Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Så för mig är argumentet med sveriges elmix orelevant för de steg som drar mycket el sker på andra ställen än i batterifabriken.
Jo, mycket av elen förbrukas faktiskt vid själva batteritillverkningen i en fabrik av här aktuellt slag, inte bara i stegen dessförinnan. Se mitt svar till dig här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1205852

Northvolt säger ju för övrigt själva att de behöver drygt 2 TWh per år. Det är ju bortemot två procent av Sveriges samlade konsumtion.
Ja, det går åt väldiga mängder elenergi, bla annat för aluminiumet som används både som substrathållare och ledningsmaterial i batteriet. Jag har inte sagt imot det. Men det förbrukas ju hos Gränges Aluminium i Sundsvall (Numera Kubal) inte i Northvols sammansättningslinje.

För övrigt riskerar ju Kubal att flytta aluminiumproduktionen från Sverige för det är på tok för dyrt att ha den här pga löner, miljöavgifter och elpris.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ningshotat
Oavsett var elen förbrukas, om det nu är Sundsvall eller i Skellefteå, åtgår det ju mer el när det skall framställas/bearbetas mer aluminium. Northvolt säger som sagt själva att det handlar om drygt 2 TWh.
Räknar man med 100 000 ton batterier som ska återvinnas redan 2020? Från nuvarande elbilar alltså? För sina egna batterier kommer dom ju troligen inte behöva återvinna i stor skala innan typ 2030 i allafall.
Ah.. Ja det kan ju vara alla möjliga batterier.

Förhoppningsvis leder det här till att man inte bara börjar återvinna batterier från bilar utan även hittar ett ekonomiskt sätt man kan ta hand om batterier från datorer och andra småprodukter också. Att det småskaliga blir enklare (och mindre kostsamt) att ta hand om när man ändå hittar lösningar på att återvinna de större batterierna.
andersuw skrev:Oavsett var elen förbrukas, om det nu är Sundsvall eller i Skellefteå, åtgår det ju mer el när det skall framställas/bearbetas mer aluminium. Northvolt säger som sagt själva att det handlar om drygt 2 TWh.
Jag är bara nyfiken på hur det hänger ihop.

Om nu Northvolts sammansättning i fabriken drar 2 Twh så borde ju aluminiumfabriken i Sundsvall behöva skruva upp ännu mera än Northvolt själva så den totala ökingen i Sverige borde vara fler ggr högre än 2 Twh. Om man nu inte tänker köpa aluminiumet i Ryssland eller Kina så klart, och där är ju utsläppen rejält höga.

Eller så har Northvolt räknat in Sundsvallsfabriken i sina 2 Twh men då är det ju rätt skumt då faller ju det hela om Kubal flyttar över produktionen av alu till Ryssland som man har hotat med. Eller Northvolt skulle kunna ligga var som helst bara arbetskraften är billig.
Inte fel att vara nyfiken. Jag har inte försökt sätta mig in i detaljerna om exakt vad som görs var i batteritillverkningskedjan. Men är du säker på att inte Northvolt tänker sig att processa aluminiumet i sin egen fabrik snarare än hos Kubal? Om Northvolt bara handlade om att packa celler i lådor verkar det ju måttligt energikrävande. Men som jag tolkat det handlar det om celltillverkning, inte bara cellpaketering.
Aluminium förekommer ju inte i ren form i naturen utan är alltid bundet till syre i form av aluminiumoxid, eller mer rätt aluminiumhydroxid. När man bryter det kallar man det ju Bauxit.

För att få bort syret ur aluminiumoxiden och få ren aluminium kör man enorma mängder elström genom massan via kol-elektroder. Syret lämnar då aluminiumet och förenar sig med kolet till koldioxid. Eftersom de nya ämnen som bildas har mycket högre energiinnehåll måste massor av energi tillföras. Det är denna process som förbrukar massor av el och genererar massor av CO2. Det är det som man gör hos i Kubals anläggning (för detta Gränges aluminium) och som man funderar på att flytta dit el och arbetskraft är billigare trots att man nyligen gjort miljardinvesteringar i deras anläggning.

Att då Northvolt skulle ens fundera på att bygga en liknade fabrik känns ju lite som hål i huvudet. Det skulle ju verkligen vara likt stålverk 80-projektet.

Men men, det är kanske på andra ställen det också går åt enorma mängder energi när man sätter ihop batteriet.

Detta är väl mega-högrisk. Man har ju ingen kompetens alls i företaget inom området, man har ingen historia att bygga på , man har ju köpt färdiga battericeller från Asien innan (när VD jobbade på Tesla), man har inga IPRer, inga patent, inga erfarenheter av industriell batteriproduktion, inga forskare och utvecklare, inga unika ideer eller visioner som att uppfinna nya sorters batterier. Alt ska köpas in, allt från ideer, patentet, kunskap, forskare, produktutvecklare, kompetens till maskiner och produktionslinjer. Och man ska bli billigare är lågkostnadsproduktion i låglöneländer i Asien, det är väl enda konkurrensfördelen man kan se.

Ursäkta om jag låter skeptisk, men det är svårt att fatta hur det ska funka. Men men man får väl hoppas att jag har tokfel i mina tvivel. Det vore ju kanon om vi blir världsledande inte bara inom tekniken utan även inom tillverkningen av batterier.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 96

Som sagt var -- vi lever alla i vår egen lil[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]