Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jo, inte är det billigt med nytt. Klart går du på en betydligt dyrare bilar så blir det ju dyrare. Men köper du en ny bil mellan ca:350-400 (som i detta fall) så är det väldigt svårt att komma upp i dessa kostnader.

Sen ska man nog räkna: total kostnad ny bil - total kostnad äldre bil = kostnad köra ny bil.

Mvh
Per
ja, inte har det då blivit billigare att gå från beggat till nytt för min del iaf, har nog lagt närmare en miljon skulle jag tro på bilar sista 12-15åren, än så länge, det blir aldrig billigare att åka nytt, så är det bara. man jag ser pengarna som borta direkt jag köper en bil, ska man gå och fundera på kostnader och andrahandsvärden osv blir det ju bara ett jobbigt bilägande. Jag ser vad det kostar mig per månad och jag har inag planer på när jag ska byta nästa gång, rätt som det är ser jag något intressant, och har jag råd, så byte jag.
joel80 skrev: lör 29 dec 2018, 01:51 Många med Tesla gör heller resan ner till Grekland/Italien/Frankrike/Kroatien med bil än flyg.

Vissa färjor har laddare, men inte så vanligt än. Blir vanligare på färjor som själva är eldrivna.

Dom elbilar med lite mindre batterier än Tesla blir det säkert jobbigt att köra 150mil med. Men med en Kona eller E-niro kan det nog funka rätt smärtfritt. Även med E-Pace och E-tron nu när Ionity-laddarna börjar ploppa upp, där dom kan ladda i lit snabbare hastighet.

Resan kan nog ta nån timme längre (eller mer om man aldrig normalt brukar stanna o pissa eller äta), men kostar nog inte ens hälften i soppa, och många säger att de kommer fram mer utvilade då man tagit pauser med jämna mellanrum.

Vi är precis i skiftet nu där det även med bilar som inte kostar miljonen börjar bli skapligt enkelt att köra så långt.
Med min Leaf skulle jag inte tveka på att köra 700-800km på en dag.. Kanske lite mer. Men tror att det kan bli kämpigt med mkt långre. Man får räkna med ca 20-30min laddning var 15-20e mil med den. (företa sträckan ev lite längre, men sen laddar man oftast bara upp till ca 80%, då man har bäst hastighet under det.)

Den har bara 40kWh batteri. Den generation som är på väg ut nu har mellan 64kWh och 100kWh.
Det gör inget om det tar lite längre tid,pga laddning. Vi tar båten från Göreborg till Kiel. Från Kiel till Hook of Holland,är det 6 timmar med bil. Vi har 12 timmar på oss,så gott om tid att ladda. Sen är det ju lite köer i Tyskland,som tar tid. Det är ca 60 mil,så borde ju räcka med laddning
Det kan ju vara så att vi blivit bortskämda med vad dagens bilar klarar av och får anpassa oss till att elbilar har andra egenskaper och en del av dagens körningar får omplaneras helt enkelt.

Tex. Vi körde Köpenhamn - Paris, det tog 16 timmar och då hade vi bara kissepaus på några minuter på vägen. Bilen drar ju under 1 liter per timme på tomgång så det var inga problem sitta fast i kokade sommarhetta under många timmar på autobahn. Även om man är nere på reseven så finns det bränsle kvar för att sitta fast i kön i en sval och lufkonditionerad bil i över 10 timmar är till. Något som inte funkar i en elbil då det suger ur batterierna rejält.

Våra vänner fastnade för några vintrar sedan i snöstorm i 6 timmar ute på vägen. Inga problem heller att ha det varmt och gott i bilen vilket inte elbilen heller klarat om man inte har massor med kräm kvar i batteriet när man fastnar.

Man får helt enkelt planera sin rutt annorlunda. Stanna ofta och ladda ofta, även om bilen går att köra 30 mil på en laddning så är det ju bra dumt att köra 28 mil mellan laddningarna, bättre då att ladda var 15e mil så man alltid har halvfullt batteri om man helt plötsligt fastnar timmar i kö utan att kunna ta sig av motorvägen i hettan eller vinterkylan.

Jag har ägt många bilar genom åren och förr fanns ingen AC så man fick helt enkelt planera sin körning. Mycket vätska med i bilen och fönstren öppna under färd. På vintern hade man massor av varma kläder och filtar i bilen så man klarade ett längre stopp i kyla och snöstorm. Nu är alla så bortskämda.
Jo så är det,sen när saker och ting inte funkar. Då blir folk knäppa,speciellt i trafiken. Alla skall vara först,kan inte vänta. Vi stannar ofta på våra semester resor. Tex tre gånger eskilstuna-Göteborg,då är det bara 40 mil. Skönt att ta det lugnt,och ha gott om tid. Man vet ju aldrig,vad som händer på vägarna. Eller fel på bilen
VolvoB20
En elbil drar ytterst lite i låga hastigheter. Så var har du fått det ifrån? Alltså att en elbil inte skulle klara att sitta i köer med värme igång?

Norrmannen med elbil övernattade i en Tesla i -36 grader med temperaturen i kupén på runt 20 grader.
Då drog den 13km/h för att hålla värmen.

I temperaturer på runt 0-gradigt drog det ca 8km/timme stillastående med värme på. Det är alltså betydligt mindre än vad du förlorar med tomgång med en förbränningsmotor.
Elbilar är ännu mer effektiva i stadstrafik och långsam trafik så köer är absolut inga problem rävkviddsmässigt.

Fisch skrev:Min uppfattning är att dagens elbilar är till för just stadskörning. Där gör den mer nytta än en diesel samtidigt som stadskörningen inte utmanar elbilens nuvarande svagheter nämnvärt.
Lite förlegad syn tror jag.. De flesta elbilar som säljs idag har man inga större problem att resa 50-60 mil med. Flera börjar bli rimliga att köra 100-120 mil med utan för mycket tidstillägg.

Såg precis det här angående stillastående och värme.. Norrmannen övernattade i en ny Kia E-niro. Den drog extremt lite på "tomgång" under natten. På 7h förlorade han bara 6% av batteriet. Bara några km per timme. Det var 5 grader varmt. När han testade samma bil i Norge i -8 drog den lite mer än det dubbla. Inte så farligt det heller.

:)
Vet inte var du får dina uppgifter ifrån. Men det senaste testet med bla Kia e niro kom de 33mil då bilen började skrika ladda nu. 64kw batteri.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Vad i "mina uppgifter" säger emot det? Menar du att det är så hemskt att behöva stanna och ladda 1 gång under en resa på 50 mil? Jag menade såklart inte att man kör 50-60 mil utan att stanna. Tänk på alla gånger under normal användning som du slipper knöla med att åka o tanka. Alltid fullt på morgonen och väldigt billiga mil. Att man då kan acceptera och planera in t.ex ett mat-stopp då man laddar om man kör längre är väl inte så extremt så att det är det avgörande för att rata en elbil?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 426
Solenoid b4b

Denna är till Bosch startmotor som satt p&ari[…]

Fick du någon buckt med det? Har fått […]

Tänkte bara nämna att om det blir fel p&[…]

Har du provat Main Reset? (dvs lyft batteripolen n[…]