Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1207928
Om du läste nästa mening står det:
Of course, this plan is highly dependent on market conditions, especially local electricity rates and time-of-use billing schemes.

Som jag förstod det förutsätter det alltså att du kan vara parkerad och sälja el från batteripacket under tider då elen är eftertraktad.
Alltså under hög-peakar då elpriset ofta går upp rejält.

Jag tror att Nissan är lite överentusiastiska där, men att man med ett sånt system i allafall kan reducera kostnaden man har för sin el till bilen.
#1207955
joel80 skrev:Om du läste nästa mening står det:
Of course, this plan is highly dependent on market conditions, especially local electricity rates and time-of-use billing schemes.
Läst liknade eftertext på bio i fredags: This is a work of fiction. Names, characters, businesses, places, events and incidents are either the products of the author’s imagination or used in a fictitious manner. Any resemblance to actual persons, living or dead, or actual events is purely coincidental. :mrgreen:
joel80 skrev:Som jag förstod det förutsätter det alltså att du kan vara parkerad och sälja el från batteripacket under tider då elen är eftertraktad.
Alltså under hög-peakar då elpriset ofta går upp rejält.
Typ alla kalla vinterdagsmorgar när alla med elbil vill värma upp kupe och batteripack för att ta sig till jobbet. Då ligger man kvar i sängen, struntar i jobbet och säljer strömmen man har i batteribilen istället för att ut ock köra. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
#1207985
VolvoB20
Kör du inte slut på allt under dagen har du ju en högpeak på kvällen då alla kommer hem och sätter igång med maten...
Och vem behöver en bättre anledning till sovmorgon än att man ska spara lite pengar på elen?! :D
AndreasThn skrev:Det skulle vara intressant att se en beräkning av vad som är mest miljövänligt av biogas/mildhybrid/pluggin/elbil.
Dom har lite jämförelser med BEV (elbilar) PHEV (laddhybrider) och E-REV (Elbilar med range extender) i undersökningen räknat på EU-mix av el:
Skärmklipp 2017-10-30 13.53.05.png
Skärmklipp 2017-10-30 13.53.05.png (249.67 KiB) Visad 659 gånger
En jämförelse mellan olika länder:
Skärmklipp 2017-10-30 13.50.04.png
Skärmklipp 2017-10-30 13.50.04.png (256.82 KiB) Visad 658 gånger
Dom har också en intressant prognos för hur EU-mixens förändring påverkar elbilens fotavtryck.
Skärmklipp 2017-10-30 14.04.59.png
Skärmklipp 2017-10-30 14.04.59.png (216.87 KiB) Visad 659 gånger
Biogas och mildhybrid är inte med här, men ju mer fossilt bränsle desto mindre besparing, så mildhybriden bör rimligt ligga mellan PHEV och dieselbilen.
#1207995
joel80 skrev:VolvoB20
Kör du inte slut på allt under dagen har du ju en högpeak på kvällen då alla kommer hem och sätter igång med maten...
Verkar ju bara vara några få timmar på natten det är billig ström. Tufft att hinna ladda fullt då så det räcker både till att köra bil på dagen efter och sälja ström tillbaka. Nordpol onsdag förra veckan.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1208001
Ja det är olika olika dagar, men ofta kan det vara riktigt billigt nattetid. Har du möjlighet att ladda via 3-fas får du i ca 5-9 mil per timme beroende på bil/förbrukning. Borde räcka med några timmar för de flesta för att fylla upp dagens körning och det man ev vill sälja...

Så här såg det ut inatt:
Skärmklipp 2017-10-30 15.27.22.png
Skärmklipp 2017-10-30 15.27.22.png (38.68 KiB) Visad 529 gånger
#1208002
AndreasThn skrev:Men vart hamnar biogas bilen, mellan PHEV OCH BEV kanske? =)
Inget av de diagram Joel visar har det minsta med verkligheten att skaffa. Den "undersökning" de är hämtade från är ett beställningsjobb från ett lobbyorgan som propagerar för batteribilar. Den är inte mer värd än de "undersökningar" tobaksindustrin beställt för att visa att rökning är ofarligt.

En bil byggd för att köras på fordonsgas och körd på biogas är ifråga om CO2-utsläpp långt mycket bättre än alla typer av batteribilar och ungefär lika bra som en diesel körd på biodiesel. Batteribilar befinner sig i motsatt ände av skalan tillsammans med törstiga bensinbilar körd på fossil bensin.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1208006
andersuw skrev: En fordonsgasbil körd på biogas är ifråga om CO2-utsläpp långt mycket bättre än alla typer av batteribilar och ungefär lika bra som en diesel körd på biodiesel. Batteribilar befinner sig i motsatt ände av skalan tillsammans med törstiga bensinbilar körd på fossil bensin.
Vår v70 går alltid på lokalt producerad biogas, så borde vara ett ganska bra miljöval =)
Användarvisningsbild
av joel80
#1208007
AndreasThn skrev:Men vart hamnar biogas bilen, mellan PHEV OCH BEV kanske? =)
Beror på vad man räknar med för mix av fordonsgas.. Finns ju både fossil naturgas och biogas.

2015 och 2016 var knappt 30% naturgas.

Enligt Miljöfordon.se motsvarar fordonsgasen (med 28% naturgas)
Fordonsgas 1,33 [kg CO2 ekv/Nm3] = 1,72 kg CO2 ekv/kg]
Medans bensin diesel och el har följande siffror:
Bensin95 2,94 [kg CO2 ekv/liter]
Diesel 2,94 [kg CO2 ekv/liter]
El (viktat 5 års medelvärde, nordisk mix) 0,065 [kg CO2 ekv/kWh]
http://www.miljofordon.se/bilar/miljoepaaverkan/

En PHEV är också svår att räkna på, lite som med en etanolbil. Det är helt upp till föraren hur mycket han kan/vill ladda.
Jag som kör rätt mycket långa resor har ju sämre siffror än vad Volvos officiella är för min PHEV. Snittar 0.3-0,4l/milen mot för 0,19l/mil enligt spec. Sen har jag bekanta som kört på under 0.1l/mil i snitt då dom har perfekt körcykel för laddhybrid.

Så om biogasen hamnar bättre eller sämre än en PHEV beror troligen på körmönster hos den som kör PHEV.

Hittar inga siffror nu på vad man ska räkna på med 100% biogas som du har.. det borde absolut vara ett bra alternativ. :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]