Frigge skrev:svante skrev:citat:
Ok, så du experimenterar med en 88 till ett värde av ..... kanske max 10-15 000 Kr. Ganska stor skillnad att göra det på en sådan bil jämfört med en som har en 04:a och tror blint på att det går lika bra att köra på Etanol, bara för att du gjort det i 3000 mil på en 88;a.
slut citat:
nu pratar du om vad jag ev. riskerar istf att beakta om det går eller inte.
eller menar du att det går bättre på en gammal jämfört med en ny.
Jag menar PRECIS det jag skrev ! Du riskerar minimala kostnader då din bil kanske är värd 10 -15000 kr. Det finns andra som går på detta skitsnack och fyller sina nya bilar med etanol och senare får problem som INGEN vill hjälpa dom med. Varför ? Jo därför att biltillverkaren avsäger sig ansvar för skador på motorn pga Etanol, samma sak med Försäkringsbolagen.
citat:
Som jag sagt tidigare, jag avråder andra att använda ett bränsle som Biltillverkaren avråder sina konsumenter att köra på.
-Varför gör dom det ?
slut citat:
DE VILL SÄLJA NYA BILAR I STÄLLET!!!!
OCH INTE TA ANSVAR FÖR ATT DET FAKTISKT GÅR.
vilket inte är samma sak som att det är farligt/omöjligt e.t.c.
samt att det är olagligt enligt SBP.
Ja, eller hur :roll:
citat:
-Varför tillverkar Ford en motor spec för Etanoldrift när det
enl Etanolforumets anhängare inte ens behövs ?
slut citat:
kan du inte förstå att de vill tuta i folk det su hävdar för att
det är en affärsidé att sälja nya miljöbilar..
citat:
-Varför inte använda en gammal beprövad motor
istället för att utveckla något nytt som kostar en enorm
summa pengar ?
slut citat:
samma svar.....
Samma svar :roll:
Om man kan tjäna pengar UTAN att vidareutveckla en motor så skulle man ju självklart göra det.
Är det den här dagisnivån på Etanolforumet så förstår jag att CarMan försvann därifrån
citat:
- Konstig tänkande hos ett företag som troligtvis gärna skulle rida på vågen av miljöbilar utan att det kostar dom något extra.
(Kanske ett besparings tips Till Ford Motor Company vore på sin plats)
slut citat:
samma svar...
varför skulle de öht bry sig om miljövågen om de inte tjänar pergar på det??
Men kära nån. Biltillverkarna skulle väl tjäna pengar på att INTE behöva vidareutveckla en motor för Etanoldrift om dom kunde använda en "gammal". Hur tänker du ?
Personligen skiter jag ju FULLSTÄNDIGT i om dom som kör på Etanol drabbas av haverier, det är ju inte min ekonomi det handlar om. Tycker bara det är otroligt jävla ruttet att tuta i folk att det är ofarligt att köra på Etanol. Det blir dessa människor hårt erfarna om när dom får en räkning på 20-30 000 kr för reparationer.
Tackar för mig en denna totalt urspårade tråden.
NI har fått för er att de har en speciellt utvecklad etanolmotor...!....
och det är precis det de vill få er och alla att tro...
men jag och många fler köper inte det utan bevis!....
för att de står i medier och SÄGER det är INGET bevis....
motbeviset vilket är en av de syften med etanol.nu´s budskap,
är att, vilket jag har sagt tidigare, flera hundra konverterade bilar rullat många tusen mil UTAN de haverier som biltillverkarna påstår skulle bli resultatet.
och att ni insinuerar att det skulle förekomma skador på bilar som det tigs om och inte når forumet är helt befängt!!
tacka tusan för att den första som skrotar motorn skulle skriva där direkt och banna att han blivit lurad....
och visst har flera bilar slutat gå av en eller annan orsak och som till en början tros vara ett resultat av etanolkörning, men efter felsökning har felet INTE kunnat säkert härledas till skador p.g.a. hög koncentration av etanol i bränslet.
vad beträffar utveckling av nya motorer.....
om ingen kan bevisa att en bensinmotor tar kemisk skada av etanol, vem kan då säga att det är en motor är utvecklad helt för etanolkörning....?...
visst är den annorlunda kalibrerad vad gäller bränslestyrning/tändning, o.d. men det kan väl inte vara det som ni menar med att uveckla en motor...?..
o.k. de kan tuta i oss och alla att en viss flexifuelmotor ÄR utvecklad med hänsyn till etanoldrift, med helt andra material i ventiler, ventiltäningar, topplock, kolvar ja ALLT...
men till vilket syfte om en viss hemkonverterare kört 11000 mil på ren E85 med en bensinvolvo V70 och den går felfritt fortfarande...
UTAN att ventilerna tagit skada, UTAN att någon slang spruckit, UTAN att bränslepumpen stannat...o.s.v...
jo syftet är affärsidén, MILJÖ!!
om de bara kan få folk att tro att bensinbilar INTE går att konvertera så får de sälja MASSOR av etanolbilar, om folk vill köra på etanol.
fast i själva verket hade den nya bilmodellen i alla fall försetts med en nyutvecklad snål bensinmotor, om inte E85 varit på tapeten, och inte en nytillverkad B4B eller B16 vilka du tycker skulle vara en ekonomisk fördel att använda fortfarande...
det kanske de vore, men VEM skulle köpa en sådan bil...?....
och det är INTE riskfritt att köra sin bensinbil på ren E85 utan man måste konvertera den på rätt sätt..
men det handlar INTE om att byta material i motorn utan enbart om att se till att den får 40% mera bränsle under alla driftsförhållanden.
om du kan gräva upp NÅGON som förstört sin motor p.g.a. etanolen påstådda korrosiva egenskaper så tacka tusan för att jag och många fler E85 körare skulle se detta som ett varningens tecken...
men innan dessa fall har kommit till kännedom är den enda riktiga slutsatsen att etanol, oavsett koncentration är OFARLIGT för de material i en för bensin utvecklad bilmotor och som kommer i kontakt med bränslet.
DET bevisar hemkonverterarna med alla tusentals mil de kört.