CarMan försvann därifrån

citat:
- Konstig tänkande hos ett företag som troligtvis gärna skulle rida på vågen av miljöbilar utan att det kostar dom något extra.
(Kanske ett besparings tips Till Ford Motor Company vore på sin plats)
slut citat:

samma svar...
varför skulle de öht bry sig om miljövågen om de inte tjänar pergar på det??
Men kära nån. Biltillverkarna skulle väl tjäna pengar på att INTE behöva vidareutveckla en motor för Etanoldrift om dom kunde använda en "gammal". Hur tänker du ?

Personligen skiter jag ju FULLSTÄNDIGT i om dom som kör på Etanol drabbas av haverier, det är ju inte min ekonomi det handlar om. Tycker bara det är otroligt jävla ruttet att tuta i folk att det är ofarligt att köra på Etanol. Det blir dessa människor hårt erfarna om när dom får en räkning på 20-30 000 kr för reparationer.

Tackar för mig en denna totalt urspårade tråden.
NI har fått för er att de har en speciellt utvecklad etanolmotor...!....
och det är precis det de vill få er och alla att tro...
men jag och många fler köper inte det utan bevis!....
för att de står i medier och SÄGER det är INGET bevis....

motbeviset vilket är en av de syften med etanol.nu´s budskap,
är att, vilket jag har sagt tidigare, flera hundra konverterade bilar rullat många tusen mil UTAN de haverier som biltillverkarna påstår skulle bli resultatet.

och att ni insinuerar att det skulle förekomma skador på bilar som det tigs om och inte når forumet är helt befängt!!

tacka tusan för att den första som skrotar motorn skulle skriva där direkt och banna att han blivit lurad....

och visst har flera bilar slutat gå av en eller annan orsak och som till en början tros vara ett resultat av etanolkörning, men efter felsökning har felet INTE kunnat säkert härledas till skador p.g.a. hög koncentration av etanol i bränslet.

vad beträffar utveckling av nya motorer.....
om ingen kan bevisa att en bensinmotor tar kemisk skada av etanol, vem kan då säga att det är en motor är utvecklad helt för etanolkörning....?...
visst är den annorlunda kalibrerad vad gäller bränslestyrning/tändning, o.d. men det kan väl inte vara det som ni menar med att uveckla en motor...?..

o.k. de kan tuta i oss och alla att en viss flexifuelmotor ÄR utvecklad med hänsyn till etanoldrift, med helt andra material i ventiler, ventiltäningar, topplock, kolvar ja ALLT...

men till vilket syfte om en viss hemkonverterare kört 11000 mil på ren E85 med en bensinvolvo V70 och den går felfritt fortfarande...
UTAN att ventilerna tagit skada, UTAN att någon slang spruckit, UTAN att bränslepumpen stannat...o.s.v...

jo syftet är affärsidén, MILJÖ!!
om de bara kan få folk att tro att bensinbilar INTE går att konvertera så får de sälja MASSOR av etanolbilar, om folk vill köra på etanol.

fast i själva verket hade den nya bilmodellen i alla fall försetts med en nyutvecklad snål bensinmotor, om inte E85 varit på tapeten, och inte en nytillverkad B4B eller B16 vilka du tycker skulle vara en ekonomisk fördel att använda fortfarande...

det kanske de vore, men VEM skulle köpa en sådan bil...?....

och det är INTE riskfritt att köra sin bensinbil på ren E85 utan man måste konvertera den på rätt sätt..
men det handlar INTE om att byta material i motorn utan enbart om att se till att den får 40% mera bränsle under alla driftsförhållanden.

om du kan gräva upp NÅGON som förstört sin motor p.g.a. etanolen påstådda korrosiva egenskaper så tacka tusan för att jag och många fler E85 körare skulle se detta som ett varningens tecken...

men innan dessa fall har kommit till kännedom är den enda riktiga slutsatsen att etanol, oavsett koncentration är OFARLIGT för de material i en för bensin utvecklad bilmotor och som kommer i kontakt med bränslet.
DET bevisar hemkonverterarna med alla tusentals mil de kört.
Användarvisningsbild
av CarMan
#67699
Jag hoppas verkligen inte att vi ska bahöva upp visa massa motor haverier eller trasiga bränslepumper m.m. för att få dig "nöjd" det vore ju väldigt tråkigt för dom som drabbas.

själv så har jag ingen anledning att mistro det jag lärt mig.
av svante
#67761
CarMan skrev:Jag hoppas verkligen inte att vi ska bahöva upp visa massa motor haverier eller trasiga bränslepumper m.m. för att få dig "nöjd" det vore ju väldigt tråkigt för dom som drabbas.

själv så har jag ingen anledning att mistro det jag lärt mig.
nischen att konvertera sina bensinbilar till etanoldrift är så gammal att man nog nu kan säga att inga överraskningar väntar...

och nu är det få som gör det p.g.a. att det inte är någon ekonomisk vinst..
och vem vill vara miljömedveten om det är dyrare...

för mer ä ett år sedan sparade jag mer än motsvarande två st bränslepumpar per år i bränslekostnad...men det var då det...

och visst havererade pumpen direkt....
men...
den hade gått minst 20 000 mil...på bensin.
och den nya håller än, men bilen lär inte gå 20 000 mil till...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#67769
Frigge skrev:Personligen skiter jag ju FULLSTÄNDIGT i om dom som kör på Etanol drabbas av haverier, det är ju inte min ekonomi det handlar om. Tycker bara det är otroligt jävla ruttet att tuta i folk att det är ofarligt att köra på Etanol. Det blir dessa människor hårt erfarna om när dom får en räkning på 20-30 000 kr för reparationer.

Tackar för mig en denna totalt urspårade tråden.
Är det inte lika ruttet att propagera för t ex chiptrimning då det sliter mer på motorn (med t ex höjt laddtryck) om du nu har den inställningen? Ofarligt?? Tja, allt är relativt........du kan halka på en trottoar vintertid, är det då ofarligt att gå på trottoaren........... Det är ungefär lika ofarligt som att chiptrimma din bil som att konvertera den till E85. BSR har tagit fram ett etanolkonverteringskit till SAAB 9-5, ett PPC-trim (dvs du pluggar in en dosa i OBDII-uttaget och trimmar den vägen), är alltså även enligt er då BSR helt jävla puckade (ursäkta språket) då materialet i motorn måste anpassas speciellt för E85, återigen enligt er??? Skulle tro att BSR har sitt på det torra när det gäller det där!!!

Låt mej få ställa er, CarMan och Frigge, en fråga: Om nu Volvo själva skulle plocka fram ett konverteringskit, skulle det övertyga er??

Kan säga att jag har havererat en motor pga alternativt bränsle samt lite väl mycket nyfikenhet..........jag blandade i lite för mycket nitrometan i min konverterade 960, vilket resulterade i att jag brände hål i en kolv, dock visste jag redan innan att detta skulle kunna ske...men dum som man är så gör man det i alla fall........... :oops: Men å andra hand fick jag svart på vitt att min motor gick lite för snålt vid WOT och fullast med för hög koncentration av nitrometan i tanken!!! :twisted:

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#67771
Snott från ett annat forum:

"Hittade på BSRs hemsida att VV har använt sig av en S60 när dom gjort utredningen om att tillåta konvertering till E85

Urklipp:
"BSRs VD Rolf Linde säger:
Utredningen är i stort som det vi föreslagit till Vägverket även om det är en del detaljpunkter som skiljer.
Vi har deltagit aktivt och genomfört tester enbart för att tillföra utredningen mer fakta.
Den Volvo S60 bil som nämns i utredning har konverterats av BSR och där har Vägverket bl.a. bidragit med sluttesterna. Denna visar med klarhet att en korrekt konverterad bil klaras bilens gällande emissionkrav på för bensin.
De skadliga NOx utsläppen har vi dessutom kunnat reducera under bensinbilens värden vilket är mycket positivt för miljön förutom då att etanol inte påverkar västhuseffekten."


http://www.bsrab.se/news/157/ "

Men det är klart.....vad vet BSR......... :roll:

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#67773
Frigge skrev:Som jag sagt tidigare, jag avråder andra att använda ett bränsle som Biltillverkaren avråder sina konsumenter att köra på.
Ja gör så du!! Själv fortsätter jag lugnt köra på E85 och lyssnar till den praktiska erfarenheten som finns runt om i världen!!
Frigge skrev:-Varför tillverkar Ford en motor spec för Etanoldrift när det
enl Etanolforumets anhängare inte ens behövs ?
Tja...det behövs inte helt enkelt pga att de flest (alla?) matrial klarar etanol
Frigge skrev:-Varför inte använda en gammal beprövad motor
istället för att utveckla något nytt som kostar en enorm
summa pengar ?
Det enda de utvecklat är ett motorstyrsystem som klarar större lambdakorrigeringar implementerat i en redan existerande motor

//David
av Addekarlsson
#67774
Ännu en tråd som håller på att spåra ur totalt....

Fortsätt i den här stilen, och det kommer aldrig bli en avdelning för E85/Etanol....
Dessa konversationer slutar ju tydligen ALLTID med personliga påhopp, kränkningar och allmänt onödigt tjafs.....

Lägg ner tjafset, kom med konkret fakta, där ni kan hänvisa till källfakta istället.
Passar inte det, så för dessa konversationer på Etanolforumet istället. Vi vill ha en trevlig miljö här, men det är svårt tydligen.
På Etanolforumet tror jag knappast dom tillåter denna typen av pajkastning, men låser man en tråd här, eller tar bort en, då blir man kallad idiot, fegis, tönt, forumspolis, gestapo mm mm mm mm....

Hur kul tror ni det är för mig att sitta här och bli kallad allt detta? Jag som inte ens ger mig in i dessa samtal då jag inte har kunskaperna om det....

Det är ni användare som gör ett forum till vad det är, och här är det bara ren lekstuga pga dessa onödiga gliringar till höger och vänster.

Skärp till er och diskutera som dom vuxna människor ni påstår er vara.

Mvh/ Adde (som snart kommer få stämpeln forumspolis av många)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#67778
S60AWD2.5T skrev:Lite tråkig och infekterad tråd,
är det inte precis så här.

Att köra på E85 kan gå om man har fetare blandning...

Visst, funkar fint!! Genom högre bränsletryck eller större spridare!!

Att man kan göra det på sin egen bil och labba....

Tja....man kan ju alltid ta mosters bil annars.....Nja skämt åsido så finns det ju faktiskt firmor som utför detta t ex BSR.

Att man inte gärna chansar med ett antal tusen andras bilar....

Hmm......

Att det tar många mil innan eventuella skador visar sig,jag skrev Eventuella.

Frågan är om nästan 20000mil är långt nog?? Tänkte då främst på den 945:a som BSR konverterade -98.

Att metanol är ett utmärkt bränsle för överladdademotorer som då är optimerade för det..

Visst det är det säkert, men det är otroligt korrosivt mot det mesta till skillnad från etanol.

Att man skall vara rädd om eventuella garantier, annars skall man inte klaga runt senare under bilens livslängd.

Förvisso helt sant. Om man nu inte firman som utför konverteringen tar på sej garantiansvar.

Att etanol (E85) kan ha annan på verkan på motoroljan än Bensin.

Där behövs det mer forskning!!

Att inte fristående firmor tar samma ansvar som Volvocars för produkten.

En seriös firma skulle kunna göra det.

Att E85 blivit dyrare samt att bilen är odrygare på dessa droppar....

Helt riktigt!

Att fler och fler tankar bensin i sin Etanolbil...

Pga att etanolen har gått upp i pris samt att bensinen gått ner i pris igen så är det inte längre ekonomiskt profitabelt att köra på E85.[/b}

Att man sover bättre om natten om man inte riskerar sin dyrgrip i onödan..

Tja...allt är relativt!!

OSV


//David
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 21
V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]